kylarvätskan bara försvinner

Mattsson88

Medlem
Gick med
11 Oct 2004
Hoj
Sachs zz 125 -98 Till salu
Har en sachs zz. Och det är lite konstigt för jag brukar få lov att fylla på kylarvätska typ varannan gång jag kör med den och då kör jag inte särskilt hårt med den heller.
Men varför blir det så? är det för mycket kylarvätska lr vad? Det läcker inte ut vid korken utan det kommer ut igenom den lilla slangen ifrån kylaren.

Kommer ut från den lilla slangen vid kylaren? Du har alltså ett läckage, kan bero på det.

DJM skrev:
vad är det med dig? keften...

Till trådstartaren, om det inte läcker ut kylarvatten så får du byta toppackningen.

då topp packnigen gav sig för mig blev det mer sprutande effekt bokstavligen om det är så att det försviner lite så kan han inte bränt bort mycket:3freak

kylar tätning eller byte av topp packning :tummenupp

Mattsson88 skrev:
Har en sachs zz. Och det är lite konstigt för jag brukar få lov att fylla på kylarvätska typ varannan gång jag kör med den och då kör jag inte särskilt hårt med den heller.
Men varför blir det så? är det för mycket kylarvätska lr vad? Det läcker inte ut vid korken utan det kommer ut igenom den lilla slangen ifrån kylaren.

Kan du berätta litem er exakt vilken slang det är som det rinner ur?
Finns en dräneringslang om du blir för mycket kyllarvätska. Vätskan ska ligga med high och low står på expansionskärlet...

Jo jag tror att det kommer ut ur dräneringslang men det borde ju inte komma ut så mycket där så länge det inte är för mycket vätska i kylaren men det gör det ändå. Och jag tycker inte att det kommer ut vid toppen så.

Mattsson88 skrev:
Jo jag tror att det kommer ut ur dräneringslang men det borde ju inte komma ut så mycket där så länge det inte är för mycket vätska i kylaren men det gör det ändå. Och jag tycker inte att det kommer ut vid toppen så.

hmm, kollat så det inte är några luftfickor? hur hände det?

Om toppackning har gått så läcker det inte ut utan in i förbränningsutrymmet.

hmm ok. Ne då kan det ju vara den ändå då.
För det är även så att läcker ut lite olja från nånstans på cylindern, är det också packningen lr?

Är det skadligt och köra med en dålig packning?
Vad kostar en sån?
Är det jobbigt att byta?

Mattsson88 skrev:
Är det skadligt och köra med en dålig packning?
Vad kostar en sån?
Är det jobbigt att byta?

nja, den drar kylarvatten. men så skadligt är det väl inte. Jag körde med det i 2 veckor kanske, funkar..

100-200kr orginal, pirat 50kr?

Om du tycker att lossa ca 5 bultar/muttrar är jobbigt så ja.

Om du fyller på i ett expansionskärl som sitter på någon annan plats än kylaren skulle jag tippa på att det läcker vid slangen.

Är det en sådan modell som du fyller på direkt i kylaren, där slangen som du pratar om löper ut i det fria, så kan det antingen vara kylarlocket (eller packning dito) eller toppapackningen som läcker. Byt locket först, skulle problemet kvarstå så ta den till din MC-verkstad, de kollar snabbt upp det.

Sedan är det bara till att bestämma sig för om du vill ha en tidsbokning på verkstaden eller om du skall köpa en verkstadshandbok och ge dig på det själv.

pilsner

Pilsner skrev:
Om du fyller på i ett expansionskärl som sitter på någon annan plats än kylaren skulle jag tippa på att det läcker vid slangen.

Är det en sådan modell som du fyller på direkt i kylaren, där slangen som du pratar om löper ut i det fria, så kan det antingen vara kylarlocket (eller packning dito) eller toppapackningen som läcker. Byt locket först, skulle problemet kvarstå så ta den till din MC-verkstad, de kollar snabbt upp det.

Sedan är det bara till att bestämma sig för om du vill ha en tidsbokning på verkstaden eller om du skall köpa en verkstadshandbok och ge dig på det själv.

pilsner

Precis.

Men tänk på att det är en 2taktare.. Det är 5 eller 6 skruvar till toppen. Behövs igentligen inget annat än en tumme på rätt ställe.

OK nej det är en sån där man fyller på kylarvattnet direkt i kylaren.
Hmm får väl snacka med mc handeln då.

DJM skrev:
nja, den drar kylarvatten. men så skadligt är det väl inte. Jag körde med det i 2 veckor kanske, funkar..

100-200kr orginal, pirat 50kr?

Om du tycker att lossa ca 5 bultar/muttrar är jobbigt så ja.
Har för mig att glykol ner i förbränningsutrymmet är mindre bra.

om toppackingen gått kan du behöva plana toppen och när du endå är igång kan du borra cylinder och byta kolv också kan inte kosta mkt till en 125a

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti