Läcka ifrpn toppen på Lc4:a?

• Thread starter Thread starter MT
  • Start date Start date

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Läcka ifrån toppen på Lc4:a?

Skulle lämna in hojen på service idag och passade på att tvätta den innan.

Har vetat om sedan tidigare att det är nån seg sörja som ser ut att ha sipprat ut ifrån ett hål som sitter i toppen på avgasidan så jag gjorde rent så gott jag kunde där.

När jag kom till firman och skulle lämna över hojen så stod jag och killen som har stället och pratade lite om det var nått speciellt som skulle kollas på.

Kom på sörjan och upptäckte till min fasa att det hade kommit tillbaka igen.

Enl killen som hade firman så trodde han att det var ett inspectionshål men det är inte han som mekar så han var lite osäker.

Nån som vet vad hålet är och vad det kan vara som läker ut.
Det ser inte ut som olja utan det är segare.

Det är detta hålet som det ser ut att komma ifrån.
(Obs inte min hoj för jag har ingen bild på det)
Man blir ju lite orolig och firman skulle inte börja med hojen förren på torsdg så man undrar ju lite.

Bifogat

• lc4.jpg
    lc4.jpg
    32.8 KB · Visningar: 334
Last edited:
Hålet är dränering från tändstiftshålet, så att ev. vatten kan rinnna ut. Det är inte därifrån det läcker. Kolla högre upp, skarven mellan toppen och den översta delen, den har ingen packning eller oring utan tätas endast med packningsmassa. Ett klassiskt läckageställe med andra ord.

/H

Aha!
Det vet jag vart jag skall kolla iaf!
Är det bara att efterdra eller skall man montera isär och lägga på nytt klister?

Gick det bra på träningen idag förresten?

Det är ett helvete, fastän jag gjort det ett 10-tal gånger och vet hur grinigt det är så tro inte att jag fick det tätt när jag bytte kam förra helgen... bara att plocka isär, göra rent, montera ihop och justera dom förbannade ventilerna igen.

/H

Aj faan!
Det låter inte lovande!

Får höra vad dom säger på bikestop efter servicen , det kanske är nått som man kan lämna bort det med utan att det kostar för mycket om det är bråkigt att göra själv!

Var det super soft förresten som satt på 660 från början!
Jag är lite sugen på dina orginal däck!

Om det är läckage där så är det dumt att göra servicen innan för ventilerna måste i alla fall ställas igen när du lagat det.

/H

Det stämmer ju!
Clas skulle ringa på torsdag så jag får snacka med han då om det!

Det läcker ju inte mycket utan det är precis att man ser det!

Vad är det för årsmodell på din hoj ? Det där låter som vad de tidigare beskrev som "the green bleed". Från och med 2000 så åtgärdades det genom att montera en plugg och en o-ring i hålet. Det som läcker är kylarvätska. Det måste med andra ord vara en kylkanal som angränsar till detta dräneringshål. Om du har en -99 eller äldre, kan en KTM-verkstad fixa problemet.

Har du en senare hoj, är det något annat...

Det är en 01 som jag har!
Är 100 på att det inte är kylvätska.
Det läckte lite ifrån en slang till kylaren och det är ju grönt det som kommer ut!

Dethär ser precis ut som smält socker ung både i konsistens och färg.

HW känner inte igen han som meckar åt bikestop förresten?
Han jobbade som brandman och tävlade tydligen i supermotard!

Är det inte slangen till vetilationen till toppen?
Det är klart att det kan komma olja i den och det trycks ut på nått sätt?!?

Skall dock spana in den där länken lite mera!

HW skrev:
Exakt, den svarta mojängen som sitter ovanför det mystiska hålet kan mycket väl vara boven.

/H

Svart mojäng ? Vattentermostaten tänker du på eller ? Jo, det gäller att lokalisera exakt varifrån det läcker. Smaka på kleten kanske - låter inte så dumt som det verkar, man kan då känna om det är vatten med glykol i eller olja (alla gamla kemister gjorde så - en del blev dock inte så gamla :) ).

:D

Faktum är att det är ett jäkligt bra knep!
Testa skillnaden mellan bromsvätska , växl lådsolja och motorolja.
Dock kanske man inte skall rekomendera det till nån om man man tar bara lite på tungspetsen så vet man direkt vad det är!
Använde jag ofta när jag mekade åt en kille som körde rally då det var jäkligt bråttom att få reda på vad det var som bråkade!

Dock är jag lite skeptisk till glykol då om man får i sig för mycket kan blidas kristaller i lungorna och man kan inte andas!

MT skrev:

Dock är jag lite skeptisk till glykol då om man får i sig för mycket kan blidas kristaller i lungorna och man kan inte andas!

Nej, nej, det är inte franska lantviner vi pratar nu - bara en klick på tungan och sedan spotta :D

Är det här du menar att det kan läcka HW?
Skall åka förbi firman idag efter jobbet och snacka med dom.
Det är ju onödigt att ställa ventiler och serva den om man endå måste göra om det för att fixa läckan.

se pil 2

Bifogat

• lc4.jpg
    lc4.jpg
    48 KB · Visningar: 198
Tog en sväng förbi bikestop och snackade lite med Clas.

Vad jag kunde se så kommer "klegget" inte ifrån där det delar sig på toppen utan det ser ut att komma ovanifrån.
Där pil 2 pekar är det hur tort och fint som helst!
Skruvskallen som man ser på pil 3 ser ut som om den är lite rostig så har jag supertur så kan det ju vara den som rinner ner och sedan liknar olja vid hålet.

Dom skall göra servicen imorgon och när dom tar bort tanken så ser killen ju garanterat vad det är.

Bifogat

• lc4.jpg
    lc4.jpg
    33.9 KB · Visningar: 176
kan komma från dekomp armen som du ser där,
sitter även en slang på ena ventilkåpan(avgassidan) där det kan läcka

Pust!
Killen ringde nyss och sade att hojen var klar!
Det som hade läckt ur och runnit var nårtt klegg som låg ovanpå toppen.
Så efter ha tvättat rent det coh ställt ventilerna så var det helt borta!
Hade provat hojen lite försiktigt och det kom inte fram nått nyttså det är ju bara att glida vidare :cool:
Känns jäkligt skönt!!!

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back