Kyrkovalet

Tänkte rösta mest för att uttrycka min demokratiska rättighet, men glömde såklart bort det...

<UÄ> Är man medlem i svenska kyrkan om man får ett röstkort?</UÄ>

Så länge inte "Avveckla Svenska Kyrkan" finns med som alternativ så finns det ingen anledning till att rösta.

Borsiin JR skrev:
...medlemskap ÄR GRATIS. Du betalar dock en kyrkoskatt baserad på inkomst men efterssom du är 17 har du ännu inte någon egen taxerad inkomst.

1. Antingen är det gratis eller så är det inte gratis. :mattias
2. Varför kan inte en 17-åring ha egen inkomst? :va

Borsiin JR skrev:
Detta är det första kyrkovalet där rösträttsåldern är 16 år och vi är ensamma om att ha det i sverige så det är kanske inte jättekonstigt att om man inte är 16,5 år har kolla på detta.

Dina föräldrar har inte betalt ditt medlemskap då medlemskap ÄR GRATIS. Du betalar dock en kyrkoskatt baserad på inkomst men efterssom du är 17 har du ännu inte någon egen taxerad inkomst.

För övrigt anser jag också att det är oansvarigt att inte rösta då man har möjligheten då en fungerande demokrati är grunden till vår frihet. (Att sen valdeltagandet bara är 14% är beklämmande)

14 % vissar ju vad intreserade folk är

sen så är ju dom flesta med i kyrkan av ren slapphet

dom kom med atomatiskt när dom var barn sen har det alldrig blivit av att dom har gått ur

förstår inte hur folk kan bettala 2-3 tusen per år till något dom inte tror på eller bryr sej om

Är ej medlem och får inte rösta... Men om jag fick så skulle jag rösta att de sålde ut allting, lade ner hela jävla skiten och skänkte pengarna till behövande..

valmers skrev:
Otroligt nonchalant och trångsynt att inte gå och rösta (gäller de som ej begärt utträde). Det finns miljontals människor i världen som dött/dör för rätten att rösta, för demokrati.

Det finns människor som gör stora uppoffringar för rätten till öppen homosexualitet, jag känner mig inte manad till att ha sex med andra män för det!

Om demokrati dessutom innebär att ett miljöparti med 4,6 procent av väljarsympatierna kan ha ett större inflytande över landets styre än det näst största partiet så tror jag inte att demokrati är något för mig! Låt de intelligenta styra landet så slipper vi andra bry oss!

Markus skrev:
1. Antingen är det gratis eller så är det inte gratis. :mattias
2. Varför kan inte en 17-åring ha egen inkomst? :va

Därför att fram till det året du fyller 17 så samtaxeras du med dina vårdnadshavare, därför kan ännu inte en taxering ha fastställts för denna herre.
Därmed har han ännu inte betalt någon avgift för att vara medlem i kyrkan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT