Kylvätskebehållare på Hayabusa

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
tja!
Har en -01 Hayabusa som gått 690 mil
100 mil service och 600 mil service är gjorda av Suzuki verkstad kan jag nämna bara så att ni får ett helhetsintryck.

jag undrar över en sak bara...
om man tittar längst ner på kylvätskebehållaren (transparent plast) så är den liksom lite missfärgad och grumlig, övrigt så är den så ren å fin.
Jag har rätt vätskenivå.
Varför är det så? Är detta vanligt och något som bara blir?

Av egna beräkningar så lär hojen ha stått ganska mycket. (om något sådant kan ha orsakat detta) det är ju trots allt en 01 med drygt 600 mil bara...

Att den är servad på Suzuki-verkstad är knappast någon garanti för att det är bra gjort. Lite klägg i kylvätskebehållaren är väl inget att oroa sig över dock!

HanneZ skrev:
Att den är servad på Suzuki-verkstad är knappast någon garanti för att det är bra gjort. Lite klägg i kylvätskebehållaren är väl inget att oroa sig över dock!
jamen vafan, ska inte glykolen förhindra skit i systämet : ) ?...

Glykolen är höje kokningspunkten på vattnet samt sänker lägsta temp innan vattnet fryser :tummenupp

Glykolen höjer inte kokpunkten på vattnet, däremot kokar vattnet senare när det är trycksatt som det är i kylsystemet på hojen.
Kan jämföras med kokpunkten på Mount Everest där lufttrycket är mycket lägre och vattnet kokar vid ca 70 grader. :mattias
Om det är mycket skit i kylsystemet så får du väl skölja rent och fylla på med ny fin kylarvätska.

Glykolen borde väl vara till för att förhindra korrosion/oxidation i en lättmetallmotor samt ev smörja vattenpump förutom frysskydd eller?

Kylarvätskan ska du byta med jämna mellanrum, vart 3:e år tror jag.

h01hmt skrev:
kommentera nån!!!

Bytte vätska i min cykel nyligen, var lite missfärgning i botten på expansionskärlet men det är inget jag har legat sömnlös över. Tror inte att det är någon fara med din cykels hälsa och välmående, bara att tuta och köra :tummenupp

h01hmt skrev:
jag undrar över en sak bara...
om man tittar längst ner på kylvätskebehållaren (transparent plast) så är den liksom lite missfärgad och grumlig, övrigt så är den så ren å fin.
Jag har rätt vätskenivå.
Varför är det så? Är detta vanligt och något som bara blir?

Hittade samma smet längs ner i min burk också när jag servade, byt kylarvätska.
Ta även titt på dina servicepapper och se om det står att dom bytt kylvätska. Står det att det är gjort så åk tillbaka till servicestället... Hur långt hade den gått efter service sa du??

wheelieman skrev:
Hittade samma smet längs ner i min burk också när jag servade, byt kylarvätska.
Ta även titt på dina servicepapper och se om det står att dom bytt kylvätska. Står det att det är gjort så åk tillbaka till servicestället... Hur långt hade den gått efter service sa du??
den har gått 90 mil efter senaste 600 mila servicen

Hornet_Fredde skrev:
Glykolen höjer inte kokpunkten på vattnet, däremot kokar vattnet senare när det är trycksatt som det är i kylsystemet på hojen.
Kan jämföras med kokpunkten på Mount Everest där lufttrycket är mycket lägre och vattnet kokar vid ca 70 grader. :mattias
Om det är mycket skit i kylsystemet så får du väl skölja rent och fylla på med ny fin kylarvätska.
jo, men varför har en hoj som bara gått 600 mil skit i behållaren??
jag blir störd på det...

h01hmt skrev:
jo, men varför har en hoj som bara gått 600 mil skit i behållaren??
jag blir störd på det...

Min hade gått 1200 när jag hittade smegget i min burk, men som sagt så bytte jag bara vätska och det försvann.... Dock jäv... oroande första gången jag såg det, såg bara en saftig motorrenovering framför mig. Men min rullar fortfarande på.
Har du varit inne på hayabusaforumet och hört med dom där, detta fenomen kanske är standard?
Maila eller PM:a gärna mig om du får något konkret svar på varför skiten finns där.

wheelieman skrev:
Min hade gått 1200 när jag hittade smegget i min burk, men som sagt så bytte jag bara vätska och det försvann.... Dock jäv... oroande första gången jag såg det, såg bara en saftig motorrenovering framför mig. Men min rullar fortfarande på.
Har du varit inne på hayabusaforumet och hört med dom där, detta fenomen kanske är standard?
Maila eller PM:a gärna mig om du får något konkret svar på varför skiten finns där.
ja hoho!!, det skulle vara lyckat med en motorrenovering...
har ju precis köpt denna för att jag är trött på renovering.
gammelgixxern jag har, pillade jag med hela vintern.
är det lätt å byta vätskan? har inte rört en skruv på hojen än.

h01hmt skrev:
ja hoho!!, det skulle vara lyckat med en motorrenovering...
har ju precis köpt denna för att jag är trött på renovering.
gammelgixxern jag har, pillade jag med hela vintern.
är det lätt å byta vätskan? har inte rört en skruv på hojen än.

Du kan ju alltid göra fulmeksvarianten =), eftersom det bara är i botten på kärlet som skiten ligger så kan du ju klämma åt slangen en bit ovanför "skitnivån" och sedan bara tömma kärlet :rolleyes: , men som sagt så är det väl alltid bäst att göra det riktigt och byta all vätska.
Kolla först med verkstaden bara så att du inte måste lufta systemet eller något annat lurigt, då kan det bli dyrt.

Men jag tror inte det är någonting att oroa sig för, min går klockrent (-01:a på 1800mil)
Lycka till

wheelieman skrev:
Du kan ju alltid göra fulmeksvarianten =), eftersom det bara är i botten på kärlet som skiten ligger så kan du ju klämma åt slangen en bit ovanför "skitnivån" och sedan bara tömma kärlet :rolleyes: , men som sagt så är det väl alltid bäst att göra det riktigt och byta all vätska.
Kolla först med verkstaden bara så att du inte måste lufta systemet eller något annat lurigt, då kan det bli dyrt.

Men jag tror inte det är någonting att oroa sig för, min går klockrent (-01:a på 1800mil)
Lycka till
tack och åter tack

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form