Kylfläktproblem FZR 1000

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Ort
x
Hoj
R1
Vet inte om någon där ute har problem med kylfläkten på hojen. Min FZR 1000 blir varm som faan och fläkten drar aldrig igång. Har inte kört den upp till det röda på temp mätaren, men kan det vara så att den drar igång vid typ 98 grader? Jag har kollat och fläkten fungerar då jag tjuvade ström för att se så den inte var död.
 
Henkebenke skrev:
2277298 Vet inte om någon där ute har problem med kylfläkten på hojen. Min FZR 1000 blir varm som faan och fläkten drar aldrig igång. Har inte kört den upp till det röda på temp mätaren, men kan det vara så att den drar igång vid typ 98 grader? Jag har kollat och fläkten fungerar då jag tjuvade ström för att se så den inte var död.
Min går igång strax innan rött. Alldeles för sent tyckte jag och har numera en manuell strömbrytare som komplement vilken jag använder i förebyggande syfte.
 
Henkebenke skrev:
2277298 Vet inte om någon där ute har problem med kylfläkten på hojen. Min FZR 1000 blir varm som faan och fläkten drar aldrig igång. Har inte kört den upp till det röda på temp mätaren, men kan det vara så att den drar igång vid typ 98 grader? Jag har kollat och fläkten fungerar då jag tjuvade ström för att se så den inte var död.
Termostaten för fläkten paj eller kabel lossnat..
Kolla..
Edit: Läste slarvigt. Du kan ha vattentemp över 100 innan fläkten går igång. Normalt inget problem. När trycket i kylsystemet går över atmosfärstryck så höjs även kokpunkten på kylvätskan.
Det du behöver göra är att hålla koll på är ATT fläkten går igång när tempen når det röda.
Hittar du termostaten, koppla över den för att se att allt kablage är OK.
Sen finns ju alltid problemet med "marginaler". Du kan ha en termostat som sluter i övre området och en termometer som visar lite högt...
 
Last edited:
Jag har nästan problem på andra hållet, cykeln blir nästan aldrig så varm så det syns på mätaren..Ska det va så??
 
Henkebenke skrev:
2277298 Vet inte om någon där ute har problem med kylfläkten på hojen. Min FZR 1000 blir varm som faan och fläkten drar aldrig igång. Har inte kört den upp till det röda på temp mätaren, men kan det vara så att den drar igång vid typ 98 grader? Jag har kollat och fläkten fungerar då jag tjuvade ström för att se så den inte var död.
Jag funderade också på det på min gamle gsxr 600.. Så jag frågade på en mc verkstad då, å dom sa att det e normalt att den går upp över 100C, så ja provade och fläkten startade vid 107C.. så det e säkert ingen fara :)
 
Henkebenke skrev:
2277298 Vet inte om någon där ute har problem med kylfläkten på hojen. Min FZR 1000 blir varm som faan och fläkten drar aldrig igång. Har inte kört den upp till det röda på temp mätaren, men kan det vara så att den drar igång vid typ 98 grader? Jag har kollat och fläkten fungerar då jag tjuvade ström för att se så den inte var död.

Termoswitchen verkar ha pajjat.

amazonsport skrev:
2277320 Jag har nästan problem på andra hållet, cykeln blir nästan aldrig så varm så det syns på mätaren..Ska det va så??

Nej - kan vara så att du inte har tillräckligt med kylarvätska eller så har termostaten pajjat
 
Tack för alla svar, jag ska kolla om den startar när temp. visar rött till att börja med.
 
Min verkar ha något liknande problem. Går gärna in på rött fastän fläkten verkar enbart brumma och inte kyla så mycket. Men nästa underlighet ligger i att tempen sjunker när jag stänger av lyset...
 
Peter M skrev:
2428294 Min verkar ha något liknande problem. Går gärna in på rött fastän fläkten verkar enbart brumma och inte kyla så mycket. Men nästa underlighet ligger i att tempen sjunker när jag stänger av lyset...

Troligtvis jordfel.

Ett enkelt sätt att kolla om tempgivaren funkar är att stoppa den i kokande vatten alt. varmlufts pistol.

//Peter
 
Nu är det löst:D
Problemet insåg jag efter att kokat både termostat och tempgivare.
Luftficka i motorn heter det.
Efter att ha trycksatt expansionskärlet och hört hur det sprutade iväg vätska och kom tillbaks bubblor är den nu hur stabil som helst på tempen. Låt vara att det är i nedre regionerna av mätartavlan men hellre det än rött.
Nu återstår lite finjusteringar som drivpaket, packboxar i gaffeln, returwire till gasen samt lite exupmeck. Sen är väl min budgetmaskin i toppskick. (För tillfället)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top