Läckage av glykol

isaacgiertta

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Hoj
Triumph street triple r 2011
Hej. Jag har en Triumph street trilple r 2011 som har gått cirka 1200 mil. Den har stått varmt hela vintern utan att läcka en droppe av varken, olja, bensin, glykos eller bromsvätska. Efter att jag körde den i lördags han den droppat lite kylarvätska. Det ser ut att komma från den korta slangen som går in bakom oljefiltret. Just i den ändan som går in till vänster bakom filtret. Den är inte mycket som har kommit, men tillräckligt för att uppmärksamma det och göra något åt det. Jag kan tillägga att jag fyllde på glykol upp till max-strecket innan jag startade den i lördags.

Kan det vara så att slangklämman sitter löst. Varför skulle den helt plötsligt i sådana fall göra det? Jag kommer inte åt den, inte ens med en sådan där böjbar grej. Jag måste ta bort oljefiltret för att kunna inspektera den riktigt väl. Och då måste jag åka till svärfars verkstad och tappa ur oljan m.m.

Tacksam för svar vad det kan bero på. Snälla svara gärna om ni vet vad det kan tänkas vara. Skriv bara inte för för att det är kul att gissa saker!

MVH
Isaac

Det kan bero på att hojen var kall när du fyllde på till max. När den sen blev varm så spottade den ut överskottet av glykol.

Hade det fenomenet på en av mina förra trajjor.

Ok. Bra svar. Men nu är nivån typ mitt emellan min och Max. Jag hoppas att det inte är torrsprickor i slangen. Såg inte ut som det när klämde på den.

Ok. Bra svar. Men nu är nivån typ mitt emellan min och Max. Jag hoppas att det inte är torrsprickor i slangen. Såg inte ut som det när klämde på den.

Låt den stå och varmköras på tomgång. Sen kolla efter om den kissat nåt. Nivå i mitten när den är kall/ljummen låter rimligt.

Ps. Om du har belly pan, kolla att den är torr på ovansidan innan övrig felsökning så att du inte tror att gammalt läckage är nytt.

Att efterdra slangklämmor; 'har jag gjort umpteen gånger (efter ett längre stillestånd; 'brukar det även läcka längs vattenpumpsaxeln).

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...