Kylarvätskebyte Hayabusa

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
tja!
hade tänkt byta kylarvätska och samtidigt rengöra den vita plastbehållaren
på min haya imorrn.
jag har lite gammalt klägg i botten på plastbehållaren och det ser inte fräscht ut när man har tvättat och vaxat hela hojen, då den förövrigt ser ut som ny.

1.men nu är det så att jag hört nåt om att systemet ska luftas samtidigt som man bytt vätskan.
är det nån som har koll på detta och om det finns nån liten skruv nånstans?

2. ska man pytsa i ny vätska i både kylaren och i plastbehållaren? jag tycker det ser så obegripligt ut med alla slangar som inte går dit man tror att de ska gå...hur funkar det jäkla systämet?

antar att det är typ samma på gsxr 600 750 1000 från -01,

mvh

Last edited:
Känner inte till "busans" system. Men generellt med kylarvätska på hojar så brukar jag tömma systemet, spola en bra stund med vatten för att få ut all skit i systemet. Plastbehållaren tar jag väck och spola rent.

Plastbehållaren är en "reservare" med kylarvätska. När du fyller sedan på systemet, gör det i kylarn, pumpa lite grann med handen på det stora gummiröret för att skapa lite cirkulation och då får du lite avluftning. Fyll på "reservarn" till "lagom" nivå. Starta och låt motorn gå lite så får du cirkulation. Stäng av kolla nivån, fyll på ifall det behövs. Systemet avluftat.

Detta var bara ett tips. Eventuell avluftningsskruv känner jag inte till.

h01hmt skrev:
tja!
hade tänkt byta kylarvätska och samtidigt rengöra den vita plastbehållaren
på min haya imorrn.
jag har lite gammalt klägg i botten på plastbehållaren och det ser inte fräscht ut när man har tvättat och vaxat hela hojen, då den förövrigt ser ut som ny.

1.men nu är det så att jag hört nåt om att systemet ska luftas samtidigt som man bytt vätskan.
är det nån som har koll på detta och om det finns nån liten skruv nånstans?

2. ska man pytsa i ny vätska i både kylaren och i plastbehållaren? jag tycker det ser så obegripligt ut med alla slangar som inte går dit man tror att de ska gå...hur funkar det jäkla systämet?

antar att det är typ samma på gsxr 600 750 1000 från -01,
så någon!!! hjälp mig på traven
mvh

Jag har en TLR och min "avluftningsskruv" sitter vid vattenpumpen. Borde nog vara ungefär samma för dig. Det är dock inte säkert att du kommer att behöva den om du masserar slangarna, o.s.v.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret