kylvatten temp

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
ktm 640
Har sökt efter info innan men inte hittat det jag sökte. Det är så att min hoj, kawa klx650 -98, verkar inte kylas. Idag när jag kört hem från jobb, ca 1 mil genom stan så kände jag på motorn och hela motorn var rätt varm. Inte bara cylinderna utan även vid generator och koppling. Vet inte hur varmt där igentligen skall vara, men jag mätte tempen på kylvattnet, 50 grader. Kan det vara så att pumpen lagt av eller sitter det en termostat någonstans?

Kan man kolla på något sätt om kylvattnet cirkulerar och isåfall hur?

// tobbe

Får du tryck i systemet när du har kört ?
50 grader är inga problem, men den borde ju bli lite varmare... :va

SM 570 RR skrev:
Får du tryck i systemet när du har kört ?
50 grader är inga problem, men den borde ju bli lite varmare... :va

hur menar du med tryck i systemet? hur kollar man det?

TTR skrev:
hur menar du med tryck i systemet? hur kollar man det?

Om du öppnar kylarlocket efter du ha kört en bit.
(Obs titta ej ner i hålet... :hihi ) Kan vara varmt..

TTR skrev:
om det pyser när man öppnar locket funkar det då`?

Svar ja, det ska pysa till ganska rejält när motorn är i arbetstemperatur. Men 50 grader låter alldelels för svalt. Ska väl vara över 70 iallafall.

Kolla om termostaten öppnar när den ska. Lägg den i en kastrull med vatten och ta tempen. Fjädern skall dra ihop sig vid 70 grader (vet inte exakt, den är nästan säkert märkt med en tempangivelse).

I övrigt inget konstigt att andra delar runt motorn blir varma, speciellt när man puttar runt i stan. Det har man märkt efter ett antal timmars pillande på blandskruven på min... :hihi

Basse skrev:
Svar ja, det ska pysa till ganska rejält när motorn är i arbetstemperatur. Men 50 grader låter alldelels för svalt. Ska väl vara över 70 iallafall.

Kolla om termostaten öppnar när den ska. Lägg den i en kastrull med vatten och ta tempen. Fjädern skall dra ihop sig vid 70 grader (vet inte exakt, den är nästan säkert märkt med en tempangivelse).

I övrigt inget konstigt att andra delar runt motorn blir varma, speciellt när man puttar runt i stan. Det har man märkt efter ett antal timmars pillande på blandskruven på min... :hihi

var inne på en mc firma idag och han sa att det var ok med 50 gredigt vatten. Bara att köra på sade han.

Tycker själv också det känns lite "svalt". Sitter termostaten intill cylindern där det går en slang från kylaren? Börjar kylarvätskan att rinna ut om man plockar ut termostaten?

// tobbe

TTR skrev:
var inne på en mc firma idag och han sa att det var ok med 50 gredigt vatten. Bara att köra på sade han.

Tycker själv också det känns lite "svalt". Sitter termostaten intill cylindern där det går en slang från kylaren? Börjar kylarvätskan att rinna ut om man plockar ut termostaten?

// tobbe

Kan lova att 50 grader är alldeles för lite, inge bra i längden att åka med för låg temp.

Jag vet inte vart den sitter på just din hoj. Min sitter fast på toppen i ett plasthölje med en slang i andra änden som går till kylaren, så det är säkert den du har hittat. Vattnet rinner ut en del när du öppnar, håll en hink under och samla upp vattnet så kan du hälla tillbaks vattnet sen.

Basse skrev:

hej, kollade idag igen. 50 grader och det pös inte när man öppnade. men det stänkte ut en lite droppe när man öppnade.

ångest

SM 570 RR skrev:
Om du öppnar kylarlocket efter du ha kört en bit.
(Obs titta ej ner i hålet... :hihi ) Kan vara varmt..

OT: När jag jobbade på Saab var det en gubbe i justerfickorna som fick hjärnsläpp och öppnade kylarlocket på en bil som hade körts stenhårt på testbanan i säkert 20 min :kocko
Kom en sån där vit stor volvo med blåljus och hämtade honom :lol (som tur var gick det bra, gissa om han fick höra det på rasterna)

TTR skrev:
hej, kollade idag igen. 50 grader och det pös inte när man öppnade. men det stänkte ut en lite droppe när man öppnade.

ångest

Det ska absolut vara varmare än 50 grader...

Om du har varmkörd motor och öppnar kylarlocket så kommer du inte göra om det igen, det sprutar jävulskt varmt vatten åt alla håll och kanter...

Din termostat sitter på höger sida om motorn. Ganska högt upp på cylindern. Det är en liten "dosa" som sitter med tre skruv där en kylarslang sitter monterad. Den kortaste slangen, den som går precis ovanför avgasröret...

Har ju haft en klx, har det mesta i skallen... Hoppas du förstod min förklaring...

Skruva loss den, häng den i en ståltråd i en kastrull och se till att den inte hamnar för nära botten. Sen är det bara att fräsa på tills den öppnar sig... Se till att ha en termometer så du ser att den öppnar sig hyffsat tidigt. Runt 60-70C...

Kan ju vara stopp i systemet eller vad som helst... Eller impellern som trycker runt vattnet...

Kolla allt innan du ger dig ut igen, skitfarligt att åka runt utan kylning!! Jag skulle inte starta den utan att kyla ner den med trägårdsslangen eller liknande...

Skriv gärna var felet låg...

Mvh
Zana

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...