LÖST! Spänning sjunker till 0 när jag kopplar in H4-lampa

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Sorry om det finns tusen trådar men jag har lite panik. Ska köra 450km imorgon och jag har varken hel, halv eller baklyse på min gamla VF750C -82. Det som funkar just nu är bromsljus, p-ljus bak, blinkers runt om och en parkeringslampa fram som är fulkopplad. Jag hade ett trasigt reglage för ljusomkoppling mellan hel och halv där bara ljustutan funkade och när jag plockade isär det för rengöring så stack en fjäder iväg i gräset...
Nu står jag där med klippta trådar från vänster reglage och fattar inte hur de ska kopplas ihop. Mitt kopplingsschema stämmer inte helt med de färger jag har på hojen och kopplar jag som det borde vara enligt det så har jag 0V när jag mäter spänningen fram till lampan med lampan ditsatt och 9-10V utan den. På batteriet har jag knappt 13V så det ska vara ok.
Jag har vit, vit/grön, blå och blå/vit fram till det gamla reglaget. Blå/vit kommer från andra sidan, från on/off, vit är signal till halvljus och blå signal till helljuset. Den vit/gröna ska inte nånstans enligt kopplingsschemat men kopplar jag den till vit lyser halvljuset när jag slår på tändningen så den är "het".
Det är jordstyrt så signalen är jorden som bryts.

Varför sjunker spänningen till 0 och varför är det lägre spänning fram till lampan än det är på batteriet?

Är det som andra japanska äldre hojar att strålkastarkretsen har en egen spole?

Med vänlig hälsning,

ChatGPT:

Du har en klassisk situation med gamla Honda-elssystem, där jorden styr ljuset och spänningsfall lätt uppstår. Här är en genomgång av varför spänningen sjunker, vad som är felkopplat och hur du kan få lampan att fungera provisoriskt så du kommer iväg i morgon.

Bakgrund och färgkoder (Honda VF750C -82, ungefärlig standard):
• Vit (W) – signal till halvljus
• Blå (BU) – signal till helljus
• Blå/vit (BU/W) – troligen från omkopplaren (från höger styrhalva eller huvudström till belysning)
• Vit/grön (W/G) – inte standard, men kan vara återvändande från halvljus eller fulreparation (mer om detta nedan)

Varför får du 0V med lampan i men 9–10V utan?

Det beror nästan säkert på att:
1. Strömmen finns där, men jorden är bruten eller har för hög resistans.
2. Något drar ned spänningen när last tillkommer, typiskt på grund av:
• Oxiderad kontakt
• Dålig jord
• Kabelbrott eller felaktig styrning via reglaget

Multimetern mäter “tom” spänning när ingen last finns, men så fort lampan ansluts dras spänningen ned pga för hög resistans i kretsen – klassiskt tecken på jordproblem.

Din beskrivning tyder på:
• Vit/grön är het (12V) – det borde inte vara så enligt originalschema → någon tidigare har kopplat om.
• Vit till lampa = halvljus → korrekt.
• Blå till helljus → korrekt.
• Blå/vit kommer från strömbrytare/on-off → den borde bära spänning till ljusreglaget (matning).

Men om du har klippta trådar, är det lätt hänt att matning inte går dit den ska.

Så här felsöker du systematiskt – och får igång ljuset provisoriskt:

1. Kolla att blå/vit faktiskt har spänning med tändning på.
• Mät mellan blå/vit och ramjord.
• Ska vara ~12V om brytaren är “ON”.

2. Koppla vit/grön till vit – och se vad som händer.
• Du sa att halvljuset då tänds → tyder på att vit/grön kanske blivit omkopplad till konstant +12V (fuldragning).
• Om så är fallet, kan du använda vit/grön som matning och göra en provisorisk koppling:
• Vit/grön → vit = halvljus på hela tiden
• Alternativt en vippbrytare mellan vit/grön och vit, så du kan slå på halvljus manuellt.

3. Koppla blå separat till vit/grön för att tända helljuset (om du vill).
• Alternativt dra tillfälligt kabel med brytare mellan +12V (t.ex. från tändningslådan) till blå för att tända helljus.

Vad du kan göra tillfälligt (för att få ljus i morgon):

Enkelt:
1. Ta +12V från säkrad källa (t.ex. parkeringsljus eller tändning)
2. Koppla detta till vit (halvljus)
3. Lampan ska nu tändas. Kontrollera att du har jord till lampan (kontakten på insidan reflektorn).

Se till att:
• Strömmen går via säkring!
• Använd gärna en separat strömbrytare om du inte vill att lampan ska vara på jämt.
• Helljus kan du ignorera för turen, om halvljus funkar.

När du ska laga det permanent:
• Skaffa nytt eller begagnat reglage – eller bygg om med två vippbrytare (halv/hel).
• Följ kopplingsschema noga och byt kablar om färgerna inte stämmer.
• Särskilt viktigt: Se till att jordningen till reflektorn är bra. Dålig jord är ofta boven.

Med vänlig hälsning,

Jag kopplade på halvljuset på en tråd som matade p-ljuset från instrumentbelysningen. Också den är en fuling men det är inte originallyset, har jag upptäckt, så de har behövt ta ström nånstans ifrån. Nu funkar halvljuset och instrumentbelysningen med brytaren för on/off, det är bra. Varför jag bara har 2,7V till baklyset orkar jag inte med nu. Bromsljuset funkar så det viktigaste är igång.

Nu så! Jag skaffade ett "nytt" reglage till vänster sida eftersom jag hade sumpat en fjäder i mitt när jag höll på och rengjorde det.
Jag gick igenom och rengjorde både höger och vänster sidas reglage och kapade kablarna från det högra eftersom de såg ut som om de fastnat i kläm och var halvt av.
Sedan började jag mäta framifrån lampkontakten och genom reglagen tillbaka till säkringsdosan och där tog det stopp. Det var oxid i säkringshållaren för ljuset så jag slipade bort den. Varde ljus! 😊

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman