Kymco motorproblem

Plocka isär förgasaren o rengör när du ändå är igång. Kids har en tendens att pilla på saker utan att ha minsta aning vad dom sysslar med."bara för att det känns race " kolla så att allt sitter som det skall. Insugsgummi. Reedventiler. Bara såndu vet skicket. Och kan utesluta problem. Det är enkelt på en scooter ändå
 
Kan blåsa igenom förgasaren, jag brukar köra med kyl spray för det blir en dimma när man använder det. Sprutar ibett hål. Och det sprutar ut dimma i ett annat. Man ser hur det ena hålet hänger ihop med att annat. Och man vet att det är stopp om det inte kommer ut dimma i nåt hål. Men det funkar med vanlig lungkraft eller tryckluft också. Det är i regel huvudmunstycket som kan det brukar fastna skit i.
 
Last edited:
Tack för tips! Jag var också en "plocka isär för det känns race haha", har en fråga bara.
Eftersom jag såg att tändstiftet var så skitig så är det kanske på grund av en dålig packning? Eller ska jag låta bli och väntar med att byta packningen?
 
Att tändstiftet var skitigt beror nog på att det är gammalt och att motorn inte har gått rent. Så sätt i ett nytt stift när du har kollat igenom förgasaren.

Kolla även att choken går ifrån som andra har skrivit. Det räcker antagligen med att ohm-mäta den (ca 5 ohm) och mäta så att det finns 12 V till den när motorn är igång. Om inte det finns kommer choken aldrig att gå ifrån.
 
Testa choke:
http://www.pedparts.co.uk/blog/automatic-choke-unit-50cc-mopeds.

Apropå du frågade om man pumpar med gasen. Och ifall det flödar till bensin. Så vet jag inte hur det ser ut på din. Men ör antagligen vacuum styrt. Då bör det gå två stycken slangar från tanken till förgasaren. "Vacuum slangen kan även gå till insugsgummit"Den funkar så att den är sluten tills det blir ett vacuum i en utav slangarna. Det är bara att lossa vaccum slangen." Är slangarna transparant ser du vilken som innehåler bränsle o vilken som inte gör det. Det är den utan :). Annars tror jag vacuum slangen är lite tunnare. Det är bara o lossa o suga. Så skall det rinna till i den andra.
 
Tack allihopa för era tips, skiten är körbar, lyckades iaf komma till jobbet idag. Det jag hann göra var att byta tändstift och luftfilter. I helgen tänkte jag även ställa in ordentligt förgasaren och byta gummidrev.

P.S Jävlar vad den låter hela tiden, man hör det så klart mest när man står still vi trafikljuset :hihi
 
Tack allihopa för era tips, skiten är körbar, lyckades iaf komma till jobbet idag. Det jag hann göra var att byta tändstift och luftfilter. I helgen tänkte jag även ställa in ordentligt förgasaren och byta gummidrev.

P.S Jävlar vad den låter hela tiden, man hör det så klart mest när man står still vi trafikljuset :hihi
 
Sådär.

Den funkar men den är väldigt trögstartad, lyckas kickstarta men det tar en hel del försök och den slocknar om jag inte gasar ''max'' medans jag kickstartar den, sen när den är varm så kan jag även starta den med en knapp eller med en halvkick...
 
Ta ett komp-prov. Om den ligger nedåt 7 kg så uppträder de som du beskriver och blir inte lättstartade förrän de är varma. Det kan vara dags för ett kolv- och ringbyte och det är inga stora pengar.
 
Svårstartad kall, lättstartad varm ? -Låter som problem med el-choken.
Polarns speedfight hade samma problem, tydligen vanligt fel att el-choken pajjar ihop. bara att byta i så fall.
 
CDIn är väldigt dålig på just den modellen och det är inte ovanligt att den är bytt flera gånger på samma fordon.
 
Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Back
Top