Kylarproblem

freij

Medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
Drz 400sm, hva 125
Det är så att jag har fått problem med min tdr 125a
Efter att den värmenöp förra året, så renoverade jag den med ny kolv, omnicasilerad cylinder och bytte de packningar som hör till.
Men sen efter det så har den gått bra, men har alltid dragit lite vatten. man fick fylla på var 3-4 gång man skulle ut och köra. Men oftast var det bara 2-3dl man behövde fylla på.
Men däremot nu så verkar den vilja gå varm så fort man kommer ner mot hastigheter som 30 och neråt.
Sen ställde jag in den under vintern, sedan har jag bara kört 4-5 gånger, första 1-2 gångerna så drog den bara vatten som vanligt.
Men nu dom senare gångerna så trycker den ut vatten från en av skvallerslangarna, och den drog ungefär halva kylaren på vatten.. va en tur på 7 mil

När jag körde in till en mack för att tanka så bara rann det vatten från slangen.
Hade så nära hem och har temp mätare så vågade köra hem då.

Så nu min undran är för när jag renoverade den så planade jag aldrig toppen, vilket jag tagit reda på nu efteråt att man skulle ha gjort. Kan det ha med saken att göra? för om en topplockspackning går så får man väl vatten in i cylindern och då skulle det väl inte gå att köra eller?

Men undrar också varför den trycker ut så mycket vatten?

Förmodligen smiter en del av kompressionen ut i kylkanalen mellan topp och cylinder.
Jag skulle inhandla en ny packningssats till cylinder/topp och se till att få både topplock och cylinder planade.
Det rör sig om tiondels millimeter och det är nog så viktigt att båda ytorna är plana,
Mitt stalltips.

Det löste sig idag! efter min tur förra gången så hade den fyllt upp hela expansionkärlet, men det hade ingen annanstans att ta vägen än genom skvallerslangen..

Den hade blivit klämd av mig i vintras när jag fixa med tank,luftburk mm.. så vart ingen återcirkulation av vattnet!
Så nu funkar den även i hastigheter som 30 :yoparty

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort