Kylarvätska sprutar ut från slangen..

• Thread starter Thread starter and
  • Start date Start date

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Hallå!

För någon vecka sen märkte jag att det var någon sorts vätska ovanför den vänstra framgaffel och jag tänkte bara att det var nå vatten som hade kommit när jag körde i regnet.

I går så märkte jag det igen efter en lång tur och då såg jag att det var kylarslangen som hade gjort detta. Jag kan inte minnas att det här hände förra säsongen..

Har ni någon teori om vad som kan vara fel? Jag kollade nivån på kylarvätskan och den var precis över gränsen till låg så jag fyllde på den.

Är det en kylarslang som läcker kylvätska så är det troligen hål på den :rolleyes: Dvs du får byta den helt enkelt. Men hitta exakt vars det läcker först.

Fast det är inte hål på den, jag antar att den är till för att "läcka" om det blir någon sorts övertryck eller liknande..

När kylarvätskan blir för varm och expanderar så förs den i första hand över till expansionstanken. Denna tank har även en slang vartifrån den kan komma kylarvätska ifall expansionstanken är full. Detta inträffar när systemet är fullt + expansionstanken är full och vätskan behöver ta vägen någonstans.

Skulle inte den kunna ta sig till expansionstanken och ut den vägen, eller att det byggdes upp ett farligt tryck snabbt i kylsystemet, så finns det en säkerhetsbleck i kylarlocket. När trycket går över en viss gräns brister detta bleck och det sprutar ut varm kylarvätska.

Din beskrivning av felet tycker jag inte passar in på någon av dessa funktioner.
Avluftningen från expensionstanken brukar vara dragen ned under hojen och brukar definitivt inte ha utloppet ovanför framgaffeln.
Böj dig ned framför hojen och kolla vartifrån det läcker.
Jag skulle gissa att någon slanganslutning inte sitter riktigt tätt.
Dvs. dra åt slangklämman som sitter där.
Kolla även kylarvätskenivån när du ändå håller på.

Antar du har någon form av temp-mätare på bågen. Vad säger den? Ligger den fast på ett visst gradtal eller går den upp? Vet inte om din båges kylsystem jobbar med övertryck eller undertryck i kylningen. Hade det varit en Volkswagen hade jag bett dig åka till en bilverkstad för en "Gastest" av "Kylvätskan". Indikeras "Gas" i kylningen är det blockpackningen som "gått". För att kolla slangarna under tryck, åk till en "hyfsad" bilverkstad ock "provtryck" hela systemet. De har en liten "handpump" som sätts där kylarlocket sitter. luft pumpas in i kylsystemet, skapar ett tryck. Då ser du på nolltid var en ev läcka är... Lycka till.

Antar du har någon form av temp-mätare på bågen. Vad säger den? Ligger den fast på ett visst gradtal eller går den upp? Vet inte om din båges kylsystem jobbar med övertryck eller undertryck i kylningen. Hade det varit en Volkswagen hade jag bett dig åka till en bilverkstad för en "Gastest" av "Kylvätskan". Indikeras "Gas" i kylningen är det blockpackningen som "gått". För att kolla slangarna under tryck, åk till en "hyfsad" bilverkstad ock "provtryck" hela systemet. De har en liten "handpump" som sätts där kylarlocket sitter. luft pumpas in i kylsystemet, skapar ett tryck. Då ser du på nolltid var en ev läcka är... Lycka till.

Jag har ingen mätare för temperaturen. Det finns nog däremot en lampa som ska börja lysa om den blir överhettad.

Se bifogad bild på vilken slang jag menar.
20130607_141736.jpg

Blir en tur till verkstaden på onsdag.

Antingen går inte kylfläkten gång som tänkt när du står still, d v s motorn kokar och trycker ut vatten. Annars har topplockspacknigen gått vilket får till följd att kompen går ut i expansionskärlet och trycker ut vätskan. Gör så här; se till att kylarn är helt full. Starta motorn. Om det bubblar i expansionskärlet kan det bero på att avgaser trycks ut via trasig topplockspackning. Jag har själv haft det felet. Toppen behöver inte planas utan ofta räcker det med ny topplockspackning. Alternativ två är att fläkten inte går igång när motorn blir riktigt varm. Låt motorn stå på tomgång och kontrollera att fläkten går igång vid temperature enligt spec, du får kolla upp vilken temp det är. Går fläkten inte igång stänger du av motorn innan den kokar och går sönder. Det kan även kanske vara kylarlocket som är kass. Håller det inte tätt kommer motorn koka innan fläkten går igång och du får bulbbelpool i expansionskärlet.

Antingen går inte kylfläkten gång som tänkt när du står still, d v s motorn kokar och trycker ut vatten. Annars har topplockspacknigen gått vilket får till följd att kompen går ut i expansionskärlet och trycker ut vätskan. Gör så här; se till att kylarn är helt full. Starta motorn. Om det bubblar i expansionskärlet kan det bero på att avgaser trycks ut via trasig topplockspackning. Jag har själv haft det felet. Toppen behöver inte planas utan ofta räcker det med ny topplockspackning. Alternativ två är att fläkten inte går igång när motorn blir riktigt varm. Låt motorn stå på tomgång och kontrollera att fläkten går igång vid temperature enligt spec, du får kolla upp vilken temp det är. Går fläkten inte igång stänger du av motorn innan den kokar och går sönder. Det kan även kanske vara kylarlocket som är kass. Håller det inte tätt kommer motorn koka innan fläkten går igång och du får bulbbelpool i expansionskärlet.

Tack för tipsen! För några dagar sen när jag upptäckte det här så fyllde jag på med kylarvätska så att nivån hamnade lite över rekommenderat. När jag kontrollerade nivån idag så såg det fortfarande bra ut, det låg fortfarande över "full".

Jag startade hojen och lät den vara igång i några minuter och varvade lite samtidigt som jag kikade ner i expansionskärlet och det kom inga bubblor. Jag hörde även att fläkten hoppade igång efter ett tag. Det kanske uteslutar att det inte är problem med topplockspackningen. Jag undviker dock att köra med hojen tills det är dags att ta sig till servicen för att vara på den säkra sidan..

Det är tydligen inte helt ovanligt att den här modellen hulkar ur sig lite kylarvätska efter körning, speciellt om det varit en lite hårdare sådan. Gör en sökning på er6n coolant overflow så bör du få en del träffar.

Min Trajja droppar alltid ur sig lite om man lekt lite bakhjul.

ska inte den där slangen sitta fast i en nippel på kylarlocket? Eller högst punkten på kylet, beroende på hur det är konstruerat?

Tack för tipsen! För några dagar sen när jag upptäckte det här så fyllde jag på med kylarvätska så att nivån hamnade lite över rekommenderat. När jag kontrollerade nivån idag så såg det fortfarande bra ut, det låg fortfarande över "full".

Jag startade hojen och lät den vara igång i några minuter och varvade lite samtidigt som jag kikade ner i expansionskärlet och det kom inga bubblor. Jag hörde även att fläkten hoppade igång efter ett tag. Det kanske uteslutar att det inte är problem med topplockspackningen. Jag undviker dock att köra med hojen tills det är dags att ta sig till servicen för att vara på den säkra sidan..

Du skall inte överfylla. Se till att ha korrekt nivå till att börja med.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti