Läckande bränsleslang

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Frågor till kollektivet;

1. Vulktejp (namn?), är det bränslebeständigt?

2. Hur fungerar luftningsslangen ut ur tanken? Alltså inte den som går till soppakranen, utan den som går direkt in i tanken?

3. Vacumslangen, hur fungerar det egentligen? Min tank släpper bensin, det började med en spricka i den stora bränsleslangen mellan tank och bränslepump. Jag trodde att vacumfunktionen skulle hindra bensin från att rinna så länge motorn inte gick runt, och därigenom skapade just vacum.

4. Har någon skrivat isär sin bränslekran? Några uppenbara delar som kan gå åt helvete?

5, Det finns en liten L-formad rörbit, som är kopplingen mellan bränslekran och bränsleslang. På denna sitter det en liten o-ring. Har någon haft loss denna lilla rörbit, och hur löste ni den packningen efteråt?

1, nej. Möjligtvis som fältmässig lagning tills du kommer till en bensinmack som har slang så du kan byta.

2, när du tappar bränsle ur tanken måste du ersätta den med mer bränsle eller luft, detta sköter luftningslangen om. Om den är tilltäppt kan bränslet sluta rinna ur tanken eller så kan tanken sugas ihop lite.

3, vaccumtjosan är att själva bränslekranen ska stängas när motorn är avstängd, den hjälper inte mot trasiga slangar innan kranen.

5, varför inte montera en oring där igen? Antingen den som satt, eller köpa den oringen ny och montera.

1. Bummer

2. Hmm, jo. Oklar fråga inser jag. Jag omformulerar, var någonstans 'i' tanken kommer den ut? 'Utflödet' är ju i botten på tanken, går det nåt rör eller nåt till ovandelen av tanken på insidan? Orsaken till att jag undrar är att det kom ett par droppar bensin därur när jag försökte montera tanken, men min gissning är att det helt enkelt har letat sig in när jag vänt tanken upp och ned och fram och tillbaka.

3. Bränslekranen på min hoj har bara on, res och pri, inget off. Den trasiga slangen är alltså bakom bränslekranen, så tågordningen är alltså tank, kran, slang. Det borde alltså vara kranen som läcker/är öppen. Men, eftersom vacumslangen inte är inkopplad/motorn inte går så borde det inte finnas nåt vacum, och bensinen inte rinna ut. Om jag har fattat det rätt....

5. Jo, det får nog bli det. Har testat lite sån där packningspasta tills på måndag när Rolands mcservice öppnar igen.

Tack för feedback!

På min hoj går det ett rör genom tanken upp till tanklocksfästet, där tätar det med nån gummipryl mot tanklocket så luftningen går genom det. Lurigt förklarat kanske, men röret mynnar inte inne i tanken självt.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt