Läckande avgasystem

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har Allspeed effektsystem på RDn, som det lite titt som (o)tätt :rolleyes: blir problem med. Varje pipa består av två delar: en liten rörbit som man drar fast i cylindern, och sedan själva röret som bara sticks in i den lilla rörbiten och hålls kvar av ett par fjädrar. På vänster pipa är det av någon anledning en ganska stor skillnad i diameter mellan de båda rörändarna, och därför behöver jag täta med nåt där.

Jag brukar köra med nån slags koppar-silikonpackning, men det brukar inte hålla speciellt många mil. Nån som har nåt tips på nåt bra "klet" man kan använda. En sak till: Jag vill kunna få loss det igen! :fakta

Kan bli kinkigt då att svtesa är enda egenteliga lösningen men svetsar man så lär skiten spricka. Det e därför man har fjädrar mellan avgasröret och flänsen.

Rörbiten förutsätter jag är avgasflänsen och den är ofta i alujumjum och blir sliten med tiden dessa går dock att köpa nya på närmaste skrot.

cRoC skrev:
Värmebeständig silikon ? :D

Den packning jag använder ska vara värmebeständig så det räcker. Minns inte riktigt vad det står på tuben, men det e ett antal hundra grader i alla fall.

Borsiin skrev:
Kan bli kinkigt då att svtesa är enda egenteliga lösningen men svetsar man så lär skiten spricka. Det e därför man har fjädrar mellan avgasröret och flänsen.

Rörbiten förutsätter jag är avgasflänsen och den är ofta i alujumjum och blir sliten med tiden dessa går dock att köpa nya på närmaste skrot.

Jo, det går nog att få tag i. Tänkte bara att eftersom det funkar ett tag med silikonpackning så kanske det finns nåt motsvarande fast lite mer tåligt.

Ta avgsapasta som man använder just i skarvar när du monterar avgassystem, OKQ8 har en egen produkt som funkar bra. Det finns två olika, montagepasta som är förpackad i en tub och en pasta som finns på stålburk. Jag tror inte att den mer tunnflytande pastan i tuben funkar för dig, så köp den i stålburken, den är mycket tjockare.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!