Kylarvätska???

ZX7R -97

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Kawasaki ZX7R
Spolade rent kylsystemet på hojen igår och gjorde rent filtret.....
När jag sen skulle fylla på det igen så står det i instruktionsboken att det ska vara 50/50 glykol och destilerat vatten.

Hur gör ni :confused: é destilerat vatten och baterivatten samma sak för de é ju destilerat :va någon speciel glykol eller går det med vilken som helst???

Filter i kylsystemet?
Det behöver inte vara destillerat, räcker med avjoniserat vatten = batterivatten. Men enklast är nog att köpa färdigblandad vanlig etylenglykol på macken.

Batterivatten funkar fint

De flesta kör tom med kranvatten i sina knarrar

Etylenglykol är en sorts glykol.. Ska väl vara bäst men minst miljövänlig om jag inte minns fel

Anton_Ljunghusen skrev:
Batterivatten funkar fint

De flesta kör tom med kranvatten i sina knarrar

Etylenglykol är en sorts glykol.. Ska väl vara bäst men minst miljövänlig om jag inte minns fel

Jag har kranvatten i min racehoj men då måste man tänka på hur hojen vinterförvaras så det inte fryser. Sen kan det nog vara bra med vattenpumpsmörjning, t.ex biltemas. På en gathoj är det väl enklast att köra med färdigblandad glykol...

erik skrev:
Jag har kranvatten i min racehoj men då måste man tänka på hur hojen vinterförvaras så det inte fryser. Sen kan det nog vara bra med vattenpumpsmörjning, t.ex biltemas. På en gathoj är det väl enklast att köra med färdigblandad glykol...

Kör också kranvatten i hojen.. I bilen bör man möjligen köra med destillerat eftersom att man kör såpass mycket mer med den. Jag har varit med om ett och annat fall då det finns mer kalk än vatten i systemet ;-)

Anton_Ljunghusen skrev:
Kör också kranvatten i hojen.. I bilen bör man möjligen köra med destillerat eftersom att man kör såpass mycket mer med den. Jag har varit med om ett och annat fall då det finns mer kalk än vatten i systemet ;-)

Jag spolade rent kylsystemet på hondan i vintras och kan lova att färgen på det vattnet inte var "kranvattenfärgat" :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT