Kylproblem ZX9R -96

Blackbetty

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2010
Hoj
Kawasaki zx9r -96
Hej, jag äger en ZX9r årsmodell 96.

Jag har fått problem med hojjen sen jag skulle göra lite förebyggande underhåll.

I samband med att jag bytte kylarvatten skulle jag rengöra kylsystemet. Så en burk kylarrensning
inhandlas ifrån mekonomen. Artikelnr: 41-SO445100.

I samband med att man körde hojen (som det stog på burken) med rengöringen i kylsystemet gick den varm och resulterade i att hojen kokade. (inte så bra)
Efter detta transporterade jag hem hojen och spolade rent kylsystemet flera gånger.

Efter jag har fyllt på igen och kör verkade allt ok (trodde jag). Men efter jag tog en längre tur märkte jag att det bubblade ur expansions kärlet efter det att jag stängt av motorn. Kylvattnet såg till en början ut att vara fritt ifrån miss färgningar men sedan visade sig detta när man lyfte på locket till expansionskärlet
20120703_083558.jpg

Även på kylarlocket visade sig något som såg ut som svarta korn. Tyvärr tog jag ingen bild på dessa. De var åt det solida hållet. Påminde om sandkorn.

Tänkte att det som visade sig i kylvattnet kunde kanske vara avlagringar och googla lite på symtomen att det bubblar i expansionskärlet. Läste att om man hade tur kunde det bara vara kylarlocket som inte höll tätt så att rätt tryck inte uppnåddes. Men efter att nytt kylarlock monterats efter en ny renspolning så fortsatte ändå problemet med bubblande efter det att motorn stängts av.

Vart annat svar på forum trådarna jag hittade så sa folk att det var toppen som var kass eller bara topplockspackningen som gett sig. Så det jag gör i nästa steg är att riva isär motorn. Toppen lämnades in på planslipning och även en provtryckning görs för att avgöra om det är en spricka som ställer till det men toppen är hel! När jag får tillbaka toppen planslipad och godkänd och jag har monterat med ny packning så kvarstår ändå problemet! Det börjar bubbla när jag stänger av motorn!

Efter det att man bytt kylarvätska så verkar det som problemet ökar gradvis. Det börjar med att efter man kört hojen varm bubblar lite smått i expansionskärlet. Sen ökar detta till större bubblor och efter några fler körningar ser man missfärgningar på kylarlocket.

20120916_142452.jpg
Även att den skjuter ut kylarvatten ur expansionskärlet efter man stängt av motorn.

Vad kan detta vara?

Olje kylare?
Vattenpump?

Är det man kan se på kylarlocket ens olja?

Vore väldigt tacksam för all hjälp man kan få!

Klegget, är inte det rester från kylarensningen då?
Är det olja brukar man ju känna det på lukten,konsistensen.
Likadant om det är avgaser som gör att det bubblar i kärlet så brukar det ju lukta.
Står temp normalt när det börjar bubbla? eller uppe på rött? går fläkten?
Har du testat att öka på glykolhalten lite om det är så att motorn är uppe i närheten av topp på tempmätaren när det börjar bubbla, det höjer kokpunkten.
Att den skjuter ut kylvattten när du stängt av motorn kan ju bero på att du har lite för hög nivå i kärlet och att kylvattnet expanderar när cirkulationen slutar plus att kokpunkten är för låg.

Klegget, är inte det rester från kylarensningen då?
Är det olja brukar man ju känna det på lukten,konsistensen.
Likadant om det är avgaser som gör att det bubblar i kärlet så brukar det ju lukta.
Står temp normalt när det börjar bubbla? eller uppe på rött? går fläkten?
Har du testat att öka på glykolhalten lite om det är så att motorn är uppe i närheten av topp på tempmätaren när det börjar bubbla, det höjer kokpunkten.
Att den skjuter ut kylvattten när du stängt av motorn kan ju bero på att du har lite för hög nivå i kärlet och att kylvattnet expanderar när cirkulationen slutar plus att kokpunkten är för låg.
Svårt att tro att det är rester ifrån rensningen för jag har spolat ur systemet väldigt många gånger.
Konsistensen är inget jag har reagerat över. För om det är olja i vattnet ska det bli glatt? eller har jag fel. Lukt av avgaser har jag inte känt heller,

Tempen visar normal på mätaren. Efter man har kört med hojen och låter den stå på tomgång så startar kylfläkten.

Bubblar gör det nu varje gång jag har kört motorn varm.

Blandningen jag kör med är en färdigblandad 50-50% blandning så jag har inte mixat något med det.

Jag ska återkomma med en film hur det låter och ser ut efter det att man stänger av.

Det är inte ovanligt med problem med toppackningen på den modellen.
KAN ju ha framkommit när du kokade den.
Försök få prova med en tryckmätare för kylare som du sätter i kylarlocket så ser du om trycket ökar.
Bubblorna kommer då troligen från trycket som läcker ur cylindrarna.:brynad

Det är inte ovanligt med problem med toppackningen på den modellen.
KAN ju ha framkommit när du kokade den.
Försök få prova med en tryckmätare för kylare som du sätter i kylarlocket så ser du om trycket ökar.
Bubblorna kommer då troligen från trycket som läcker ur cylindrarna.:brynad

Det känns lite som teorin om att det är topp eller topplockspackning som spökar kan avskrivas eftersom toppen provtrycktes för att hitta interna läckor och sedan planslipades för att få den helt rak. Därefter monterades med en ny topplockspackning.

Känns som du borde provtrycka ändå, det hade iaf jag gjort.

Är det inte det som är fel så kan du skriva av det då, då vet du iaf.

Det känns lite som teorin om att det är topp eller topplockspackning som spökar kan avskrivas eftersom toppen provtrycktes för att hitta interna läckor och sedan planslipades för att få den helt rak. Därefter monterades med en ny topplockspackning.

Du kan ju ha blåst packning eller topp när den kokade. Högst troligt skulle jag säga.

Men förfarandet var ju som så här:

Jag slog kylarrensning i kylaren och hojjen kokar. Därefter spolar jag rent kylaren och slår på nytt kylmedium. Jag märker bubblandet efter man stängt av. Jag testar att byta kylarlock. Utan resultat. Därefter planslipar jag toppen och byter packning. Men samma bubblande fortsätter.

Du kan ju ha blåst packning eller topp när den kokade. Högst troligt skulle jag säga.

Bubblandet fanns ju innan jag bytte packning och det bubblade fortfarande efter jag monterat ihop igen.

De som gjorde planslipningen och provtryckningen av toppen är en seriös motorverkstad. De sa även att toppen inte var märkvärdigt skev. Så här såg packningen ut:

20120918_211543.jpg20120918_211606.jpg20120918_211616.jpg20120918_211628.jpg20120918_211637.jpg

Aha....
Framgick inte av ditt första inlägg tyckte jag men nu är jag med.
Att provtrycka är ett bra sätt att hitta läckan.
Det går att pumpa upp ett tryck i systemet som ska bibehållas om det är tätt.
Har du dränerat ur systemet kan du höra genom att ta ur stift om det pyser nånstans...
För nått galet är det ju!

Här kommer en video. Körning nu blev inte så lång men två bubbel hörs. cirka 45 sec in i klippet. Slangen har jag ersatt men en transparent för att kunna se bubblorna.

Varning för ljudnivå

När man har kört hårt med hojjen så kan det bubbla i flera sekunder.

är du säker på att pumpen funkar?
knappast troligt med stopp i kylaren.
måste finnas någon läcka.
toppen riktigt dragen med moment?

Finns det någon möjlighet att det är oljekylaren eller pumpen som spökar.
Kylsystem.jpg

Jag tänkte som så att det kanske inte är något tryckproblem. Det kanske är avlagringarna/olja/skiten som blockerar ventilen i kylarlocket som göra att systemet inte trycksätts.

lock.png

Är detta en möjlighet?

Själva termostatlocket kan vara problemet. Lite lurigt då man inte kan kolla locket.

Själva termostatlocket kan vara problemet. Lite lurigt då man inte kan kolla locket.

Vad menar du med med termostat locket då?
Jag testade köra utan termostat men det var oförändrat. Alltså samma bubbel som innan.

Jag var hos den lokala verkstaden igår för att jag skulle provtrycka systemet men tyvärr hade dom inte verktyg för att utföra detta.
Verkstads killen kollade på "skiten" som var på kylarlocket och han tyckte inte det såg ut som olja.

En teori är om det är avlagringar som lossnat och ligger i kylaren sen kylarrengöringen som jag inte fått bort efter när jag sköljt rent. Bästa sättet att testa detta är väl att skaffa fram en ny kylare. Lite trist om det skulle visa sig att inte vara detta efter man testat.

Någon som har en kylare över?

Känns som lite overkill att byta kylare för "vad det nu e för gegga!".
Kör med hojen om den fungerar och kolla om det blir mer avlagringar i kärlet.
Det förutsatt att den inte går varm och kokar över eller att du får andra tecken på att toppen inte är ok, trots att du renoverat den.
byt kylvätska igen efter ett tag och se vad som händer.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back