Läckage Kawa ZZR1100 -90

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Hej!
Jag ska titta på en gammal Kawa ZZR 1100 -90:à som läcker olja från motorn.
Någon som vet var de brukar läcka? Ska man behöva demontera hela motorn och byta alla packningar dvs. komplett packningssats? Går ju inte att tvätta motorn och starta den när man är och tittar på den. Iofs skulle man kanske be säljaren avfetta motorn så man kan lokalisera felet. Hur hade ni gjort, man vill ju gärna veta om det t.ex. bara är kopplingslocket. Oljepluggen är det inte sa säljaren.
Ha det..../Dan
 
Vi kan ju gissa ungefär lika mycket som dig, men det är ju ganska viktigt att veta om det bara fuktar eller om den pissar olja? Det borde ju gå att lokalisera område åtminstone, uppe/nere, höger/vänster.

Det brukar ju läcka i skarvar, och det är där det är bra om det läcker. Läcker det från ett hål i blocket så skulle jag köpa en annan hoj ;)
 
OK, ska kolla upp lite bättre. Bra idé med mjöl eller nåt efter att ha torkat av.
Vet att 3:ans vevaxel och kolv, tror jag det va, kan braka i golvet om man varvar upp häftigt.
Ska det avskräcka från köp?:va
 
Skulle inte köpa någon av dem alls.
Den ena är försäkringsbedrägeri mm att använda om den inte registreras om.
Den andra är obesiktigad och stannar när man lägger i växel, kan bli hur svårt som helst att lösa.

Mitt enkla råd är att du köper något som är välskött, besiktigat och ok att köra.
Har du inte råd så spara lite mer.
 
Att motorn stannar när man lägger i växel tycker jag låter som sidostödskontakten.
eller som i mitt fall, jag hade helt enkelt glömt att fälla upp sidostödet när jag skulle smyga bort från ett tättbefolkat bostadsområde mitt i natten... tog alltför många högljudda startförsök innan jag fattade vad felet var...:huvet


Mitt enkla råd är att du köper något som är välskött, besiktigat och ok att köra.
Har du inte råd så spara lite mer.
 
Är det bara ett så simpelt fel som stödkontakten hade nog firman fixat det och sen sålt den besiktad och körklar. Köpa något med "lite småfel" är stor risk att det slutar med en skrothög som inte är lönt att laga.
Mitt tips är att ha is i magen och vänta tills du hittar en felfri och bättre cykel. Brukar bli bättre och billigare i slutändan. Om du inte är mekaniker med bra garage. Det finns ofta en anledning varför folk försöker sälja bilar/mc trasiga istället för att laga och sälja hela & rena
 
Hej! Fleece och ni andra, jag vet inte om jag nämnt det, men jag är yrkesutbildad bilmek i grunden, och har dessutom jobbat som mc-mek på Oves i Olofström på 80-talet, men har läst vidare och jobbar numera som Ingenjör/Konstrukrör inom fordonsindustrin, så jag har rätt så bra kött på benen. Har fixat åtskilliga motorer på både bilar och mc. Visserligen mest Honda mc, men i alla fall. Brorsan är fena på el och styr och reglerteknik och vi brukar kunna fixa det mesta tillsammans.
Det enda aber som jag ser det är att det kan bli dyrt med delar, eller rättare sagt, det ÄR dyrt med delar. Har köpt rätt mycket från Boonstraparts i Holland. Fina delar till halva priset.
Jag har t.o.m. möjlighet att tillverka delar genom mina kontakter med diverse verkstäder och tillverkare. Nu låter det som skryt men man har hunnit med en del när man fyllt 60.:tummenupp Garageplats hyr jag av en kompis på landet, rymligt varmt och ljust
Jag är medveten om riskerna med att köpa en hoj med många småfel, en chansning ofta. Men är det inte så med mycket. Det mesta går att fixa om man bara har tid, och det har jag som förtidspensionär.
 
Hej! Fleece och ni andra, jag vet inte om jag nämnt det, men jag är yrkesutbildad bilmek i grunden, och har dessutom jobbat som mc-mek på Oves i Olofström på 80-talet, men har läst vidare och jobbar numera som Ingenjör/Konstrukrör inom fordonsindustrin, så jag har rätt så bra kött på benen. Har fixat åtskilliga motorer på både bilar och mc. Visserligen mest Honda mc, men i alla fall. Brorsan är fena på el och styr och reglerteknik och vi brukar kunna fixa det mesta tillsammans.
Det enda aber som jag ser det är att det kan bli dyrt med delar, eller rättare sagt, det ÄR dyrt med delar. Har köpt rätt mycket från Boonstraparts i Holland. Fina delar till halva priset.
Jag har t.o.m. möjlighet att tillverka delar genom mina kontakter med diverse verkstäder och tillverkare. Nu låter det som skryt men man har hunnit med en del när man fyllt 60.:tummenupp Garageplats hyr jag av en kompis på landet, rymligt varmt och ljust
Jag är medveten om riskerna med att köpa en hoj med många småfel, en chansning ofta. Men är det inte så med mycket. Det mesta går att fixa om man bara har tid, och det har jag som förtidspensionär.

Då vet du väl att det inte finns någon "treans vevaxel"?
Och tricket med barnpuder är äldre än Oves i Olofström.
Men det ska bli spännande att följa din reparationstråd här.
.
Men du, köp ingen av de i inlägget längre upp.
 
Ursäkta, min felskrivning, jag menade 3:ans vevstake och kolv. Det var inte mina ord utan en ägare av en ZZR1100 som skrev att detta kom nerfarande på golvet när han gasade i garaget, hans ord, inte mina.
Jag vet att Kawasaki GPZ1100 höll dåligt och rasade ofta på 80-talet, men detta berodde nog på att ägarna var ganska ”gasglada”. Men tiderna och tekniken förändras och nuförtiden med bättre teknik håller motorer bättre och längre, framförallt på bilar. Förr fick man ofta renovera motorn innan 20K mil. Idag kör man betydligt längre, säkert på hojar också.
Jag förstår avrådan att köpa någon av dessa två om man vill slippa problem, men har man möjligheter kan man nog fixa till dem.
Den ena med ”försäkringsbedrägeri” kan man ju reg.besikta eller sätta tillbaka strypningen, insugningsgummina förmodar jag och fixa läckan.
Den andra går säkert att felsöka och hitta felet på, men sånt tar tid och tid kostar pengar och resurser, svårt att få igen de pengarna, därför säljer de i ”befintligt” skick.
Men visst, det är ”grisen i säcken” och det är egentligen en Honda Blackbird jag är på jakt efter, så jag väntar till våren när det kommer lite mer att välja på. Honda har enligt min mening bäst kvalite på sina hojar, utav jappsen.
 
Tack Hoztic! Äntligen lite positiv respons! Håller absolut med.:yoparty
 
Kollade lite på Boonstra parts och hittade Flera begagnade sidostöd komplett med kontakt för 30€, och flera vänster kontakt på styre för 50€. Man kan ju koppla förbi kontakterna först och försöka konstatera vilken det är.....
 
Jag vet att tidiga vattenkylda Ninjor hade trubbel med spruckna toppar- kylvattnet försvann.
Den gode Nilax hade trubbel med en av sina gröna.
Kanske det bara var 900orna som hade en taskig gjutning...
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top