Kylarvätska i vevhuset

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Godagens!
Plockade bort cyllindern för nån dag sen utan att tömma kylarvätskan.:gnissla
så nu är det en massa kylarvätska i vevhuset.
Hur satan får man bort det??
 
Lundgren skrev:
2679382 Vänd motorn. Ha fläkt på och låt stå i några dagar?
Inte så smart! Lager mm kommer korridera = :pangihuve
Själv hade jag nog valt att vända motorn upp och ner, fläkta lite med en hårfön eller värmepistol och sedan hällt i en skvätt 2t olja och snurrat runt veven några varv för att skydda mot korrision och även bygga upp oljefilmen efter att ha bränt på med värmepistolen.
 
philsson skrev:
2679501 Inte så smart! Lager mm kommer korridera = :pangihuve
Själv hade jag nog valt att vända motorn upp och ner, fläkta lite med en hårfön eller värmepistol och sedan hällt i en skvätt 2t olja och snurrat runt veven några varv för att skydda mot korrision och även bygga upp oljefilmen efter att ha bränt på med värmepistolen.
Jaja 2/3 var väl ändå inte så dåligt :rolleyes:

Glömde skriva att han skulle smeta in 2t olja.
 
philsson skrev:
2679501 Inte så smart! Lager mm kommer korridera = :pangihuve
Själv hade jag nog valt att vända motorn upp och ner, fläkta lite med en hårfön eller värmepistol och sedan hällt i en skvätt 2t olja och snurrat runt veven några varv för att skydda mot korrision och även bygga upp oljefilmen efter att ha bränt på med värmepistolen.
Jobbit! Då måste jag ju plocka lös den från ramen:4skrika
Ska prova att slanga, och sen värmepistol.
 
Mighty Leif skrev:
2679622 Jobbit! Då måste jag ju plocka lös den från ramen:4skrika
Ska prova att slanga, och sen värmepistol.
jag var oseriös, lyssna inte på mig, det kan ge problem.. :hihi
 
Mighty Leif skrev:
2679622 Jobbit! Då måste jag ju plocka lös den från ramen:4skrika
Ska prova att slanga, och sen värmepistol.
Du behöver inte lossa något från ramen. Det är ytterst litet utrymme nere vid veven och rymmer max en deciliter vatten med alla kryphål som finns där. Värm på du så ska du se att vattnet evaporerar och försvinner väldigt snabbt. :tummenupp Glöm inte oljan sen bara om det nu skulle vara så att det är kvar någon fukt. Bättre för alla delar och förebygger som sagt korrision.

kleinealf skrev:
2679655 Häll i lite olja och kör motorn några minuter:tummenupp
Annars också en väldigt bra lösning efter man tömt motorn på vatten men det kräver fortfarande att man dymper ner lite olja för att gynna lagrerna lite. Lagrerna gillar inte att gå torra ens om det så handlar om 5 sekunder. Tanken jag fick var dock att han kanske inte får ihop motorn de närmaste dagarna.
 
Mr EmCom skrev:
2679628 jag var oseriös, lyssna inte på mig, det kan ge problem.. :hihi


Inte för att vara jobbig eller nåt, men varför är du oseriös när killen behöver hjälp finns ju som sagt ot tråden om du vill skoja..

Nu fick han ju hjälp men jävligt onödigt enligt mig iaf....
 
Hur ska han kunna värma bort en deciliter i vevhuset med tex en värmluftspistol ?

Ta tryckluften blås ordentligt ett par gånger och vattnet är borta.
Hur svårt kan det va.

Vända upp och ner på motorn ???
Det tar två sekunder med tryckluft.
 
Min kära vän ville att jag skulle skriva dethär så klaga inte på mig...


Han sa att du kan borra hål låta vattnet rinna ut sen spackla igen hålet.

Note: Han är spackel galning;P En epa raggare:arsele

Jag skulle nog satsa på philles idé.
 
Jösse skrev:
2680739 Hur ska han kunna värma bort en deciliter i vevhuset med tex en värmluftspistol ?

Ta tryckluften blås ordentligt ett par gånger och vattnet är borta.
Hur svårt kan det va.

Vända upp och ner på motorn ???
Det tar två sekunder med tryckluft.
Förutsatt att han har en kompressor. :mattias

Att man har en värmepistol är större chans.
 
Lundgren skrev:
2680913 Förutsatt att han har en kompressor. :mattias

Att man har en värmepistol är större chans.

Okey då.
Om man inte har en kompressor.

Då vänder man upp och ner på hela hojen istället.
(Orka skruva ur motorn bara för vattnets skull)

Nu var det en RS Aprilia så man ska kanske va lite försiktig med den .....


Ta en trasa eller nått och sug upp vätskan i allafall, hjälp till att trycka ner trasan med en penna eller skruvmejsel så blir det skitbra.
 
Madrock skrev:
2680892 Min kära vän ville att jag skulle skriva dethär så klaga inte på mig...


Han sa att du kan borra hål låta vattnet rinna ut sen spackla igen hålet.

Note: Han är spackel galning;P En epa raggare:arsele

Jag skulle nog satsa på philles idé.

hahahaha, skyll inte på din kompis nu :fakta
 
Fixa! Annars kan det se ut så här snart :gnissla

dsc00635lc7.jpg
 
Tryckluft följt av en eller flera doser oljeblandad bensin och blåsa ur igen. Jag har också fått ner glykolblandat vatten i vevhuset och ovanstående metod har inte lett till några påföljande haverier.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top