Kylsystem R1

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Tja, är nybörjare på hoj och har haft rettan (en -00:a) i ca: 2 månader, har aldrig lyckats få kylfläkten att starta :confused: .. Motortempen har nog som mest vart uppe i ca: ~116 grader, vid vilket gradtal ska fläkten starta? Nån gissning varför fläkten inte går?

En sak till jag undrar, efter ca 20-25 mils körning blir jag tvungen att fylla på kylarvätska, ca: 0,5-1,0 dl varje gång, ska det vara så eller är det nåt fel?

Thx / Robban

Läckage i kylsystemet!
Bäst att kolla upp det direkt så du inte förstör motorn.
Kylarvätska ska du inte behöva fylla på mer än lite grann nån gång per år.
Om jag inte minns fel så ska fläkten starta vid 106-107 grader så du har nåt fel nånstans.

Be nån kolla på hojen så du inte förstör för tiotusentalskronor.
:)

Edit 1:
Kom ihåg att vid stadskörning så blir motorn snabbt väldigt varm och kommer snabbt över 100 grader.

Vid landsvägskörning så brukar temperaturen vanligtvis ligga kring 67-85 grader.

Det är ju en sporthoj och gjord för högre farter ;)

Edit 2:
Kolla om du har missfärgad olja.
En packning kan ha gått sönder mellan oljekanaler och vattenkanaler.
Då måste du ta isär motorn och byta packning.

Last edited:
Okej de ska jag helt klart göra, tack för snabbt svar :)

Kom gärna med mer tips om vad felen kan bero på, är det mest troligt en slang till kylaren som läcker eller e hela kylaren kass?

Samma med fläkten, kan det bero på typ kass tempgivare till fläkten, fel i kontakterna till fläkten eller har hela fläktfan gett upp? (kanske är nåt vanligt fel på hojjen)?

kan ju vara nåt man kan åtgärda själv bara man hittar felet :tomten

stefur skrev:
2450013

Kom ihåg att vid stadskörning så blir motorn snabbt väldigt varm och kommer snabbt över 100 grader.

Vid landsvägskörning så brukar temperaturen vanligtvis ligga kring 67-85 grader.

Det är ju en sporthoj och gjord för högre farter ;)

Okej jo min ligger normalt mellan just typ 67-87 grader vid blandad körning i lite högre hastigheter men stiger ju fort när man kör i stan, 50 el. lägre.. men den borde allså bara stiga till 107 greder sen ska fläkten gå in och kyla så den stannar vid den tempen eller sjunker i temp igen? Hör man när fläkten slår igång? :confused:

Last edited:
JackDaniels skrev:
2450019 Okej de ska jag helt klart göra, tack för snabbt svar :)

Kom gärna med mer tips om vad felen kan bero på, är det mest troligt en slang till kylaren som läcker eller e hela kylaren kass?

Samma med fläkten, kan det bero på typ kass tempgivare till fläkten, fel i kontakterna till fläkten eller har hela fläktfan gett upp? (kanske är nåt vanligt fel på hojjen)?

kan ju vara nåt man kan åtgärda själv bara man hittar felet :tomten

Okej jo min ligger normalt mellan just typ 67-87 grader vid blandad körning i lite högre hastigheter men stiger ju fort när man kör i stan, 50 el. lägre.. men den borde allså bara stiga till 107 greder sen ska fläkten gå in och kyla så den stannar vid den tempen eller sjunker i temp igen? Hör man när fläkten slår igång? :confused:

Om du står still med tomgång eller tändning på så hör du fläkten susa :)

stefur skrev:
2450028 Om du står still med tomgång eller tändning på så hör du fläkten susa :)

Okej då är de helt klart nåt fel för de har jag aldrig hört :mad: Nån som vet vad som är mest trolig anledning att fläkten inte funkar, har testat byta säkringen till fläkten men hjälpte inte :confused:

stefur skrev:
2450013

Edit 2:
Kolla om du har missfärgad olja.
En packning kan ha gått sönder mellan oljekanaler och vattenkanaler.
Då måste du ta isär motorn och byta packning.

Okej, med risk för att verka dum :tungan , hur kollar jag det enklast, bara titta i fönstret för oljenivå eller måste man tappa ur oljan för att se ordentligt? ska den va vit/grå-aktig om det är vatten i?

Last edited:
JackDaniels skrev:
2450030 Okej då är de helt klart nåt fel för de har jag aldrig hört :mad: Nån som vet vad som är mest trolig anledning att fläkten inte funkar, har testat byta säkringen till fläkten men hjälpte inte :confused:

Tempen sjunker sakta några grader när fläkten går igång.
Har inte hört talas om felet förut och tror inte det är nåt vanligt fel på R1.

Har tyvärr ingen mer hjälp att ge men det finns många trevliga och kunniga hojåkare här på sporthoj så du får nog hjälp:)

JackDaniels skrev:
2450030 Okej då är de helt klart nåt fel för de har jag aldrig hört :mad: Nån som vet vad som är mest trolig anledning att fläkten inte funkar, har testat byta säkringen till fläkten men hjälpte inte :confused:

Okej, med risk för att verka dum :tungan , hur kollar jag det enklast, bara titta i fönstret för oljenivå eller måste man tappa ur oljan för att se ordentligt? ska den va vit/grå-aktig om det är vatten i?

Har sett det på flera bilar men vet inte hur väl man ser det på hojen med det lilla fönstret.
Oljan blir tjock och gråaktig om det är vatten i den.
Om du inte har bytt olja och oljefiler sen du köpte den så gör det.
Man vet ju aldrig när förra ägaren gjorde det.

Kom ihåg att en välservad motor håller tio gånger längre när du kör bana eller tynar på varvstoppet.

Här blir det lite varvstopp :D
http://195.84.98.191/movies/burn1.wmv

Last edited:
JackDaniels skrev:
2450005 Tja, är nybörjare på hoj och har haft rettan (en -00:a) i ca: 2 månader, har aldrig lyckats få kylfläkten att starta :confused: .. Motortempen har nog som mest vart uppe i ca: ~116 grader, vid vilket gradtal ska fläkten starta? Nån gissning varför fläkten inte går?

En sak till jag undrar, efter ca 20-25 mils körning blir jag tvungen att fylla på kylarvätska, ca: 0,5-1,0 dl varje gång, ska det vara så eller är det nåt fel?

Thx / Robban

Varför fläckten inte går igång kan bero påmånga saker. Säkring som brunnit, kasst relä, oxid i kontakter mm mm.
Varför du behöver fylla på kylarvätska kan bero på att topplockspackningen gått. Har din motor gått skiiitvarm eftersom din fläkt strular så kan packningen blivit dålig. Men 116 grader som du säger att den varit uppe i som mest ska nog inte skada topplockspackning men man vet aldrig. Har du haft riktig otur kan du behöva plana toppen oxå om den blivit skev av värmen.

stefur skrev:
2450033

Har sett det på flera bilar men vet inte hur väl man ser det på hojen med det lilla fönstret.
Oljan blir tjock och gråaktig om det är vatten i den.
Om du inte har bytt olja och oljefiler sen du köpte den så gör det.
Man vet ju aldrig när förra ägaren gjorde det.

Kom ihåg att en välservad motor håller tio gånger längre när du kör bana eller tynar på varvstoppet.

Här blir det lite varvstopp :D
http://195.84.98.191/movies/burn1.wmv

Okej börjar med å byta olja+filter så får man se färgen på gamla oljan, dessutom som du säger så är det väl inte fel att byta olja för å va på säkra sidan..

Riktigt shysst film =)

The blade skrev:
2450033

Varför fläckten inte går igång kan bero påmånga saker. Säkring som brunnit, kasst relä, oxid i kontakter mm mm.
Varför du behöver fylla på kylarvätska kan bero på att topplockspackningen gått. Har din motor gått skiiitvarm eftersom din fläkt strular så kan packningen blivit dålig. Men 116 grader som du säger att den varit uppe i som mest ska nog inte skada topplockspackning men man vet aldrig. Har du haft riktig otur kan du behöva plana toppen oxå om den blivit skev av värmen.

Okej antar man får lämna in till yamma så dom får hitta felet på fläkten..

Som du säger så kan ju topp-packningen gått på grund av värme, står ju dock i instruktionsboken att den ska palla ända upp till ~140 grader innan de är risk för motorn (dock inte bra kanske men ändå) och jag har som sagt aldrig vart över 116 typ, kan ju vara förra ägarn som kört den tokvarm... Hoppas inte, låter dyrt å drygt att behöva plana topp å ny packning osv..
:död Finns det nått sätt att se om packingen är trasig/toppen skev annat än att riva isär motorn? (är de oljan man ska kolla på då eller)?

JackDaniels skrev:
2450054 Okej börjar med å byta olja+filter så får man se färgen på gamla oljan, dessutom som du säger så är det väl inte fel att byta olja för å va på säkra sidan..

Riktigt shysst film =)

Som du säger så kan ju topp-packningen gått på grund av värme, står ju dock i instruktionsboken att den ska palla ända upp till ~140 grader innan de är risk för motorn (dock inte bra kanske men ändå) och jag har som sagt aldrig vart över 116 typ, kan ju vara förra ägarn som kört den tokvarm... Hoppas inte, låter dyrt å drygt att behöva plana topp å ny packning osv..
:död Finns det nått sätt att se om packingen är trasig/toppen skev annat än att riva isär motorn? (är de oljan man ska kolla på då eller)?

Är oljan ren och fin så är det ingen packning som gått (mycket billigare):)
Min gissnig är att du har nåt glapp nära givaren eller nåt nåt hål som påverkar givaren.
Det svåra är att hitta vart läckan finns.
Troligen inte så dyrt att fixa.
Ta bort kåpor och kolla efter orenheter på motorn.
Byt slangar..
Slangar torkar och spricker med tiden.

JackDaniels skrev:
2450054 Okej börjar med å byta olja+filter så får man se färgen på gamla oljan, dessutom som du säger så är det väl inte fel att byta olja för å va på säkra sidan..

Riktigt shysst film =)

Då har du misstolkat instruktionboken. Att tempmätaren kan visa mellan 45-140 grader är inte samma som att motorn mår särskilt bra av det.
Gör de enkla sakerna först, innan du lämnar in hojen för 1000kr/timme.
Säkringar/kontakter/reläer. Får du fläkten att funka bör det "laga" kylvätskeåtgången.

Roberth skrev:
2450621 Då har du misstolkat instruktionboken. Att tempmätaren kan visa mellan 45-140 grader är inte samma som att motorn mår särskilt bra av det.
Gör de enkla sakerna först, innan du lämnar in hojen för 1000kr/timme.
Säkringar/kontakter/reläer. Får du fläkten att funka bör det "laga" kylvätskeåtgången.

Hehe nää jag fattar att de inte e bra om den ligger långt över hundra grader :) var nog jag som uttryckte mig lite fel i tidigare inlägg :tomten

Ja man e ju inte så sugen på å betala massa pengar för att yamma ska laga felet om de e hyffsat enkelt, därför jag frågar en massa. Vore ju kanon om man kunde fixa de själv genom nån av sakerna du skrev, speciellt om de löste problemet me kylvätskan också :) Tack för tipset

Nån som vet om fläkten styrs av en tempgivare, är det isåfall samma givare som till tempmätaren?

Lite vid sidan men ändå...

Gör din bästa investering någonsin (förutom mc + mckort förstås); köp en verkstadshandbok till din mc. Haynes och Clymer gör riktigt bra böcker, anpassade för hemmapularen.

Lycka till med felsökningen och fortsätt förhålla dig lika analytiskt och logiskt som du visat prov på här!

G-L skrev:
2451113 Lite vid sidan men ändå...

Gör din bästa investering någonsin (förutom mc + mckort förstås); köp en verkstadshandbok till din mc. Haynes och Clymer gör riktigt bra böcker, anpassade för hemmapularen.

Ja en verkkstadshandbok måste jag helt klart fixa, borde jag gjort direkt när jag köpte moppen :tomten .. Ska handlas imorgon :tummenupp

G-L skrev:
2451113
Lycka till med felsökningen och fortsätt förhålla dig lika analytiskt och logiskt som du visat prov på här!

De ska jag göra, vill som sagt försöka skruva så mycke som möjligt själv på hojen, tycker de är kul :) Det knepiga är ju när man inte vet felet :confused: hehe

jag tänkte bara hoppa in med en liten fråga.. hadde ur min motor nyligen pg
v-låderas.. är det nån speciel glykol man ska ha i en R1a ja köpte Neon Rosa glykol. å nu har jag 2liter glykol och ca 4 dec kranvatten i är de tokfel eller?

kolla tempgivaren till fläkten så den e frisk (har strulat på min tidigare mc) testa å koppla bort den

Kan inte vara så att hojen börjar småkoka pga att fläkten inte startar och trycker ut lite vatten från överskottsslangen??? Måste väl inte vara kass toppackning för det eller... Men fläkten är det ju helt klart nåt tjall på... Kolla så du inte har nåt vatten i oljan eller yttre läckage... CO i glykolen kan man ju oxå kolla väl? För har toppackningen farit så kan du ju få övertryck i systemet så den trycker ut vatten från överskottsslangen... Är jag helt ute å cyklar eller?

Brinke skrev:
2508977 jag tänkte bara hoppa in med en liten fråga.. hadde ur min motor nyligen pg
v-låderas.. är det nån speciel glykol man ska ha i en R1a ja köpte Neon Rosa glykol. å nu har jag 2liter glykol och ca 4 dec kranvatten i är de tokfel eller?
Omman blandra 50/50 så ska den frysa vid 35grader troro jag det är.

Men om man har ren glyko så fryser den vid 12-20 grader.

Så det där skulle jag kolla upp så att det vart rätt innan vintern, risken finns att det där fryser.

tjennare.. okej frysningen är ja inte orolig över men ja tänkte på att allt är i aluminium i motorn och om man inte kan ha kranvatten i den utan måste ha dest vatten.....
jag vet med mej att många Renault bilar har problem me slagg i kylsystemet pg av fel glykol och kranvatten typ.. ?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT