Kylarproblem CBR600

Emmy

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
CBR600
Så kanske en knasig fråga från nån som inte alls kan nåt om mekaniken på sin mc, men men man får väl prova ändå, man kanske lär sig?

Min kylarslang "hoppade" av och hängde löst, men när jag sätter den på sitt ställe så kokar ändå motorn. Är det troligtvis så att hela kylarsystemet har gett sig då eller KAN det vara något annat lurt? Någon sa luft i kylarsystemet var ingen höjdare osv.

Ja ni hör ju själv hur dutti man är på det dära med motorn *suckar* ;-)

Nåväl, tips mottages mer än gärna.... Med en UTFÖRLIG förklaring så t.o.m jag kan förstå *s* :lol

//Emmy

Om det är så att du har tappat en massa kylarvätska men inte har fyllt på med ny så är det en bra grej att göra. Annars kan det nog vara idé att lufta systemet. Nån kan säkert skriva generellt om hur man gör det på bästa sätt. :)

Det KAN även vara så att topplockspackningen har gått och det därför läcker in avgaser i kylsystemet.
Om du provar att starta motorn med kylarlocket av och systemet fullt med vatten och det börjar bubbla om vattnet innan motorn blivit ordentligt varm så är det garanterat toppen och/eller topplockspackningen. Om det inte börjar bubbla innan motorn är ordentligt varm är det troligtvis något annat tex termostaten, vattenpumpen, kylaren...

Om du talar om vad du har för hoj samt årsmodell kan det bli lättare att hjälpa till med tex luftning.

Josef skrev:
2121013Om du talar om vad du har för hoj samt årsmodell kan det bli lättare att hjälpa till med tex luftning.
Det är en cbr 600F -97 om jag inte har helt fel. Seså kom med många förslag så att hon får ordning på hojen så att jag kan låna den. :hihi

Säker på att det kokar? Hur ser du det?

När termostaten öppnar och all luft kommer ur systemet liknar det en kokning

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!