Kylarvätska på däcket

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Bytte kylarvätska i hojen och fick kylarvätska på däcket. Är det något att bry sig om eller bara köra lite lugnt första kilometrarna när snön småningom behagar försvinna?

Gatkörning alltså.

Jag skulle spolat av det med vatten bara.
Lugnt hade jag nog kört i vilket fall som helst... mtp tempen så här års :D

Jag torkade av det med trasa. Känns inte som det är värt att spola det nu, 40 minuter senare...

Kanske hårklyverier, men glykol är vattenlösligt. Så vatten är det lösningsmedel som tar bort glykolen bäst. Glykol som ligger i porerna i utan på gummit ligger där tills det blir blött, då löses det ut och försvinner från däcket. Själva glykolen dunstar just inte.

Men det är säkert lugnt. Hur du än gör. Jag bara skrev hur jag brukar göra om jag råkat rulla hojen i en glykolpöl.

Glykolvurpor sker nog mest för de som inte vet att de har glykol på/under däcken.

Ok, kör i första bästa vattenpöl på premiären blir alltså rådet när vi rekapitulerar herr Karlssons råd.

Det blir nog bra Herr Pelle, regn brukar ju inte vara ngn bristvara när man tagit ut hojen för säsongen :D

Glykol skadar normalt sätt inte gummi, kan dock få vissa gummisorter att svälla något.

Däremot när man har det på fingrarna en längre stund blir fingertoppskännslan märklig utan att det syns något. Känns som när man badat för länge och är som en uppblött svamp. Verkar gå in i porerna/huden, men känslan försvinner på en halvtimme om man tvättar sig med tvål o vatten, skall man anmäla arbetsskada?

Som jämförelse åkte jag ca 1,5 mil med soppa sprutandes på bakdäcket, med några stopp under tiden, mao blev det väl indränkt. Sen satte jag tillbaka returen från insprutsbryggan, köpte mig en dunk + soppa (lång promenad med all packning) och körde vidare. Jag var på väg till Gelleråsen, sen kväll, med fuktiga vägar. Det var sjukt halt när det var blött i bensin, men sen tyckte jag det var helt ok. Kanske att det var lite småhalkigt på skuldrorna första passet på banan, men sen märkte jag ingen som helst skillnad. Så lite glykol tror jag är tämligen riskfritt :)

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back