Blackbetty
Ny medlem
Hej, jag äger en ZX9r årsmodell 96.
Jag har fått problem med hojjen sen jag skulle göra lite förebyggande underhåll.
I samband med att jag bytte kylarvatten skulle jag rengöra kylsystemet. Så en burk kylarrensning
inhandlas ifrån mekonomen. Artikelnr: 41-SO445100.
I samband med att man körde hojen (som det stog på burken) med rengöringen i kylsystemet gick den varm och resulterade i att hojen kokade. (inte så bra)
Efter detta transporterade jag hem hojen och spolade rent kylsystemet flera gånger.
Efter jag har fyllt på igen och kör verkade allt ok (trodde jag). Men efter jag tog en längre tur märkte jag att det bubblade ur expansions kärlet efter det att jag stängt av motorn. Kylvattnet såg till en början ut att vara fritt ifrån miss färgningar men sedan visade sig detta när man lyfte på locket till expansionskärlet

Även på kylarlocket visade sig något som såg ut som svarta korn. Tyvärr tog jag ingen bild på dessa. De var åt det solida hållet. Påminde om sandkorn.
Tänkte att det som visade sig i kylvattnet kunde kanske vara avlagringar och googla lite på symtomen att det bubblar i expansionskärlet. Läste att om man hade tur kunde det bara vara kylarlocket som inte höll tätt så att rätt tryck inte uppnåddes. Men efter att nytt kylarlock monterats efter en ny renspolning så fortsatte ändå problemet med bubblande efter det att motorn stängts av.
Vart annat svar på forum trådarna jag hittade så sa folk att det var toppen som var kass eller bara topplockspackningen som gett sig. Så det jag gör i nästa steg är att riva isär motorn. Toppen lämnades in på planslipning och även en provtryckning görs för att avgöra om det är en spricka som ställer till det men toppen är hel! När jag får tillbaka toppen planslipad och godkänd och jag har monterat med ny packning så kvarstår ändå problemet! Det börjar bubbla när jag stänger av motorn!
Efter det att man bytt kylarvätska så verkar det som problemet ökar gradvis. Det börjar med att efter man kört hojen varm bubblar lite smått i expansionskärlet. Sen ökar detta till större bubblor och efter några fler körningar ser man missfärgningar på kylarlocket.
Även att den skjuter ut kylarvatten ur expansionskärlet efter man stängt av motorn.
Vad kan detta vara?
Olje kylare?
Vattenpump?
Är det man kan se på kylarlocket ens olja?
Vore väldigt tacksam för all hjälp man kan få!
Jag har fått problem med hojjen sen jag skulle göra lite förebyggande underhåll.
I samband med att jag bytte kylarvatten skulle jag rengöra kylsystemet. Så en burk kylarrensning
inhandlas ifrån mekonomen. Artikelnr: 41-SO445100.
I samband med att man körde hojen (som det stog på burken) med rengöringen i kylsystemet gick den varm och resulterade i att hojen kokade. (inte så bra)
Efter detta transporterade jag hem hojen och spolade rent kylsystemet flera gånger.
Efter jag har fyllt på igen och kör verkade allt ok (trodde jag). Men efter jag tog en längre tur märkte jag att det bubblade ur expansions kärlet efter det att jag stängt av motorn. Kylvattnet såg till en början ut att vara fritt ifrån miss färgningar men sedan visade sig detta när man lyfte på locket till expansionskärlet

Även på kylarlocket visade sig något som såg ut som svarta korn. Tyvärr tog jag ingen bild på dessa. De var åt det solida hållet. Påminde om sandkorn.
Tänkte att det som visade sig i kylvattnet kunde kanske vara avlagringar och googla lite på symtomen att det bubblar i expansionskärlet. Läste att om man hade tur kunde det bara vara kylarlocket som inte höll tätt så att rätt tryck inte uppnåddes. Men efter att nytt kylarlock monterats efter en ny renspolning så fortsatte ändå problemet med bubblande efter det att motorn stängts av.
Vart annat svar på forum trådarna jag hittade så sa folk att det var toppen som var kass eller bara topplockspackningen som gett sig. Så det jag gör i nästa steg är att riva isär motorn. Toppen lämnades in på planslipning och även en provtryckning görs för att avgöra om det är en spricka som ställer till det men toppen är hel! När jag får tillbaka toppen planslipad och godkänd och jag har monterat med ny packning så kvarstår ändå problemet! Det börjar bubbla när jag stänger av motorn!
Efter det att man bytt kylarvätska så verkar det som problemet ökar gradvis. Det börjar med att efter man kört hojen varm bubblar lite smått i expansionskärlet. Sen ökar detta till större bubblor och efter några fler körningar ser man missfärgningar på kylarlocket.

Även att den skjuter ut kylarvatten ur expansionskärlet efter man stängt av motorn.
Vad kan detta vara?
Olje kylare?
Vattenpump?
Är det man kan se på kylarlocket ens olja?
Vore väldigt tacksam för all hjälp man kan få!