Läckande bränslekran?

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Har ett lite irriterande problem med min kawa gpz750 -83. Hur jag än ställer bränslekranen så är det en pöl under hojen varje gång jag tittar till den.
Bränslekranen har ett läge för reserv (framåt) ett för on (bakåt) men sen står det inte off nånstans..
Så min fråga är ska jag ställa kranen så den pekar uppåt, resulterade i pöl under hojen sista gången. Eller är min bensinkran kaiko och det beror på det?

En annan grej är att under 3000 rpm så går den på tre burkar men över det så är det bra. Är det nåt lågfartsmunstycke som är igensatt eller finns det andra roliga alternativ?

Tack på förhand.

Tjo!

Jag har ungefär samma problem, och jag antar att det är nån packning som är lite risig...

Angående 3 burksproblemet.

kolla tändstift, batteriets laddning, tändkablar
och när jag hade motorgångsproblem som var exakt som ditt så hade en fjäder hoppat ur gasspjällsaxeln, så när man drog lite i rullen så gick den på 2 och övriga kom inte igång förrens man drog fullgas... kan ju vara värt o kolla?

Superbee skrev:
2614566 Tjo!

Jag har ungefär samma problem, och jag antar att det är nån packning som är lite risig...

Angående 3 burksproblemet.

kolla tändstift, batteriets laddning, tändkablar
och när jag hade motorgångsproblem som var exakt som ditt så hade en fjäder hoppat ur gasspjällsaxeln, så när man drog lite i rullen så gick den på 2 och övriga kom inte igång förrens man drog fullgas... kan ju vara värt o kolla?

Tack för tipsen, batteriet var rätt trött när jag startade sist. Fick springa igång den.. Är det möjligt att generatorn ger för lite kräm under 3000 rpm för att driva tändsystemet ordentligt? Tändstiften är nya dock har den ju stått stilla en stund. Ska testa och ladda batteriet och testa om det blir nån skillnad om det inte hjälper så är det väl dax spana lite mer på förgasarna och se om något ser lustigt ut.

hade liknande problem på en xt 350, där var det flotören som fastnade och inte låste, vilket resulterade i pölar. hände samma om jag stod still vid ett rödljus, men brukade lossna om jag skakade lite på cyklen.

WebGringo skrev:
2614586 hade liknande problem på en xt 350, där var det flotören som fastnade och inte låste, vilket resulterade i pölar. hände samma om jag stod still vid ett rödljus, men brukade lossna om jag skakade lite på cyklen.
exakt kan ha samband..är du säker de e kran som läcker o inte förgasarna?
isf är de nog flottören som gör att de både läcker o går dåligt :)

ozeo skrev:
2614897 exakt kan ha samband..är du säker de e kran som läcker o inte förgasarna?
isf är de nog flottören som gör att de både läcker o går dåligt :)

Det är mycket möjligt att det är förgasarna som läcker. Har inte hunnit undersöka var det rinner ifrån men pölen på golvet var väldigt stor för att bara vara det som var i förgasarna. Till råga på allt så har ju hojen stått iallafall 3-4 veckor sen den rörde på sig sist men likt förbannad så droppade från hojen. Tanken borde varit tom för länge sen, var bara 5 liter i. :va
Ska ut och kolla imorgon om den är tom...

Det är väl vakuumstyrd bränslekran på den där?
I så fall finns en kolv, styrd av undertrycket i en slang som går från insugen till kranen, som skall hålla kranen stängd när motorn inte snurrar.
Smuts, dålig o-ring med mera kan hindra korrekt funktion. Renoveringssatser finns till flera kranar, förhoppningsvis även till din.
Kollade nu och Touringbutiken har en renoveringssats för 205:- https://www.touring.se/touring/Servlet?page=11&anr=69-0442

Vore jag du (särskilt som maskinen går illa på låga varav) skulle jag också kolla om någon flottör hänger sig/någon flottörventil inte tätar. Börja med att kolla varifrån läckan kommer - bör ge god ledning.

Last edited:
Agent Apelsin skrev:
2614583 Tack för tipsen, batteriet var rätt trött när jag startade sist. Fick springa igång den.. Är det möjligt att generatorn ger för lite kräm under 3000 rpm för att driva tändsystemet ordentligt? Tändstiften är nya dock har den ju stått stilla en stund. Ska testa och ladda batteriet och testa om det blir nån skillnad om det inte hjälper så är det väl dax spana lite mer på förgasarna och se om något ser lustigt ut.

Tänkt på att tändkablarna kan vara på tiden o byta när hojen närmar sig 20 årsgränsen...

ladda upp batteriet ordentligt o dra igång den med minsta möjliga elförbrukning(släckt belysning) kör den varm o se hur det är då ;)

Annars, kolla att det inte är hål på membranen i förgasaren om det är vakuumförgasare, är ju rätt vanligt på äldre hojar/bilar då de spricker med tiden

Last edited:
Agent Apelsin skrev:
2615259 Det är mycket möjligt att det är förgasarna som läcker. Har inte hunnit undersöka var det rinner ifrån men pölen på golvet var väldigt stor för att bara vara det som var i förgasarna. Till råga på allt så har ju hojen stått iallafall 3-4 veckor sen den rörde på sig sist men likt förbannad så droppade från hojen. Tanken borde varit tom för länge sen, var bara 5 liter i. :va
Ska ut och kolla imorgon om den är tom...

rinner som faen om en flottör läcker.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...