Läckage och service på gammal trycksatt framdämpare

Berqa

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2009
Hoj
2009 Triumph Street triple
Har problem med en framdämpare på min nyinköpta Honda VFR 750 -86. Tidigare ägaren har packat om och servat under vintern. Efter att jag kört hem hojen läckte det ordentligt om höger ben.

Jag har lyft på övre damskyddet och dragit med ett styvt papper mellan benet och packboxen för att få bort ev skräp som satt emellan. Nästa steg är nu att fylla på olja för att se om det håller tätt. Här kommer några frågor jag behöver hjälp med..

Går det att öppna upp benen uppifrån styret när de sitter monterade, lyfta ur fjädern, trycka ihop och mäta oljenivån med benen på plats?

Dämparna är dessutom givetvis av den gamla lufttrycksatta modellen.. Finns det någon med erfarenhet från sånna? Det ska vara 0-6 PSI i dem och det får diffa max 1,5 PSI mellan benen.. Innebär det då att man kan strunta i att ha luft alls i dem eftersom det är från 0? Kan man då bara kompensera med lite mer olja för att få bra dämp?

Det sitter inte en USD på den va?

Nu känner jag mig dum, för jag har absolut ingen aning om de är upside down eller inte.. hur ser jag det, och hur påverkar det svaret på mina frågor?

jag snodde en bild från Victor L
Detta är USD, en konventionell gaffel är tjock nere istället :)
DSC_0048.jpg

Du är inte dum. :)
Om du har det inre röret, kromade, uppe vid gaffelkronorna så har du inte det. O vice versa.

Egentligen har det ingen betydelse, har du USD kan det gå o göra som du beskriver. Men jag gissar att det blir mer arbete o göra så än att ta ur benen och göra rätt på en gång. Vilket är att byta packboxarna igen och mäta upp ny luftficka.

Lufttrycket kan jag inte svara på då jag inte har jobbat med nån sån där så jag vet inte hur dom fungerar.

Du är inte dum. :)
Om du har det inre röret, kromade, uppe vid gaffelkronorna så har du inte det. O vice versa.

Egentligen har det ingen betydelse, har du USD kan det gå o göra som du beskriver. Men jag gissar att det blir mer arbete o göra så än att ta ur benen och göra rätt på en gång. Vilket är att byta packboxarna igen och mäta upp ny luftficka.

Lufttrycket kan jag inte svara på då jag inte har jobbat med nån sån där så jag vet inte hur dom fungerar.

Då har jag lärt mig något nytt :) Mina ben är smala där uppe så då är de konvensionella och då kan jag inte fylla olja utan att plocka bort dem om jag förstod det hela rätt?
Antar att man köper en hel sats med packbox och alla packningar i ett? =)

Då har jag lärt mig något nytt :) Mina ben är smala där uppe så då är de konvensionella och då kan jag inte fylla olja utan att plocka bort dem om jag förstod det hela rätt?
Antar att man köper en hel sats med packbox och alla packningar i ett? =)
Beror på vart du köper dom. Men det är så billigt så gynna din lokala handlare så plockar han fram dammskydd och packboxar åt dig.

Beror på vart du köper dom. Men det är så billigt så gynna din lokala handlare så plockar han fram dammskydd och packboxar åt dig.

Ja det ska jag absolut göra! Känns väldigt bökigt och pilligt, men jag läste en gude nyss och det bör väl inte ta allt för lång tid att ta loss dem och packa om? Är det något mer man byter än packbox och dammskyddet?

Är fortfarande nyfiken på om någon kan bekräfta att man kan strunta i att trycksätta luftdämpare och kompensera med lite mer olja?

Är det något mer man byter än packbox och dammskyddet?

Eventuellt även bussningar/styrningar (kärt barn har många namn). Inte ovanligt att dessa är så slitna att gafflarna glappar och läcker även med helt nya tätningar.

Det finns en skruv i botten på dämparen som borde gå att använda för att tappa ur oljan.

Angående lufttrycket, finns det en ventil (borde finnas om jag inte missuppfattade bilden på länken nedan) på toppen av gaffelbenet så kan du fylla på eller kontrollera lufttrycket :)

http://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1987-european-direct-saleskph_model5557/partslist/F__0900.html :rolleyes:

Frågan är om man kan fylla på olja utan att ta bort benen? :)

Jodå det vet jag, trixet är att det är så lite luft man ska ha i så det går inte att använda tex pumpen på macken utan man måste ha en handpump eller duligt som har en skala där man kan läsa av 1 psi enhet utan problem.. vilket gör det hela besvärligt och därför är det intressant att veta om man kan skippa luften helt i dessa dämpare.. :)

Eventuellt även bussningar/styrningar (kärt barn har många namn). Inte ovanligt att dessa är så slitna att gafflarna glappar och läcker även med helt nya tätningar.

Saken är att tidigare ägaren säger sig ha bytt allt i vintras.. när jag nu fick läckage direkt antar och hoppas jag att det bara är felmonterat på något vis.. man kanske tom kan plocka isär det och montera ihop det med samma packboxar han satt dit? Hojen är ju bara körd en mil med dem i..

Last edited:
Frågan är om man kan fylla på olja utan att ta bort benen? :)

Jodå det vet jag, trixet är att det är så lite luft man ska ha i så det går inte att använda tex pumpen på macken utan man måste ha en handpump eller duligt som har en skala där man kan läsa av 1 psi enhet utan problem.. vilket gör det hela besvärligt och därför är det intressant att veta om man kan skippa luften helt i dessa dämpare.. :)

Saken är att tidigare ägaren säger sig ha bytt allt i vintras.. när jag nu fick läckage direkt antar och hoppas jag att det bara är felmonterat på något vis.. man kanske tom kan plocka isär det och montera ihop det med samma packboxar han satt dit? Hojen är ju bara körd en mil med dem i..
Ja, det är bara att skruva loss ovandelen/locket till gaffeln, den med nr 30 på sprängskissen på länken:)

Står trycket verkligen i psi? :va det går ju att omvandla till bar så kanske det är lättare att få i tillräckligt mycket. Tror att gaffeln kan bete sig konstigt/inte fungera som tänkt om den saknar lufttryck när den egentligen ska ha det. Även om det är mera olja i den :)

Ja, det är bara att skruva loss ovandelen/locket till gaffeln, den med nr 30 på sprängskissen på länken:)

Står trycket verkligen i psi? :va det går ju att omvandla till bar så kanske det är lättare att få i tillräckligt mycket. Tror att gaffeln kan bete sig konstigt/inte fungera som tänkt om den saknar lufttryck när den egentligen ska ha det. Även om det är mera olja i den :)

Okej.. så du tror att jag bara kan lossa på locken, plocka ur fjädrarna, trycka ihop gaffeln och mäta ner till oljenivån? :)

Det står även listat i bar, men 0-6 PSI motsvarar 0 - 0,04 BAR vilket är väldigt lite luft och det går definitivt inte att använda däckpumpen på macken.. :gnissla

Okej.. så du tror att jag bara kan lossa på locken, plocka ur fjädrarna, trycka ihop gaffeln och mäta ner till oljenivån? :)

Det står även listat i bar, men 0-6 PSI motsvarar 0 - 0,04 BAR vilket är väldigt lite luft och det går definitivt inte att använda däckpumpen på macken.. :gnissla
Ja, enligt min uppfattning så borde det gå :) men om du får för dig att byta packboxarna så måste gaffeln tas av. Men va beredd på att du kan få gott om oljestänk när du tar ur fjädrarna om gaffeln sitter kvar på hojen :näsblod

Men då borde det gå att inte ha någon luft i alls:) Eller ta ett löst tag med en handpump och mät om det blev tillräckligt ifäll det känns bäst med lite luft i ändå:)

Ja, enligt min uppfattning så borde det gå :) men om du får för dig att byta packboxarna så måste gaffeln tas av. Men va beredd på att du kan få gott om oljestänk när du tar ur fjädrarna om gaffeln sitter kvar på hojen :näsblod

Men då borde det gå att inte ha någon luft i alls:) Eller ta ett löst tag med en handpump och mät om det blev tillräckligt ifäll det känns bäst med lite luft i ändå:)

Jag ska ut och prova nu.. det blåser ju storm ute så oljan hamnar förhoppningsvis en bit bredvid hojen ;)

Det bör ju gå utan luft eftersom det står just "0"-6 Psi.. Jag får prova mig fram först.. huvudsaken är att få ordning på oljeläckan till att börja med :)

Försök att inte ha någon tyngd på framdelen när du lossar.

Är fjädern hårt komprimerad lär det bli onödigt spännande.

Försök att inte ha någon tyngd på framdelen när du lossar.

Är fjädern hårt komprimerad lär det bli onödigt spännande.

Bra tips.. det blåser storm ute och jag har inte tillgång till garage så jag har inte kunnat ge mig på det än.. men jag ska absolut ha den på centralstödet med en vikt bakpå.. :)

Bra tips.. det blåser storm ute och jag har inte tillgång till garage så jag har inte kunnat ge mig på det än.. men jag ska absolut ha den på centralstödet med en vikt bakpå.. :)
Tips på vikt att ha där bak kan ju vara flickvän, barn eller en polare:rolleyes::D

Problem problem! Kommer omöjligt få upp locket till ena benet. Tidigare ägare har dels sluntit på bulten och den är utdragen som satan. Kände på det med en bra krafthylsa och spärrskaft med det ger efter direkt så det är uppdrag omöjligt.
Sjukt bra väder och man vill bara ut och åka så det känns väldigt lockande att bara lämna in skiten på verkstad i morgon :(
Vågar man köra några mil utan olja i ena benet till verkstaden?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8