Kylarvätska YAMAHA

Rollern

Ny medlem
Gick med
1 May 2018
Hoj
2012 Yamaha YZF-R125
Ska försöka förklara så gott jag kan. Detta är min första hoj.
Jag har absolut ingen aning om vad som händer med min kylarvätska. Det verkar vara ”tryck” i slangarna eftersom när jag öppnar radiatorn (där man fyller pä kylarvätskan) så rinner mycket från kylarvätskan ner till kylarvätskebehållaren.

Märkte även att en slang har kylavätska som runnit ut lite, kanske för hög tryck i slangen?

Motorn blir så varm att varningsljuset börjat gå på. Detta händer varje åktur, till och med efter 10min av åkning.

Har fyllt på och tömde kylarvätskan helt. Min radiator ska ha 1L kylarvätska om jag har rätt. Men blev full efter 2dl. Kylarvätskan rann till behållaren efter en 60km åktur på motorväg.

Någon som haft ett liknande problem? Jag har själv ingen aning om vad detta kan vara...

Skriven med min Iphone.

Du har luft i systemet någonstans, som gör att du inte får i kylvätska och inte någon kylning så motorn blir för varm. Läs på hur man byter/fyller på kylvätska för just din hoj.

Du har luft i systemet. Ta reda på hur man byter i din hoj som Hoztic skriver ovan.
Annars
För att få ut luften är vanligt knep att luta hojen åt sidorna och gunga den fram och tillbaka.
Exempel: När jag byter kylarvätska på Sprint RS, lossar jag slangen under motorn nere vid pumpen. Då rinner det ut 1,6 liter med påfyllningslocket på kylaren öppet.

När jag fyllt 4dl är det "fullt".
Lutar då hojen fram och tillbaka, står på höger sida och lutar den ner så mycket jag vågar, och upp igen och ner igen 5 ggr. Det bubblar då upp luftbubblor i påfyllningen på VÄNSTER sida av kylaren och jag kan hälla i ca 1/4dl kylar vätska och fullt igen.
Lutar hojen fram och tillbaka står på höger sida och lutar den ner så mycket jag vågar och rakt upp igen och ner igen 5 ggr. Det bubblar i påfyllningen av luft och jag kan hälla i ca 1/4dl kylar vätska och fullt igen.
osv.
Efter totalt nästan 40 (fyrtio) 1/4 dl påfyllningar så bubblar det inte mera. Och då är det bara kvar att tömma expansionskärlet, göra rent det (vid behov) och fylla på ny kylarvätska i expansionskärlet.
Tog sista gången 1,5 timmar fylla på kylarvätska på Sprinten.
Och 1a gången jag gjorde det gjorde jag misstaget att luta hojen åt sidan genom att hålla i hojen och luta hojen genom att böja ryggen.
Det ( att luta hojen åt sidan så mycket jag orkar lyfta tillbaka ) genom att böja ryggen tog ryggen stryk av.
Så numera rak rygg och böj knäna, tårna ordentligt utåtvridna för att inte skada knäna som vid marklyft eller knäböj på gymmet.
Jobbigt ?
Ja 40 set med 5 repetitioner i varje set med kanske 50% av maxlyft är jobbigt för mig.
Kan glädja dig åt att det är enklare få i kylarvätska på GSX1300R. Här är påfyllningen på HÖGER sida av hojen och jag lutar GSX1300R åt vänster och gungar för att få ut luften.
Men samma teknik. Luta hojen åt den sida som gör att påfyllningen kommer högst upp på kylaren. För att få ut luften ur de vågräta kanalerna i kylaren.
Så det är inte lika jobbigt på alla hojar som på Sprint RS.
Sedan när du kör trycks eventuell kvarvarande luft ut i expansionskärlet. Och när motorn svalnar sug vätska från expansionskärlet till motorn.
Så ha en koll att du inte ligger under miniminivå i expansionskärlet efter de 1a turerna
när motorn kallnat.
Då är det att fylla på innan nästa tur.
Googla på
replace coolant in motorcycle
så får du upp lite tips / youtube filmer

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!