De senaste gångerna jag övat krypkörning med min kawasaki GPz 900R så har den blivit såpass varm att mätaren varit inne på rött och så att kylvätskan börjat rinna under hojen. Samma sak när jag övat hårda inbromsningar (som inneburit upprepade kraftiga accelerationer). När jag kör vanlig körning i stan eller på landsväg så uppstår inte problemet. Problemet med att den blir varm vid krypkörning har alltid funnits men det var först efter att jag fyllde på med kylvätska som den började läcka vid överhettning.
När den läcker kylvätska så ligger vätskenivån mycket högre än när den är kall, det är det som gör att det rinner över. När man väntar lite så sjunker den igen, och den är inte särskilt varm.
Funderar på om det kan vara någon pump eller dylikt som lagt av så att vätskan inte går runt ordentligt i systemet, eller om det kan vara skit i någon slang/ledning någonstans. Alternativt om det är någon sensor som inte fungerar som den ska.
En annan grej är att fläkten inte går igång förrän jag slår av tändningen. På körskolans hoj går fläkten igång medan man fortfarande kör så det kanske är detta som är det egentliga problemet? I sådant fall misstänker jag att det kan vara fel på elektroniken, men vad vet jag? Jag har bara varit hoj-ägare i ett par månader.
Jag passar på att slänga in två bonusfrågor när jag ändå håller på. Mina bromsar gnisslar, vad kan man göra åt detta? När jag kör så ger även motorn ifrån sig ett visslande ljud, som en visselpipa fast mer lågfrekvent och tystare. Vad kan detta bero på och går det att åtgärda?
Tack på förhand! Ni äger.
När den läcker kylvätska så ligger vätskenivån mycket högre än när den är kall, det är det som gör att det rinner över. När man väntar lite så sjunker den igen, och den är inte särskilt varm.
Funderar på om det kan vara någon pump eller dylikt som lagt av så att vätskan inte går runt ordentligt i systemet, eller om det kan vara skit i någon slang/ledning någonstans. Alternativt om det är någon sensor som inte fungerar som den ska.

En annan grej är att fläkten inte går igång förrän jag slår av tändningen. På körskolans hoj går fläkten igång medan man fortfarande kör så det kanske är detta som är det egentliga problemet? I sådant fall misstänker jag att det kan vara fel på elektroniken, men vad vet jag? Jag har bara varit hoj-ägare i ett par månader.
Jag passar på att slänga in två bonusfrågor när jag ändå håller på. Mina bromsar gnisslar, vad kan man göra åt detta? När jag kör så ger även motorn ifrån sig ett visslande ljud, som en visselpipa fast mer lågfrekvent och tystare. Vad kan detta bero på och går det att åtgärda?
Tack på förhand! Ni äger.
