Kylskadat batteri?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Var ute och körde i -10 för några dagar sen, och parkerade hojen utomhus i ca 5 timmar. När det var dax att åka hem startade inte hojen. Startmotorn orkade knappt gå runt, och efter några försök fanns det knappt kräm att hålla halvljuset tänt. Känns rätt självklart att det är batteriet som spökar.

Innan jag åkte ut så gick det alldeles utmärkt att starta hojen, det har funkat utmärkt så länge som jag haft den, fram tills den dagen.

Så det jag undrar över är om batteriet endast är urladdad och blir som nytt efter en uppladdning, eller är det skadat/förbrukat på grund av kylan, och bör ersättas med ett nytt? Batteriet ifråga är hondas original, CBR125R årsmodell 2004 (dvs drygt 6 år gammalt vid det här laget). Hojen har rullat 1100mil.

det var säkert dåligt med vatten i batteriet o klara sig så länge det stod inne....

i din situation skulle jag kolla vattennivån, ligger den över cellerna så testa med o ladda
ett fruset batteri är bara o slänga då man inte får full kapacitet
i värsta fall får du köpa ett nytt det har ändå hållt i 6 år :)

På batteriet står det att det är ett underhållsfritt batteri, så det går ej att öppna (fylla på några vätskor) utan att ha sönder det. Garaget hojen står i är det +15 i, det var endast under dessa 5 timmar som hojen stod i kylan.

På batteriet står det att det är ett underhållsfritt batteri, så det går ej att öppna (fylla på några vätskor) utan att ha sönder det. Garaget hojen står i är det +15 i, det var endast under dessa 5 timmar som hojen stod i kylan.

1 köp nytt om du vill vara säker.
2 lämna det till någon som kan ladda och mäta seriöst.
3 eller ladda det själv och spela bingolotto.

Ett blysyrabatteri som börjar närma sej slutet av sin livslängd får svårt att få upp syrahalten även vid full-laddat. Minskad syrahalt innebär att batteriet fryser lättare. När det fryser kortsluts ofta blyelektroderna. Detta tar livet av batteriet definitivt.

Sätt batteriet på laddning i en smartladdare och hoppas på det bästa. Skulle det inte funka så finns nya batterier billigt på biltema.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard