Kylarvatten

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Glykol, vatten, destillerat vatten, Water W...?

Vad kör ni med och hur ofta byter ni, fördelar och nackdelar?
 
Jag kör med vatten och vattenpumpsmörjning, tappar ut det till vintern och ersätter med glykol pga iskörning så för mig blir det två byten per år + byte vid eventuella mekjobb som kräver det.
 
Emmi skrev:
2343974 Vad för vattenpumpsmörjning? Vanligt vatten?

Vanligt kranvatten och biltemas vattenpumpsmörjning, art.nr. 36-1824. Om det är enligt proffsens rekommendation vet jag inte men jag kör i alla fall så och hittils har det fungerat... Waterwetter är nog det som många "proffs" använder, det håller väl även ner vattentempen någon/några grader vilket kan vara trevligt de allra varmaste dagarna.
 
Waterwetter kan tydligen klumpa sig. Tror det var Harry som det blev en sörja för i kylaren med waterwetter. Han trodde att det kunde bero på glykolrester tex. Har man ett helt rent kylsystem så kanske man slipper sörjan. Men RR folket kör väl med Waterwetter så det bör ju funka för oss oxå.

Jag kör oxå med vattenpumpsmörjningen från B-tema. Funkar bra tycker ja.
 
Biltemas vattenpumpssmörjning fungerar fint men Waterwetter är bättre, dock kostar den multum jämfört med Biltema (typ 180:- i stället för 30:-). Köp också batterivatten hos Biltema i stället för att använda kranvatten, kostar 29:- för fyra liter.

Tänk på att bara glykol ger frysskydd dock, beror på hur du använder/förvarar hojen på vintern om du behöver det. På rr-banor är dock glykol bannlyst p g a halka vid spill.
 
Last edited:
Jo, jag vet det där med glykol, det är därför jag inte har det och ja, jag har det på vintern.
 
Jag kör 50% destvatten och 50% glykol i min kylare. Detta var en rekommendation av en ktm mekaniker. Om man ska köra på gata förstås. På banan faller glykol fet bort kan jag tänka mig..
 
erik skrev:
2343968 Jag kör med vatten och vattenpumpsmörjning, ...

Hur stor andel ska man ha av varje, alltså hur många procent vatten och hur många procent vattenpumpssmörjning?
 
Floppan skrev:
2345146 Hur stor andel ska man ha av varje, alltså hur många procent vatten och hur många procent vattenpumpssmörjning?
Det står på flaskorna hur du ska blanda, det är mycket mindre än glykol. Flaskorna är normalt dimensionerade för en bils kylsystem så de räcker till flera byten i en hoj. Waterwetter är 4 kapsyler per liter vatten (flaskan för 180 på Mekonomen räcker till 12 liter vatten).
 
Floppan skrev:
2345146 Hur stor andel ska man ha av varje, alltså hur många procent vatten och hur många procent vattenpumpssmörjning?

Som neutral säger så står det på flaskan, jag har för mig att en liten flaska räckte till mer än två hojar. Det står på flaskan att hela innehållet ska förbrukas när den väl är öppnad, vet inte varför...
 
Förbrukad kylarvätska

Möjligen en "dum" fråga (fast jag har aldrig bytt kylarvatten...): :rodnar
När man tömmer kylaren, samlar man upp vätskan och behöver lämna in den så som gammal olja eller är det bara att låta rinna ner på golvet/marken?
 
Måste vara risk för att det rostar om man bara kör med vatten och smörjning? Waterwetter motverkar väl det vad jag har förstått?

Fördelen med destillerat vatten jämfört med vanligt vatten?
 
Emmi skrev:
2345412 Måste vara risk för att det rostar om man bara kör med vatten och smörjning? Waterwetter motverkar väl det vad jag har förstått?

Fördelen med destillerat vatten jämfört med vanligt vatten?

Kylare är väl ändå av alu, lite jävligt att få dom att rosta :tomten
 
Snoogans skrev:
2345419 Kylare är väl ändå av alu, lite jävligt att få dom att rosta :tomten
Det finns massa annat som kan rosta i ett kylsystem :fakta:7peta
 
Emmi skrev:
2345412 Fördelen med destillerat vatten jämfört med vanligt vatten?
Destillerat vatten är renare, mindre risk för avlagringar i kylsystemet. När man säger destillerat så är det dock oftast andra metoder som använts (avjonisering) för att riktig destillering är mycket mer energikrävande, ger dock ett sterilt vatten som inte din motor behöver. :) Batterivatten är alltså framställt på ett billigare sätt och fungerar utmärkt till hojen.
 
:Bugar Tack för all bra fakta, sånt här har jag ingen aning om!
 
Emmi skrev:
2345412 Måste vara risk för att det rostar om man bara kör med vatten och smörjning?

Fel!

Följande text kommer från biltemas hemsida: "Vattenpumpsmörjning
Förhindrar rostbildning i kylsystemet, smörjer vattenpumpen och kärvande värmereglage. Skonsam mot alla metall- och gummidetaljer. Förhindrar överhettning. Kan användas vintertid ihop med glykol. 355 ml."
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top