Kylarvatten temp

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
ktm 640
Hej

Har sökt efter info innan men inte hittat det jag sökte. Det är så att min hoj, kawa klx650 -98, verkar inte kylas. Idag när jag kört hem från jobb, ca 1 mil genom stan så kände jag på motorn och hela motorn var rätt varm. Inte bara cylinderna utan även vid generator och koppling. Vet inte hur varmt där igentligen skall vara, men jag mätte tempen på kylvattnet, 50 grader. Kan det vara så att pumpen lagt av eller sitter det en termostat någonstans?

Kan man kolla på något sätt om kylvattnet cirkulerar och isåfall hur? :va

// tobbe

Motorn blir varm, väldigt varm, överallt. Det finns inga kylkanaler runt kopplingskåpan tex, metall blir varmt. Det ska vara så.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Motorn blir varm, väldigt varm, överallt. Det finns inga kylkanaler runt kopplingskåpan tex, metall blir varmt. Det ska vara så.

jo det stämmer. men jag tycker det är konstigt att vattnet i kylaren bara är 50 grader. Om det cirkulerar i en motor så borde det vara varmare.

Låt den stå på tomgång ett tag då och mät igen, termostaten kanske inte funkar och då får du ju inte upp tempen ordentligt.

50 gr är väl lågt. Frågan är dock var du mätte tempen. Efter kylaren är tempen som lägst, och efter motorn som högst.
Runt 70 - 80 gr är väl en vanligt värde i eller efter motorn.
Vid ca 110 startar fläkten på en del hojar o vid 120 ska man stanna.
/u

ulf_lundin skrev:
50 gr är väl lågt. Frågan är dock var du mätte tempen. Efter kylaren är tempen som lägst, och efter motorn som högst.
Runt 70 - 80 gr är väl en vanligt värde i eller efter motorn.
Vid ca 110 startar fläkten på en del hojar o vid 120 ska man stanna.
/u

jag överst i kylaren. vattnet borde gå från kylaren - motorn - sen tillbaks överst i kylaren.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Låt den stå på tomgång ett tag då och mät igen, termostaten kanske inte funkar och då får du ju inte upp tempen ordentligt.

vart brukar termostaten sitta på hojjar?

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!