Läckande Öhlins på Streetfighter

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Märkte precis att mina Öhlins dämpare på min Streetfighter läcker olja. Ingen wheelie eller nått bara läcka på båda sidor. Är det packbox och oljebyte på de som gäller då ? Den har gått 1400 mil....vad kan vara orsaken till att de läcker plötsligt...

Öhlins packboxar (eller radialtätningar som det heter) har lite mindre tryck mot innerbenet för att minska friktionen, vilket gör att de slits snabbare och man bör byta oftare. Så ja byt packboxar och olja. Det rekommenderas service var 2000mil eller två år hur som helst :)

Öhlins är onekligen bra dämpare. Men dom har tätare serviceintervaller än andra tillverkare.
Läckande packboxar på framgaffeln är inget ovanligt, det sker för eller senare på alla Streetfighters.
Mina packboxar fick jag byta på SFS efter 700 mil...

Tråkiga pengar, men inget man bör slarva med. Har du otur droppar det ner olja på skivan. Och då kan det sluta hur som helst.. Dessutom vet du ju inte hur mkt olja du har kvar i gaffeln om det fortsätter läcka :)

Åk in till IBC eller Biscaya så snart som möjligt och få det fixat! Vill minnas att jag gav runt 2500:- pix för jobbet (inkl ny olja i gaffeln)

MVH
Rasmus

Jag ska ta det med K3 det ligger närmast. Testade att göra rent med bladmått. Kan vara så enkelt att det kom in smuts under gårdagens körning...hjälper inte det - får jag lämna in för byte.

Jag har haft Duccar med Öhlins förut och aldrig råkat ut för något sådant. Har inte heller wheelat på den här någonsin och det kom så plötsligt liksom. Märkligt att båda skulle gå samtidigt med tanke på att jag inte gjort något speciellt, men Öhlins är ju Öhlins.

Last edited:
Jag ska ta det med K3 det ligger närmast. Testade att göra rent med bladmått. Kan vara så enkelt att det kom in smuts under gårdagens körning...hjälper inte det - får jag lämna in för byte.

Jag har haft Duccar med Öhlins förut och aldrig råkat ut för något sådant. Har inte heller wheelat på den här någonsin och det kom så plötsligt liksom. Märkligt att båda skulle gå samtidigt med tanke på att jag inte gjort något speciellt, men Öhlins är ju Öhlins.

Står hojen still och gafflarna inte rörs på ett tag så finns det risk att blir läckage.

Har dock haft ett gäg Duccar med Öhlins och aldrig haft problemet. Just den här var det inga problem med eller ens antydan till läckage. Körde i söndags, inte ens hårt...fram och tbx Nynäs i lite regn, sen en sväng på Bulten och så läckte det från båda sidorna igår. Lite märkligt liksom.

Oljan i de där byts vid vanliga 2 års servicen har jag förmig, men packboxarna byts bara när de knasar. Körde 0.25 bladmått och på väg till jobbet läckte de inte. Lite ringar på utsidan av dämparen (där den inte skyddas av stänkan). Kan ha varit smuts som kommit in där i söndags.

Frågan är nu om man ska ta och byta bromsbelägg, bara ifall oljan hamnade på skivan igår.

Du kan göra planmåtte-tricken som så länge lösning för att få bort eventuellt skräp/sten i packboxen eller radialtätning som det heter!..ler.Du för in ett tunt bladmått mellan gaffelben och radialtätningen,ha en trasa runt benet för när du gör det kommer det läcka olja, sen drar du bladmåttet ett varv runt benet och hoppas du få bort eventuellt skräp.
Annars är det bara göra service och byta radialtätningen!

Service inkl byte packbox och olja går på 4500 för båda sidor. Måste man så måste man, men helst inte om det går att undvika ;). Körde bladmåttstricket och på väg till jobbet läckte det inte så kanske. Annars får man krypa till korset väl....

Service inkl byte packbox och olja går på 4500 för båda sidor. Måste man så måste man, men helst inte om det går att undvika ;). Körde bladmåttstricket och på väg till jobbet läckte det inte så kanske. Annars får man krypa till korset väl....

Låter rätt dyrt måste jag säga. Jag lämnade in båda gaffelbenen från min Tuono Factory (Öhlins) till Janne på IBC och jag har för mig att notan landade på ungefär hälften av ditt pris.
Det var visserligen drygt ett år sedan, men så jävla mycket har väl inte oljepriserna stigit? :va

Jag tycker också det är dyrt. Servar normalt hos IBC och det blir dags för 2 års service på den inför nästa säsong så jag tänkte få gafflarna servade då också.

Bactor tar 1200 inkl jobb och olja...paackboxar och nått till kostar 1300 så 2500. Kanske 250 för hämt och lämna så landar jag på 2700..ändå inte 4500.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...