Kylningen krånglar, läcker kylvätska

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
De senaste gångerna jag övat krypkörning med min kawasaki GPz 900R så har den blivit såpass varm att mätaren varit inne på rött och så att kylvätskan börjat rinna under hojen. Samma sak när jag övat hårda inbromsningar (som inneburit upprepade kraftiga accelerationer). När jag kör vanlig körning i stan eller på landsväg så uppstår inte problemet. Problemet med att den blir varm vid krypkörning har alltid funnits men det var först efter att jag fyllde på med kylvätska som den började läcka vid överhettning.

När den läcker kylvätska så ligger vätskenivån mycket högre än när den är kall, det är det som gör att det rinner över. När man väntar lite så sjunker den igen, och den är inte särskilt varm.

Funderar på om det kan vara någon pump eller dylikt som lagt av så att vätskan inte går runt ordentligt i systemet, eller om det kan vara skit i någon slang/ledning någonstans. Alternativt om det är någon sensor som inte fungerar som den ska. :va

En annan grej är att fläkten inte går igång förrän jag slår av tändningen. På körskolans hoj går fläkten igång medan man fortfarande kör så det kanske är detta som är det egentliga problemet? I sådant fall misstänker jag att det kan vara fel på elektroniken, men vad vet jag? Jag har bara varit hoj-ägare i ett par månader.

Jag passar på att slänga in två bonusfrågor när jag ändå håller på. Mina bromsar gnisslar, vad kan man göra åt detta? När jag kör så ger även motorn ifrån sig ett visslande ljud, som en visselpipa fast mer lågfrekvent och tystare. Vad kan detta bero på och går det att åtgärda?

Tack på förhand! Ni äger. :Bugar

I mina öron låter det inte otroligt alls. När du krypkör får du inte något bra luftflöde genom kylaren, likaså när du axxar hårt (blir varmt) och sedan stannar. Kylvätskan kyls då inte ner, på samma sätt som när du kör landsväg då motvinden drar genom kylaren och kyler ner kylvätskan.

När kylvätskan blir varm expanderar den, vilket du ser genom att nivån stiger. Expanderar det tillräckligt så pyser det ut istället för att explodera (tack och lov!) Det blev säkert varmt innan du fyllde på också, men då var nivån såklart lägre från början.

Edit: Läste inte ordentligt. Din kylfläkt verkar knas! Den ska såklart snurra när motorn blir varm. Givetvis när motorn är på. Det är säkert detta som orsakar ditt problem. Kan kanske vara knas med reläet eller någon koppling till detta.:va

-

I bromsarna kan du kanske testa att byta bromsbelägg om de är slitna, annars ta bort dem och lägg ett (mycket) tunt lager kopparpasta på baksidan innan du monterar tillbaka dem. Kopparkladdet gör att vibrationerna dämpas. Är ljudet inte jättestörigt så gör det inte så mycket om det gnisslar, så länge skivor och belägg inte är slitna.

-

Vinandet kan vara trasmissionen i motor/växellåda. Kugghjul kan låta så ... för att ge ett otekniskt svar. :D

Last edited:
I mina öron låter det inte otroligt alls. När du krypkör får du inte något bra luftflöde genom kylaren, likaså när du axxar hårt (blir varmt) och sedan stannar. Kylvätskan kyls då inte ner, på samma sätt som när du kör landsväg då motvinden drar genom kylaren och kyler ner kylvätskan.

När kylvätskan blir varm expanderar den, vilket du ser genom att nivån stiger. Expanderar det tillräckligt så pyser det ut istället för att explodera (tack och lov!) Det blev säkert varmt innan du fyllde på också, men då var nivån såklart lägre från början.

Edit: Läste inte ordentligt. Din kylfläkt verkar knas! Den ska såklart snurra när motorn blir varm. Givetvis när motorn är på. Det är säkert detta som orsakar ditt problem. Kan kanske vara knas med reläet eller någon koppling till detta.:va

-

I bromsarna kan du kanske testa att byta bromsbelägg om de är slitna, annars ta bort dem och lägg ett (mycket) tunt lager kopparpasta på baksidan innan du monterar tillbaka dem. Kopparkladdet gör att vibrationerna dämpas. Är ljudet inte jättestörigt så gör det inte så mycket om det gnisslar, så länge skivor och belägg inte är slitna.

-

Vinandet kan vara trasmissionen i motor/växellåda. Kugghjul kan låta så ... för att ge ett otekniskt svar. :D

Tack för ditt svar! Har för mig att min körlärare nämnde något om reläet innan när jag frågade honom. Ska kolla upp vad det är för något (vissa ord, i det här fallet relä, är fortfarande som kinesiska för mig) och vad man kan göra för att testa om det är det som är felet. Är det rimligt att fläkten går när man slår av tändningen även om reläet krånglar? Det gör den nämligen alltid när jag kört så att motorn blivit hyfsat varm.

Bromsbeläggen ser nya ut och det är inget fel på funktionen, det är bara lite småstörande med ljudet. Det händer även att beläggen där bak ligger emot lite grann när jag krypkör, något som jag försökt fixa genom att slipa på kanterna av beläggen. Men ska komma ihåg det där om att det eventuellt går att minska vibrationerna med kopparpasta.

Att vinandet skulle bero på transmissionen låter också bekant. Är det något man kan göra något åt? Kanske inte är världens bästa idé att försöka plocka isär den...?

Tack för ditt svar! Har för mig att min körlärare nämnde något om reläet innan när jag frågade honom. Ska kolla upp vad det är för något (vissa ord, i det här fallet relä, är fortfarande som kinesiska för mig) och vad man kan göra för att testa om det är det som är felet. Är det rimligt att fläkten går när man slår av tändningen även om reläet krånglar? Det gör den nämligen alltid när jag kört så att motorn blivit hyfsat varm.

Bromsbeläggen ser nya ut och det är inget fel på funktionen, det är bara lite småstörande med ljudet. Det händer även att beläggen där bak ligger emot lite grann när jag krypkör, något som jag försökt fixa genom att slipa på kanterna av beläggen. Men ska komma ihåg det där om att det eventuellt går att minska vibrationerna med kopparpasta.
relä är väl inget nytt, när du slår på och av en vanlig lampa trycker du på ett relä :tummenupp

Vet inte hur det ligger till med din typ av hoj men brukar vara så att det sitter en sladd kopplad från fläkten till ett relä som styrs av en termostat. Termostaten värms upp av kylarvattnet och när den går över en viss grad(när kylarvattnet blir för varmt typ 105c) så slår den på relät och fläkten börjar snurra.

Sladden med relät borde inte vara speciellt dyrt att byta ut. En sak du skulle kunna testa är att dra ut sladden med relät från termostaten, kör ner en skruvmejsel i relät eller om du vill känna dig lite säkrare koppla ihop metallen i relät med en vanligt koppartråd. Slå på tändnigen, gick fläkten igång nu? Slå på motorn, snurrar fortfarande?

Min termostat till fläkten ruttnade i somras vid 30+ och ville inte slå på relät, mitt inne i stan bland alla rödljus och skit så jag letade lite bland asfalten och hittade lite koppartråd, tryckte in skiten i relät och fläkten snurrade då konstant men det funkade hem iaf :yoparty

Bonnmecks-lösningen vore att dra ut relät, klippa sladden och koppla på manuellt relä(typ bordslampa). Fäst denna någonstans på styret(buntband/silvertejp :hihi) och slå på själv när du tränar konbanor ::D

Då vet du i alla fall om den blir för varm enbart pga att fläkten inte går igång eller om du har något jobbigare problem(dålig vattenpump, trasig topplockspackning).

Bromstjutet skulle kunna räcka med lite rengöring. Köp bromsrengöring(bräkleen från crc t.ex. som finns på de flesta större macker) och spraya bromsskivan. Min bakbroms gnällde ett tag uta helvete, lite bromsrengöring sen höll den käft.

Mycket fulmeck det här men alltid något. :tuttar

EDIT: Snubblade över denna http://www.gpz900r.se/files/manual/cooling system.pdf :tummenupp

http://www.gpz900r.se/tech.htm Här har du lite mer nyttigt

Last edited:
Knapp till lampa=strömbrytare, EJ relä.

Relä=manick som gör att du kan använda en liten ström för att styra en stor ström. (Förklarat utan tekniskt mumbo jumbo) Tricket med att montera en strömbrytare istället för relät funkar utmärkt om man har bra koll på kylvattentempen. Det krångligaste med det är väl att hitta relät och luska ut vilka trådar man skall använda...

Just det. Plocka inte isär växellådan om du inte har massa tid och en väldigt bra manual (gärna en tekniskt lagd polare också) Lycka till!

Last edited:
Jag tycker du ska prova byta kylarlocket på kylaren.
Hade samma problem med min hoj , visade att kylarlocket inte var tätt och då kokar hojen redan vid 100gradet eftersom de inte blir trycksatt (kommer in luft i systemet).
Somsagt prova byta locket först så ser du om de är problemet.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph