Läckage och service på gammal trycksatt framdämpare

Tidigare ägare har dragit bulten till locket till dämpsrbenet i princip rund. Finns inte en chans att jag kan få upp den :( är väl bara att lämna in skiten nu? Vågar man köra några mil till verkstaden lugnt utan olja i ena benet?

6Psi=0,4bar
http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html
Du kan inte kompensera mindre luft med mer olja. Överhängande risk att "oljeproppen" går i locket på gaffelbenet med en smäll, inte bra. För att få rätt oljenivå finns verktyg.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Oljenivamatare-gaffelben/

Vågar man köra några mil till verkstaden lugnt utan olja i ena benet?
Du har ju olja i ena benet. Men det beror ju hur de här milen ser ut. Norrlandsväg i tjällossning. Då hade jag tvekat. Här i Göteborg, inga problem, bara ta det lugnt. Det är ju faktiskt inte värre än att få stötdamparma underkända hos bilprovningen. Och dit har ju många kört med bilen. Skillnaden är att du vet om det och tar det lugnt.

Du har ju olja i ena benet. Men det beror ju hur de här milen ser ut. Norrlandsväg i tjällossning. Då hade jag tvekat. Här i Göteborg, inga problem, bara ta det lugnt. Det är ju faktiskt inte värre än att få stötdamparma underkända hos bilprovningen. Och dit har ju många kört med bilen. Skillnaden är att du vet om det och tar det lugnt.

Tack för bra länk på mätverktyg! Problemet är nu den rund dragna bulten. Funderar på att åka till någon bilverkstad i morgon och se om de kan hjälpa mig att få loss den. Åker väl antagligen på att köpa en ny sen vilket lär vara apdyrt med inbyggd luftnippel.

Ang luften så är det ju listar 0-6 psi och det tolkar jag som att man kan köra utan luft om man föredrar. Fast som du säger, oljenivån ska vara densamma ändå..

Det är visserligen det andra benet som jag får upp som läckt. Finns,en chans att det bara sätt skit emellan packboxen och benet som jag fått bort nu. Vad tror ni om att öppna dräneringsbulten så jag är säker på att benet är helt tömt. Öppna upp det och hälla i exakt 158cc som det ska vara i och hoppas det är tätt nu? Kan man göra så, eller är det asnoga att det är exakt lika mkt olja och samma sorts olja i båda benen? Tacksam för svar

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8