Kylarhelvete! Bilfråga, tysk stridsgolf.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
I söndags sprang kylaren läck på min Golf III 1,6 från 1996. Bytte till en ny kylare i förrgår, hällde i vatten och allt torde vara frid och fröjd. Nu går bilen rejält mycket varmare än innan, 90-110 grader, beroende på last/hastighet/kupefläkt (full värme). Jag slängde över det gamla termoelementet till den nya kylaren, kan detta kan vara en orsakt till att den går varm, att elementet är kass? Det skumma är då när jag kollade fläkten igår genom att "tjuvkoppla", den fungerar på båda hastigheterna, vilket då borde bekräfta att termoelementet är kass.

Det märkliga är dock att jag måste verkligen köra med full värme och fläkthastighet i kupén för att inte tempen ska rusa iväg (den ökar rätt fort om man vrider ner tempen i kupén). Vid maxvärme/fläkt ligger vattentempen på stabila 90 grader, men allting ter sig rejält stört eftersom jag tjuvkopplat så att fläkten går hela tiden. När jag sedan ställer bilen med tändningen på hörs ett pipande ljud, likt en telefonsignal i från bakre delen av motorn, detta har jag inte noterat tidigare. Sammanhang? Fick "trasig topplockspackning" slängd i nyllet, hur mycket tyder på detta?

Jag flippar snart på bilhelevetet, och jag svettas snart ihjäl genom att behöva köra maddafakkin' 14 mil om dagen med full värme!
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Kan du säkerställa att hela kylsystemet verkligen är vätskefyllt, alltså att pumpen cirkulerar kylvätskan som den skall? Är vattenpumpen i sig själv frisk? Är den nya kylaren ny, eller halv-uckig (läs: med tveksam genomströmning) från skroten?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Luft i kylsystemet?
Möjligt? Hur verifierar jag och åtgärdar detta? Kör med locket öppet på expansionskärlet?

Kan du säkerställa att hela kylsystemet verkligen är vätskefyllt, alltså att pumpen cirkulerar kylvätskan som den skall? Är vattenpumpen i sig själv frisk? Är den nya kylaren ny, eller halv-uckig (läs: med tveksam genomströmning) från skroten?
Vattenpumpens status har jag lite dålig koll på, kan det vara den som låter likt en telefonsignal? Om pumpen fungerar som den ska, borde både till- och returslangen vara hårda när motorn är igång? Right?

Kylaren är två dagar gammal från Nissens (via Mekonomen), eller vad Danskföretaget nu hette...
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har nu varit och köpt en ny termokontaktsjävel. Hör och häpna, det fanns en hemma. 307 spänn.

Jag tror dock att det är som sådant att vattenpumpen är den felande länken. Har nästan lyckats lokalisera ljudet från pumpen, det låter som att den försöker dra, men bara står och låter. Typ. Vågar dock inte beställa en ny pump innan jag vet exakt att det är den som kukar ur allt. Jag klämde på slangar och annat i det rena och fina motorrummet, och det verkar inte som att det är speciellt högt tryck i till- och returslangarna från kylaren.

Hoppas att det kan vara såhär "enkelt". Härligt att börja semestern imorgon med att mecka bil, för tredje dagen denna veckan!!! :tummenupp
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Är det servotermostat eller bimetall? Pilla ur den?
Det är väl mekanisk vattenpump på de däringa, har en misstanke att bara VR6 och andra groSSe VW-motorer har eldriven vattenpump. Åk till Biltema och införskaffa en Hayenes för din kampfgolf så blir nog felsökningen ngt kortare.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Är det servotermostat eller bimetall? Pilla ur den?
Det är väl mekanisk vattenpump på de däringa, har en misstanke att bara VR6 och andra groSSe VW-motorer har eldriven vattenpump. Åk till Biltema och införskaffa en Hayenes för din kampfgolf så blir nog felsökningen ngt kortare.
Termostaten ska visst sitta jävligt bökigt till under servopumpen. Jag börjar mer och mer intala mig att det inte är något fel på termokontakten, eftersom pumpen säkerligen är kass, blir ju inte temperaturen i kylet (där termokontakten sitter) påverkad av det varma vattnet och startar fläkten. Frågan är bara VAR tempgivaren (som visar temp på instrumentpanelen) sitter. I själva verket finns det kanske en rätt fet risk att jag kör med bombvarm motor, utan att se det. På något sätt känns det ändå som skit samma. Hata bilar.

Men men, blir att åka till Bilhelvetestema (knackar mig fram med kass vattenpump och max värme i kupén. Vad kan hända lixom. :rolleyes: ) och köpa en ny pump, en haynsbok och en termostat.

Jippikayäj maddafakka! På något sätt känns det överjävligt bra att INTE ha en hoj nu när nyttofordonet kissar på mig och tar alla pengar...
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Tjöp en heinz, sen tar du en multimeter och mäter upp termos för mätare och termos för motorstyr så vet du ifall ngn fallerar utan att behöva byta dig fram till detta.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Snackade med frugans far igen. Han var helt säker på att toppackningen har gått och toppen är sne. Suck.

Jag märker iofs inga mer symptom än tempen som skulle kunna tyda på trasig packning. Iofs har jag inte kollat oljan än, har inte kollat hur mycket det bubblar i exp-kärlet heller. Jag vill väl kanske inte veta iofs... Nu skiter jag iallafall i jobbet och konkar hem med min trötta jävla f-ttbil.
 

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Floda
Hoj
Ingen just nu..
Kolla först om oljan är gräddaktig till färgen eller om det är olja i expantionskärlet. går toppackningen så skenar tempen i bott direkt vid körning. Är du helt 100% på att du fick ur all luft? den brukar medföra att stora luftfickor finns annars tex bakom pumpen och in i kylet..detta gör ju att cirkulationen inte påbörjas och det blir asvarmt! och toppackningen går.

Kolla mer och återkom ;)

/Martin
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Om topplpckspackningen är blåst borde den tappa vatten eller trycka in vatten i oljan.

Vitt klegg under oljepåfyllningslocket?

Bubblar det i expansionskärlet?

Om du "sköt" kylaren borde det väl tyda på övertryck i systemet?

Termostaten sitter väl i samma hus som vattenpumpen!?

Har för mig att det skall vara en specifik glykol till vw, så är det iaf till vår polo.

Golf GTI klubben kanske har ett forum med mer "kött på benen" sas.
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nu har jag undersökt bilen i samråd med kunnigt folk. Det är termostathuset som har gett sig. Blir att byta det och hoppas på att allt blir fridens efter det.

Heja VW½!
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Åk till en bilkylfirma de har ett medel som de suger luften från expansionskärlet genom ändrar det färg har toppen gått.

Billigt test så slipper alla "proffs" gissa
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Vad är det för fel att köpa en lite nyare bil så du slipper undan dessa problem?
Hävdar du att en bil av 1996 års modell sällar sig till epitetet gamla bilar?!!!! :mad:






Ja, jag är galet sugen på en nyare bil. Orka pröjsa bara...

Åk till en bilkylfirma de har ett medel som de suger luften från expansionskärlet genom ändrar det färg har toppen gått.

Billigt test så slipper alla "proffs" gissa
Riktigt bra att kolla mha sådant medel. Blir att göra det om inte termostathusbytet löser problemet!
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Sen uppdatering; det var termostathuset som hade pajat, så nu går bilen som ett urverk fram tills nästa fadäs!

:rock
 

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
Sen uppdatering; det var termostathuset som hade pajat, så nu går bilen som ett urverk fram tills nästa fadäs!

:rock


Jag gissade på termostathuset innan jag hann läsa det.
Jag hade samma fel på min Skoda...
Bara plast bakom termostaten så det går nog sönder emellanåt...
 

gojje

fuck yeah
Gick med
15 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Vill köpa enduro
Haha... join the club!
Vad du än undrar om topplock, kokande bil, kyl och sånt skoj kan du fråga mej! :näsblod
Min skitbil gillar inte mej, topplocket har gått 2 gånger sen i november förra året...

Senaste för.... (kollar vad klockan är).. tja en dryg timme sen stannade min bil i en uppförsbacke 300 meter från där jag bor :tummenupp
Katalysatorn denna gången. Jag tog min nyinhandlade mc-däck under armen och gick hem.

Har inte orkat mej ut o hämtat bilen än för jag blev så förbannad när det var mycket svårare att sätta på däcket än ta av det.. :huvet

Lycka till :pannkyss

Snackade med frugans far igen. Han var helt säker på att toppackningen har gått och toppen är sne. Suck.

Jag märker iofs inga mer symptom än tempen som skulle kunna tyda på trasig packning. Iofs har jag inte kollat oljan än, har inte kollat hur mycket det bubblar i exp-kärlet heller. Jag vill väl kanske inte veta iofs... Nu skiter jag iallafall i jobbet och konkar hem med min trötta jävla f-ttbil.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top