Läcka i vattenpumpen...jaha?

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Hade bilen på service idag (Ford Focus). När jag hämtade den fick jag höra att det finns en mindre läcka i vattenpumpen. Det kostar tydligen 5000 spänn att fixa, så jag vill ju helst förhala skiten så mycket det går. Är det en bra idé eller är en läckande vattenpump något man bör fixa pronto? Vad kan hända liksom?

Fixa pronto.
Går vattenpumpen på lunch, så går kamremmen på lunch och då ere inge kul längre.

Tyvär... Men du borde nog lyssna på sportbike.. Det bästa du kan göra är väl att kolla vem som kan fixa det billigast eller fixa det själv... Inget större jobb direkt...

Fixa pronto.
Går vattenpumpen på lunch, så går kamremmen på lunch och då ere inge kul längre.
Fast jag har hört att bilen har kamkedja. Men det kanske är samma sak ändå...?

Tyvär... Men du borde nog lyssna på sportbike.. Det bästa du kan göra är väl att kolla vem som kan fixa det billigast eller fixa det själv... Inget större jobb direkt...
Inget större jobb? Jag visste det, de blåser mig de asen!

Last edited:
Inget större jobb? Jag visste det, de blåser mig de asen!

Hehe om det blåser dig vill jag inte uttala mig om dels så vet jag inte vad dom tar i timmen och vad en v-pump kostar til en sån och sen vet jag inte vad anslagen tid är på att byta den..
Inte varje dag man byter en sån..

Men pratar du med en verkstad så kan dom ju slå på reg nummret så ser dom hur lång tid det tar att byta den sen kan du fråga vad en ny v-pump kostar och vad dom tar i timmen så ser du ju rätt lätt om de blåser dig.
Men det flesta verkstäder är nog faktikst rätt ärliga även om man kan tro det eller ej... Men 5000 spänn tycker jag låter lite väl dyrt..
Jag kan nog garanterat fixa det billigare om det skulle va så..!

Du riskerar att jobba för en femtilapp i timman om skiter sig, det är inte alltid att det är så självklart att komma åt vissa saker utan att demontera "halva motorrummet och motor"

Billigareä än 500 i timmen kan jag tyvär inte ta.. Knappast många värkstäder som tar mindre än de vad jag vet! :tummenupp
Sen att komma åt är nog ingen större fara..

5000 låter fläskigt.

Sett en del haverier med vattenpumpar på Ford. Inte vart så tokigt att byta..

Well, nu har jag kikat på några Focusmodeller, vet ju inte vad du har för årsmodell, motor, bensin, flexifuel, eller diesel, men alla jag hittat har kamrem, dock drivs inte vattenpumpen av denna, vilket då betyder att det inte är någon fara för ett ventilras orsakat av pumpen iaf.
Men, fem papp är ett bra pris om det omfattar arbete, delar, glykol och hela baletten, arbetstiden för att byta pump hos oss är 5 timmar och 15 minuter,om den har ac, och då är ju den infon hämtad från Ford.

Well, nu har jag kikat på några Focusmodeller, vet ju inte vad du har för årsmodell, motor, bensin, flexifuel, eller diesel, men alla jag hittat har kamrem, dock drivs inte vattenpumpen av denna, vilket då betyder att det inte är någon fara för ett ventilras orsakat av pumpen iaf.
Men, fem papp är ett bra pris om det omfattar arbete, delar, glykol och hela baletten, arbetstiden för att byta pump hos oss är 5 timmar och 15 minuter,om den har ac, och då är ju den infon hämtad från Ford.

Tar det så lång tid att byta? :va
Enligt MT sysen ska det ta 1,6h att byta den på en Focus med AC (Motorkod FYDA) nu var det bara den jag slog på visserligen sen vet jag inte på rak arm hur mycket jobb det är så det inte alls omöjligt att det tar 5 timmar...
Men i så fall är ju 5000 ett bra pris om det är inräkna jarbete, v-pump och glykol..

Tar det så lång tid att byta? :va
Enligt MT sysen ska det ta 1,6h att byta den på en Focus med AC (Motorkod FYDA) nu var det bara den jag slog på visserligen sen vet jag inte på rak arm hur mycket jobb det är så det inte alls omöjligt att det tar 5 timmar...
Men i så fall är ju 5000 ett bra pris om det är inräkna jarbete, v-pump och glykol..

Well, med rätt regnummer så blir det ju rätt bil med rätt tider :)

Det är en Ford. Kylartätning uppblandat med grovsnus så är problemet borta.

Kylarcement.
En billig tillfällig lösning. Ingen garanti för att den slutar läcka men värt att prova.
Om det funkar hinner du köra slut Forden innan det är dags att byta vattenpump.

Det är en Ford. Kylartätning uppblandat med grovsnus så är problemet borta.

Alltså, det är en Ford...

För att lösa Fordproblem, så säljer man. Samt, förhoppningsvis lär sig av sina misstag att aldrig äga en Ford igen.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt