Kylvätsketemperatur?

Qvist78

Life is a lemon and I want my money back
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
Mattsvart litertwin
Jag var ute och övningskörde igår för första gången och blev lite fundersam på min tempmätare. Nålen gick bara upp något enstaka streck vid landsvägskörning och något streck till vid stadskörning. Ska inte den som på en bil gå upp i arbetstemperatur oavsett värme ute? Eller finns det ingen termostat på motorcyklar? Vad är annars troligast... tempgivare eller mätaren?

Last edited:
Jag var ute och övningskörde igår för första gången och blev lite fundersam på min tempmätare. Nålen gick bara upp något enstaka streck vid landsvägskörning och något streck till vid stadskörning. Ska inte den som på en bil gå upp i arbetstemperatur oavsett värme ute? Eller finns det ingen termostat på motorcyklar? Vad är annars troligast... tempgivare eller mätaren?

Eftersom du (troligtvis) inte har någon gradering på tempmätaren är det svårt att säga om tempen är/har varit låg.
Jo, termostat finns.
Troligtvis inget fel alls på tempen.
Du ska istället bli orolig om nålen börjar peka på det röda området.

/Johan

Håller med "bissmark".
Jag känner igen mig där särskilt på en av mina tidigare hojar där jag funderade om temp.mätaren hade pajat då den inte rörde sig överhuvudtaget vid landsvägskörning - möjligen max en millimeter. Däremot dagar längre fram på sommaren då det var 25 grader varmt och man körde hårt på landsväg för att sedan stanna vid en massa rödljus så såg man att den levde. Troligen är allt helt i sin ordning.

det finns en massa trådar om det här på forumet. Har för mig att någon förklarade det som att givaren till mätaren sitter ofta lite konstigt till vilket gör att temperaturen mäts i kylvattnet utanför motorn. På så sätt så visar den inte den verkliga temperaturen om inte termostaten är fullt öppen.
Så därför så bör det inte vara nått problem även om den visar låg temperatur.
Min hoj visar också väldigt låg temperatur på våren..

Allt detta ovan är "hörsägen" så jag har inga egentliga belägg men jag tror inte att det är något problem du har, utan du kan bara fortsätta gasa på! =)

Hmm, jag har undersökt lite och är inte helt överens med era svar. Mätaren är graderad med streck och arbetstemperaturen ligger i mitten av skalan. Givaren är placerad i motorn och mäter därmed vätsketempen som cirkulerar innuti, därför misstänker jag att termostaten fastnat i öppet läge.

Egentligen borde det ju inte spela så stor roll vad det är för temperatur ute, bara att det tar längre tid för motorn att uppnå rätt arbetstemperatur... men förr eller senare så om allt är i sin ordning så gör den det efter några mil.

Jag ska iaf åka och handla termostat på måndag och byta... återkommer med resultat efter första åkturen efter det.

Tjenare!

Har du tillräckligt med vätska i systemet? För lite vatten kan medföra att temperaturvisningen blir låg...

Tjenare!

Har du tillräckligt med vätska i systemet? För lite vatten kan medföra att temperaturvisningen blir låg...

För lite kylvätska bör ju vara lika med hög värme då det inte finns tillräckligt för att kyla ner motorn?!

Hmm, jag har undersökt lite och är inte helt överens med era svar. Mätaren är graderad med streck och arbetstemperaturen ligger i mitten av skalan. Givaren är placerad i motorn och mäter därmed vätsketempen som cirkulerar innuti, därför misstänker jag att termostaten fastnat i öppet läge.

Egentligen borde det ju inte spela så stor roll vad det är för temperatur ute, bara att det tar längre tid för motorn att uppnå rätt arbetstemperatur... men förr eller senare så om allt är i sin ordning så gör den det efter några mil.

Jag ska iaf åka och handla termostat på måndag och byta... återkommer med resultat efter första åkturen efter det.

om termostaten är öppen hela tiden är de bara o plocka ur o kika..
du kan även koka upp de n o sätta köttermometern brevid o kolla när den öppnar.

går fläkten igång nån gång?

när de är vår o höst går sällan min fläkt o således är hojen kyligare..
på sommarn går den lite då o då inne i stan..
så har dom flesta jag haft vart..

om termostaten är öppen hela tiden är de bara o plocka ur o kika..
du kan även koka upp de n o sätta köttermometern brevid o kolla när den öppnar.

går fläkten igång nån gång?

när de är vår o höst går sällan min fläkt o således är hojen kyligare..
på sommarn går den lite då o då inne i stan..
så har dom flesta jag haft vart..

Fläkten gick inte igång vad jag märkte men har termostaten fastnat i öppet läge så blir ju aldrig motor och kylvätska så varmt att den startar, iaf inte vid +10 ute och landsvägskörning. Jag ska handla och skruva imorgon så får vi se...

Jag får nog erkänna att jag oroat mig i onödan... termostat var ju beställningsvara så jag beställde en i måndags och fick hämta den idag. Åkte genast hem och tömmde systemet på kylvätska och skruva bort den gamla termostaten. Den såg fin ut och var helt stängd så den hade inte alls fastnat i öppet läge. Jaja, satte dit den nya termostaten gjorde jag iaf så får vi se om det blir någon skillnad vid nästa åktur... troligen inte!

Måste man lufta systemet efter detta eller luftar det sig själv genom expansionskärlet? Jag tömmde systemet med dräneringsskruven och tömmde ut expansionskärlet helt, sedan efter termostatbytet fyllde jag kylet till max och expansionskärlet till lagom nivå mellan max och min... behöver man göra nåt mer?

Jag får nog erkänna att jag oroat mig i onödan... termostat var ju beställningsvara så jag beställde en i måndags och fick hämta den idag. Åkte genast hem och tömmde systemet på kylvätska och skruva bort den gamla termostaten. Den såg fin ut och var helt stängd så den hade inte alls fastnat i öppet läge. Jaja, satte dit den nya termostaten gjorde jag iaf så får vi se om det blir någon skillnad vid nästa åktur... troligen inte!

Måste man lufta systemet efter detta eller luftar det sig själv genom expansionskärlet? Jag tömmde systemet med dräneringsskruven och tömmde ut expansionskärlet helt, sedan efter termostatbytet fyllde jag kylet till max och expansionskärlet till lagom nivå mellan max och min... behöver man göra nåt mer?

Starta med locket på kylaren av,låt gå lite.

På med locket kör en sväng tills den blir varm,kontrollera nivån...klart.

Ditt problem är fartvinden,titta på gammla bilar,dom hade tom ett jalusi i fronten att använda på vintern.

Vid lägre temperaturer (minusgrader) så skadar det inte att sätta en bit kartong framför kylaren för att få upp tempen lite.

Tyvärr har du nog bytt en termostat i onödan,det som du beskriver är helt normalt för denna årstiden och temperaturen.

Låt som sag locket vara av värm till arbetstemeratur samt gasa till ett antal gånger för att lufta (vattennivån kommer då att sjunka tillfäligt då du gasar.
Klart

Du kan lämna tillbaka termostaten, det är inget fel på din hoj. Självklart går inte temperaturen direkt upp till samma värden som i en bil nu på våren när det är kyligt i luften, motorn är inte inbyggd!

Det betyder att fartvinden kyler väldigt mycket och motorn kommer egentligen inte riktigt upp i arbetstemperatur om du inte belastar den väldigt hårt. Andra har sagt det tidigare...

När det gäller luftning så full på kylaren så vätskan når upp till kanten på hålet. Starta motorn med locket av och låt den gå på tomgång. Under tiden kan du slå försiktigt på alla slangar för att lossa eventuell fångad luft. Efter nån minut har nivån sjunkit och då kan du stänga av motorn och fylla upp nivån innan du sätter tillbaka locket. Jag vet inte om det stämmer med rekommendationerna för din hoj, men generellt funkar det på ett kylsystem.

Själv fyller jag bara på till kanten och ser till att expansionskärlet har vätska åtminstone till miniminivå.

Tack för alla svar... vi får se om det blir någon körning i helgen men antagligen kommer jag inte märka någon skillnad.

Tack för alla svar... vi får se om det blir någon körning i helgen men antagligen kommer jag inte märka någon skillnad.

Tyvärr märker du nog ingen skillnad har en hornet -98 som visar exakt likadant som du skriver. dock sticker nålen upp vid stillastående med fläktstart som följd, Det är helt normalt!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg