Kylfläktar? Vart får man tag på dom?

Davve23

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Snart en R1
hallå där.
Som säker många andra har jag problem med hög temp när man åker skog(ktm 530 -08). har provat med tillsasts till kylarvätskan och allt och de hjälpte inte. verkar som kylfläkt är enda lösnigen, men frågan är. vart får man tag på såna då? Verkar ju va omöjligt och hitta nå universal, orginalen finns ju och köpa men svin dyr så man lär väll kolla runt på andra lösnigar före. datorfläktar är för klena och tål väl knappast fukten? Dom flesta andra mc kylfläktarna är ju så stora.
Nån som har nån ide eller har nå ligger eller så?

1400:- kan det väl vara värt för att slippa slöjda till något eget?

Finns några special kylarslangar har jag sett. En slang med spiralformade flänsar kan man säga, skulle väl sänka tempen med 10-15%.

Skall försöka ragga upp vart jag hitta dom.

Beror på vilken datorfläkt man menar, ja satte en 120x120mm Delta fläkt på min (husa 650), den flyttar rejält med luft (252CFM)

http://www.sidewindercomputers.com/de12pfexhisp.html

sen så tog ja loss själva fläkten från "ramen" å öste på med smältlim över kretskortet så de blev tätt, funkade hur bra som helst!

EDIT

Nu vet ja ju iofs inte hur mycke luft en såndär riktig fläkt flyttar, men delta fläkten flyttar bra! dessutom kan man ju slänga på 2 st om man vill (eller fler beroende på hur man väljer att sätta dom)! :tungan

Last edited:
Hur håller datorfläktarna för väder?

Ser man bara till att kretskortet håller sig rent å torrt ska la de inte va nåra proboblem! å då kan man som ja skrev tidigare lägga ett lager smältlim över hela kretskortet (bara de inte blir för mycke, så fläkten kan snurra)
För mig har de funkat iallafall, nu har ja visserligen inte kört skog, men regn å så har vart problemfritt!

Jo har bestält nå störe dator fläktar nu få se om de funkar.:tummenupp

Datorfläkt fungerar garanterat inte....

Som hint kolla hur mycket KTM fläkten drar i ström.Där finns en anledning till strömhungern....

Visst kan du fixa en häftigare datorfläkt som kan skyffla samma CFM men det som är intressant är CFM mot motstånd och där är datorfläktar lika bra som astmatiska möss......

KTM OEM fläkt går att köpa lös från industrileverantör men kostar 6-700 och då kan man lika gärna köpa hela kittet från KTM....

Finns dom som addon till Husa oxo då antar jag ? Skulle va skönt o ha en fläkt när man kryper runt i leran i skogen ;) Tempmätare hade inte vart fel heller...

Datorfläkt fungerar garanterat inte....

Som hint kolla hur mycket KTM fläkten drar i ström.Där finns en anledning till strömhungern....

Visst kan du fixa en häftigare datorfläkt som kan skyffla samma CFM men det som är intressant är CFM mot motstånd och där är datorfläktar lika bra som astmatiska möss......

KTM OEM fläkt går att köpa lös från industrileverantör men kostar 6-700 och då kan man lika gärna köpa hela kittet från KTM....

För min del har de fungerat utmärkt, dock kör ja ju som sagt inge skog så vet inte hur de fungerar där! Använder min när ja står still lite längre stunder, å då håller den ner tempen rätt så bra!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla