Kyler olja 15-50 bättre än 10-40?

Den kyler inte bättre men den klarar av att hålla oljetrycket vid högre värme typ i öken rejs paris-dakar

Men nu har TS inte problem med oljetrycket under en ökentävling utan att kylningen av motorn inte fungerar tillräckligt bra vid köer i stadstrafik.
Att plocka av sidokåporna vid körning i stadstrafik tar bort betydligt mer värme men då får man flytta blinkers...
 
Går det inte att få dit en något större/tjockare kylare av bättre kvalitet? Det samt en termostat som öppnar tidigare? Och en fläkt som går igång tidigare?

Och kanske peta dit en liten oljekylare (inte så bra koll på trajja) om där inte redan finns en? Peta dit en större?
 
Ok, det måste finnas oljetryck, det håller jag med om, men håller inte med om resonemanget att högre oljetryck är bättre.
Så länge lagret får olja är det bra, tillräckligt oljeflöde finns då, och det uppnås vid väldigt lågt tryck vid det lagrets inlopp.
Men visst, inget oljetryck tyder på inget flöde, så det är jag med på, men inte att 5 bar skulle vara bättre än 0,5 bar.

Det handlar ju inte om att högre oljetryck är bättre i sig, men att vissa oljor klarar att hålla _korrekt_ oljetryck trots hög temp, utan att oljefilmen brister. Sen exakt vilka oljor detta skulle vara ska man nog ha ett tribologiskt labb för att kunna avgöra...
 
Jag har tyvärr inte orkat ögna igenom hela tråden för, en motor som går varmt i detta iskalla land har inte problem med fel olja eller kylvätskan. Den har troligen massa andra problem man kan åtgärda först.

Nå, 32 grader i luften är väl inte så kyligt?
 
Jag har nog fått bra med svar och nöjer mig med det. Jag har köpt en fläkt på Spinnin' Wheel som inte har smälta toppar. Jag kommer att köpa olja från Swedol och jag ska återfylla kylsystemet så fort jag får lust. Ska jag pendla med hoj tar jag min nyinförskaffade BMW R1100S. Ha en trevlig höst!
 
Nå, 32 grader i luften är väl inte så kyligt?

Instämmer, men jag kör ändå fullt racetempo med min 600 på bana utan problem, dock är den ju rätt varm det ska sägas. Sen minns jag min gathoj med kat i stadstrafik, det gick inte alls då.
 
Jag körde Biltemas longlifeolja 5-30 vid ett oljebyte (oavsiktligt) i min Lexus is 250. Bytte nu efter 500 mil bara till deras vanliga helsyntet 5-30. Ganska säker på att temperaturen är lite lägre nu. Kan det stämma?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top