Kylarvatten temp

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
ktm 640
Hej

Har sökt efter info innan men inte hittat det jag sökte. Det är så att min hoj, kawa klx650 -98, verkar inte kylas. Idag när jag kört hem från jobb, ca 1 mil genom stan så kände jag på motorn och hela motorn var rätt varm. Inte bara cylinderna utan även vid generator och koppling. Vet inte hur varmt där igentligen skall vara, men jag mätte tempen på kylvattnet, 50 grader. Kan det vara så att pumpen lagt av eller sitter det en termostat någonstans?

Kan man kolla på något sätt om kylvattnet cirkulerar och isåfall hur? :va

// tobbe
 
Motorn blir varm, väldigt varm, överallt. Det finns inga kylkanaler runt kopplingskåpan tex, metall blir varmt. Det ska vara så.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Motorn blir varm, väldigt varm, överallt. Det finns inga kylkanaler runt kopplingskåpan tex, metall blir varmt. Det ska vara så.

jo det stämmer. men jag tycker det är konstigt att vattnet i kylaren bara är 50 grader. Om det cirkulerar i en motor så borde det vara varmare.
 
Låt den stå på tomgång ett tag då och mät igen, termostaten kanske inte funkar och då får du ju inte upp tempen ordentligt.
 
50 gr är väl lågt. Frågan är dock var du mätte tempen. Efter kylaren är tempen som lägst, och efter motorn som högst.
Runt 70 - 80 gr är väl en vanligt värde i eller efter motorn.
Vid ca 110 startar fläkten på en del hojar o vid 120 ska man stanna.
/u
 
ulf_lundin skrev:
50 gr är väl lågt. Frågan är dock var du mätte tempen. Efter kylaren är tempen som lägst, och efter motorn som högst.
Runt 70 - 80 gr är väl en vanligt värde i eller efter motorn.
Vid ca 110 startar fläkten på en del hojar o vid 120 ska man stanna.
/u

jag överst i kylaren. vattnet borde gå från kylaren - motorn - sen tillbaks överst i kylaren.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Låt den stå på tomgång ett tag då och mät igen, termostaten kanske inte funkar och då får du ju inte upp tempen ordentligt.

vart brukar termostaten sitta på hojjar?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top