Kylning vid uppborrning av cylinder

mickeer

Member of: Shocklogs!
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
ZZR1400 -10 DRZ-400, DR-350
Hoho!

Tänkte fråga en som kan.

GSXR 1100 -97.
Borra cylle.
Två aktuella borrningar, ej foderbyte.

1117cc 77mm?
1146cc 78mm?

Fråga:
Finns/blir det problem med kylningen ifall man väljer 78mm borrningen?
Finns det isf en lösning på detta eller är det max 1117cc som gäller om man inte vill få problem?
tack!

/mickeer

Nu borrar jag inte just gaxr men vanligen får man problem att godset blir för tunt innan man får problem med värme

Tvärtom leds ju värmen bort snabbare genom ett tunnare gods. Fast det ska väl iofs även vägas mot att mer värmeenergi skapas i en större cylinder.
Sätter man tex stål-/gjutjärns-foder i en alucylinder så kan det definitivt uppstå problem med allt för tjocka foder. Alu leder ju dock värme bra så tjock alu är nog sällan eller aldrig nåt problem.... tror jag... Inom rimliga gränser förstås.

okidoki... då är det väl bara att "borra" på då..

tack! /mickeer

okidoki... då är det väl bara att "borra" på då..

tack! /mickeer

Din fråga är ju motortypsspecifik. Olika motorer har sina resp maxborr innan man får problem, tex att man tappat så mycket styvhet/styrka att cylindern ej håller rundhet och rakhet under drift, eller att man tex får topplockspackningsproblem. HD 883 sportster från 86-2003 kan tex borras från 883cc ända upp till 1200cc. Det finns andra tunnväggigare motorer där en så procentuellt stor uppborrning skulle sluta med en hög kylflänsar som resultat...

Så mitt råd är att vänta med att välja borr tills du fått svar från ngn som har erfarenhet från just denna motortyp. Tex Anders Brink här på forumet är duktig på dessa motorer och brukar veta var de praktiska gränserna går.

Last edited:
Mindre än 1.5 mm väggtjocklek i fodrade gixxer-cyllar är att be om trubbel och är ett dumsnålt alternativ.

/numera mest dator-trimmare @ koneo

Oki, men vilken dimension är det då jag ska ta vid borrning?
Orginal på vattenmotorn är väl 75.5 mm?
Öka till 2,5 eller 1,5? Dvs utan att byta foder.

Vad blir väggtjockleken då?

/mickeer

Mindre än 1.5 mm väggtjocklek i fodrade gixxer-cyllar är att be om trubbel och är ett dumsnålt alternativ.

/numera mest dator-trimmare @ koneo

Den motorn har STORA problem med tätytan mellan fodren i ovankant

Dåligt notchade med glapp i mellan gör att det inte lämpar sig med mycke borr

Kör den mindre kubiken och högre komp portning och kam

Jasså??

Tack för infon. Talade med Motospeed som skulle borra.
Dom sade inte att det skulle vara några problem alls, utan rekomenderade den borrningen..

I sådana fall med dålig notch är det ju precis bättre med att köra lägre kubik.
TAck för svaret!!

/Mickeer

Den motorn har STORA problem med tätytan mellan fodren i ovankant

Dåligt notchade med glapp i mellan gör att det inte lämpar sig med mycke borr

Kör den mindre kubiken och högre komp portning och kam

Nåväl.
Nu är den inskickad för borrning, å nya kolvar beställda.
tyckte även toppen behövde en genomgång så den är oxå ivägskickad.Jag har ju lixom redan 4-1 å gasare..
Ingen som har nån Kam övers??
:fyllisar
Antar att de flesta som har haft en buffel som jag har gjort likande åtgärder. Nån som vet vad effekten blev?
Gjordes det även något åt Kopplingen?
Jag funderar nämnligen på att byta ut fjädrarna till lite kraftigare saker.
:gnissla
/mickeer

Fan at jeg ikke har sett denne tråden før. Jeg har en nyborret sylinder med nye JE 13-1 1117cc kolvar til salu BILLIGT.

Og som Andersson sier så har den motoren problemer med toppakningen på borringer større enn 77mm.
Vi lagde en 1198 motor for noen år siden og den ble ikke tett før vi sveiste forsterkinger i vannkanalene FØR vi borret opp og satte i nye foder.... Mye jobb... lite betalt.

Jasså??
Ja hade köpt!!

Hmm.. ja ska nog bara ta upp den 1.5mm då.
tack för svaret!!

PS: gick 1198:an gott eller "dritt"?

Fan at jeg ikke har sett denne tråden før. Jeg har en nyborret sylinder med nye JE 13-1 1117cc kolvar til salu BILLIGT.

Og som Andersson sier så har den motoren problemer med toppakningen på borringer større enn 77mm.
Vi lagde en 1198 motor for noen år siden og den ble ikke tett før vi sveiste forsterkinger i vannkanalene FØR vi borret opp og satte i nye foder.... Mye jobb... lite betalt.

Gikk som fan :) Originalt hadde den vel ca 130 bakhjulshester men med 1198cc , Mikuni TMR 40 och Motospeed portet topp så gav den nesten 170 bakhjulshester.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort