Läckande cylinderfotspackning GSX750E 82års!

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Tjena!

Håller på och meckar med en gsx 750e 82:a nu under vintern och
cylinderfotspackningen läcker.

Finns det något slags lim man kan lägga på där det läcker så att man slipper byta den. Eller finns det något annat sätt. Har hört något om "omega" som man blandar med oljan??

mvh

Inte för att vara taskig, men en packning som är 28 bast och läcker skulle i alla fall jag byta.
Tänk va roligt det är att få ha hela kvarten full med kladdiga motordelar över jul, och så lär man sig så mycket om sin mc också.
För att inte tala om hur många fler fel man hittar :)

Men, det finns en produkt på Mekonomen som heter "Oljeläckagetätare" med artikelnummer 41-CR2065.
Kostar 135 bagis och ska enligt uppgift fixa läckan efter 10 mil.
Fråga mig inte vad den gör bara.

Du kan ju "bondmecka" genom att ta av toppen och lyfta på cylinderblocket nån millimeter och klämma dit lite tätningsmedel, men som sagt - jag hade bytt den.

Men, det finns en produkt på Mekonomen som heter "Oljeläckagetätare" med artikelnummer 41-CR2065.
Kostar 135 bagis och ska enligt uppgift fixa läckan efter 10 mil.
Fråga mig inte vad den gör bara.
Det känns fruktansvärt fel att hälla något som täpper igen hål i oljesystemet, hur vet den där geggan att den ska täppa till det där hålet, och bara det hålet, och inte lite oljekanaler i toppen, vevaxeln osv? :va

Du kan ju "bondmecka" genom att ta av toppen och lyfta på cylinderblocket nån millimeter och klämma dit lite tätningsmedel, men som sagt - jag hade bytt den.
Fast, det är ju nästan lika mycket jobb som att lyfta av cylinderraden, lite mer pill med kolvringarna bara. Som sagt, byt den, då kan du tryggt köra vidare med en fräsch hoj, annars kommer den tacka för sig totalt när du är på semester, har bråttom till jobbet eller mitt i natten mitt på skogen när du glömde mobilen hemma.

Det känns fruktansvärt fel att hälla något som täpper igen hål i oljesystemet, hur vet den där geggan att den ska täppa till det där hålet, och bara det hålet, och inte lite oljekanaler i toppen, vevaxeln osv? :va

Helt riktigt.

Fast, det är ju nästan lika mycket jobb som att lyfta av cylinderraden, lite mer pill med kolvringarna bara. Som sagt, byt den, då kan du tryggt köra vidare med en fräsch hoj, annars kommer den tacka för sig totalt när du är på semester, har bråttom till jobbet eller mitt i natten mitt på skogen när du glömde mobilen hemma.

Ja, just därför jag hade bytt den. :)

Omegatillsatsen är en bra tillsats OM det är en gummipackning som börjar bli hård.
Som ex i en servostyrning eller en automatlåda där oljan kan bli väldigt varm. Tillsatsen gör att gummit blir mjukare igen och tätningen kan täta igen.
Har gummipackningen sprukit, så kan tillsatsen inte laga sprickan.
I det här fallet är det en fiber/pappers packning. Troligtvis trasig. Det kan inte Omegatillsatsen reparera.

Mats

Sen är cylinderfotspackningen på GSX:ar i regel av metall. :mattias

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard