Kylarvätska R1 06 *Vilken*

ipren_400mg

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Hojlös
God jul alla hojåkare:tummenupp

Det e så här att jag tänkte byta kylarvätska på min R1, köpte den i somras och jag har ingen aning vad som är i kylaren just nu.

Vad rekommenderar ni?

Tänkte mig destillerat vatten och Redline waterwetter? Eller ska jag blanda i nån glykol också?
 
Waterwetter räcker som sådant och är perfa för banåkning. Men om du inte skall tävla så förstår jag inte varför du inte kör på ethylenglykol?

Slipper du vara rädd för frostskador.

Släng i ett par dl kranvatten med det destade sà slipper du jonvandring och korrision. Sàvida du inte har grymt dàligt vatten i kran.
 
Om jag kör en blandning av BT glykol och waterwetter skulle det funka eller e de lite overkill. Den går ju upp bra i temp när man glider i stan:)
 
Vatten+wetter är bäst om man står ut med att det fryser på vintern dvs förvarar i varmgarage
 
Jag kör meconomen vw glykol för lättmetall toppar. Rosa och ligger på ca 60spänn litern. Fungerar bra!
 
Om jag kör en blandning av BT glykol och waterwetter skulle det funka eller e de lite overkill. Den går ju upp bra i temp när man glider i stan:)

Etylenglykol ska man använda i Yamaha hojar, och dom flesta andra hojar för den delen oxå ;)
Men 180-200 spänn extra för en flaska waterwetter känns som overkill om man inte har problem med kylningen på hojen
Glykol är inte raketforskningen direkt, kör med Biltema :)
 
Last edited:
Blanda för faan bara inte etylen och propylenglykol!!!!!

För vad händer då ?
Svårt mäta fryspunkten exakt, JA.
Men vad händer mera?

Vanlig mineralolja består ju av en rad olika olika oljemolekyler men trots det fungerar mineraloljan som olja. Är tom rekommenderad smörjning i min Suzuki med API SF eller SG.

Nu när vi är inne på det med BT glykol. Vilken verkar bäst i våra hojmotorer?
Det finns ju två sorter:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Kylare/Glykol-361781/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Kylare/Glykol-361783/
spädd med batterivatten?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterivatten-361767/
eller färdigblandat
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...entilation/Kylare/Glykol-fardigblandad-36703/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...n/Kylare/Glykol-longlife-fardigblandad-36705/
Total frånvaro av de vanliga antikorrosionmedlen: "Kylarglykol Longlife (färdigblandad) är ett nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfritt kylmedel"
gör ju att jag inte gör några glädjehopp för motorns skull.
Till sist är det bara jag som inte får upp nått om jag matar in 36705 (artikelnummer för Longlife glykol) på den här sidan:
http://www.biltema.se/sv/Manualer/Dokumentsok/
(Sidan hittas under manualer längst upp på Biltemas sida och här ska man få upp tex säkerhetsdatablad. Förr kunde man för vissa produkter hitta SDB genom att klicka på dokumentation direkt vid produktsidan men nu med den nya lösningen funkar det inte för mig. Jag får inte upp SDB tom för produkter där BT haft SDB förut.)
 
Last edited:
För vad händer då ?
Svårt mäta fryspunkten exakt, JA.
Men vad händer mera?

Blandar du de båda så komer förr eller senare en väldigt geggig sörja vistas i ditt kylsystem, tänk slime som man likte med som liten, fast långt segare och dessutom trådigt. Har fått byta ut ventiler med 80mm i diameter pga detta klegg har satt sig fast i dem och stoppat kylmedelsflödet fullkomligt, tänk då vad det kan göra med dina kylkanaler....
 
Blandar du de båda så komer förr eller senare en väldigt geggig sörja vistas i ditt kylsystem, tänk slime som man likte med som liten, fast långt segare och dessutom trådigt. Har fått byta ut ventiler med 80mm i diameter pga detta klegg har satt sig fast i dem och stoppat kylmedelsflödet fullkomligt, tänk då vad det kan göra med dina kylkanaler....
Mycket intressant. Spontant kan jag inte tänka mig att de här två likartade ämnena reagerar med varandra och det är jag inte ensam som. Se punkt 3.
http://eco-freez.com/index.php?option=com_content&view=article&id=118&Itemid=134
Men din erfarenhet är intressant.
Problemt/Utmaningen är ju att både EG och PG avsedda för kylning av motorer av alla bättre leverantörer/normalt levereras färdigblandade med inhibitorer.
Och det du beskriver tyder på att en inhibitor som fungerar för den ena glykolen kan ger en reaktion med den andra glykolen. Så att molkylerna börjar bilda långa kedjor, slime.
Eller att inhibitorerna reagerar med varandra. Se punkt 8.
Själv har jag bara sett sånt här i ett golvvärmesystem med PG. Där man inte skyddat PEX-rören mot ljus. Det växte brunalger i systemet som till slut korkade igen en plattvärmeväxlare. Brunalger, ja det var den förklaring jag fick. :va
 
Last edited:
Tömde kylet på en av mina hojar. Tycker glykolen såg röd ut , Ska man använda den röda glykolen då?
 
Får jag fråga en sak?

Igår på "Wheeler dealers" bytte de kylvätskan på en Triumph TR6 och hällde i "vattenfri kylvätska". Missade helt varför det skulle vara bra, bara att det skulle klara bilens livslängd.

Nån som vet vad jag menar? Kan man ha det i hojar?
 
Mycket intressant. Spontant kan jag inte tänka mig att de här två likartade ämnena reagerar med varandra och det är jag inte ensam som. Se punkt 3.
http://eco-freez.com/index.php?option=com_content&view=article&id=118&Itemid=134
Men din erfarenhet är intressant.
Problemt/Utmaningen är ju att både EG och PG avsedda för kylning av motorer av alla bättre leverantörer/normalt levereras färdigblandade med inhibitorer.
Och det du beskriver tyder på att en inhibitor som fungerar för den ena glykolen kan ger en reaktion med den andra glykolen. Så att molkylerna börjar bilda långa kedjor, slime.
Eller att inhibitorerna reagerar med varandra. Se punkt 8.
Själv har jag bara sett sånt här i ett golvvärmesystem med PG. Där man inte skyddat PEX-rören mot ljus. Det växte brunalger i systemet som till slut korkade igen en plattvärmeväxlare. Brunalger, ja det var den förklaring jag fick. :va

Jag tycker det är precis lika skumt. Jag skulle gärna höra någon ge förklaringen till varför det blev en sådan reaktion, om det berodde på något material någonstans som hjälpte till, jag personligen är då ingen kemist så jag har inte den blekaste. Jag fick uppdraget att byta ut delar av kylsystemet och assistera vid genomspolning med vatten eftersom det kleggats igen pga blandningen propylen och etylenglykol. Vet även att det, åtminstone inom de företag jag jobbar för är en dödssynd att inte vara 100% säker på vilken glykol som är i systemen och vilken man fyller på med pga denna effekt.
 
Får jag fråga en sak?

Igår på "Wheeler dealers" bytte de kylvätskan på en Triumph TR6 och hällde i "vattenfri kylvätska". Missade helt varför det skulle vara bra, bara att det skulle klara bilens livslängd.

Nån som vet vad jag menar? Kan man ha det i hojar?

Det finns flera märken på waterless coolant tex http://www.evanscooling.com/

Nej det är inte så bra som det låter. Det kokar inte men då glykol har sämre värmeavledning än vatten så går motorn varmare.
 
Du kan hälla i vilken glykol du vill i motorn. Det är ingen större skillnad på dom. Att det kan klegga ihop att mycket ovanligt att det beror enbart på glykol blandningen. Sen säger många att röd glykol måste man ha i en aluminium motor, annars håller inte aluminiumet. Stämmer rätt dåligt det med då det har funnits aluminiummotorer långt före röd glykol kom på marknaden. Det enda som jag har fått förklarat när jag pratade med en tillverkare var att det kan mer skonsamt för gummipackningar idag när man har röd glykol. För att vara på säkra sidan när man byter färg är att spola rent. Färgen blir brun vid blandning.
 
Fylla på kylarvätska?

Tack för allas svar!

Blev endå biltemat glykol som jag blandade ut med 1:1 destillerat vatten!

NU till ett annat prob!

Jag fick ut all gammal glykol och rensade systemet med destillerat vatten!

Problemet är att när jag fyller nytt i kylaren så hamnar ingen i expansionskärlet utan det stannar i kylaren???

Hört att den ska varmköras utan lock på kylaren stämmer dett? Måste jag fylla på expansionskärlet separat?

Någon som kan förklara hur man gör?
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top