hållundan
Emozione!
I söndags sprang kylaren läck på min Golf III 1,6 från 1996. Bytte till en ny kylare i förrgår, hällde i vatten och allt torde vara frid och fröjd. Nu går bilen rejält mycket varmare än innan, 90-110 grader, beroende på last/hastighet/kupefläkt (full värme). Jag slängde över det gamla termoelementet till den nya kylaren, kan detta kan vara en orsakt till att den går varm, att elementet är kass? Det skumma är då när jag kollade fläkten igår genom att "tjuvkoppla", den fungerar på båda hastigheterna, vilket då borde bekräfta att termoelementet är kass.
Det märkliga är dock att jag måste verkligen köra med full värme och fläkthastighet i kupén för att inte tempen ska rusa iväg (den ökar rätt fort om man vrider ner tempen i kupén). Vid maxvärme/fläkt ligger vattentempen på stabila 90 grader, men allting ter sig rejält stört eftersom jag tjuvkopplat så att fläkten går hela tiden. När jag sedan ställer bilen med tändningen på hörs ett pipande ljud, likt en telefonsignal i från bakre delen av motorn, detta har jag inte noterat tidigare. Sammanhang? Fick "trasig topplockspackning" slängd i nyllet, hur mycket tyder på detta?
Jag flippar snart på bilhelevetet, och jag svettas snart ihjäl genom att behöva köra maddafakkin' 14 mil om dagen med full värme!
Det märkliga är dock att jag måste verkligen köra med full värme och fläkthastighet i kupén för att inte tempen ska rusa iväg (den ökar rätt fort om man vrider ner tempen i kupén). Vid maxvärme/fläkt ligger vattentempen på stabila 90 grader, men allting ter sig rejält stört eftersom jag tjuvkopplat så att fläkten går hela tiden. När jag sedan ställer bilen med tändningen på hörs ett pipande ljud, likt en telefonsignal i från bakre delen av motorn, detta har jag inte noterat tidigare. Sammanhang? Fick "trasig topplockspackning" slängd i nyllet, hur mycket tyder på detta?
Jag flippar snart på bilhelevetet, och jag svettas snart ihjäl genom att behöva köra maddafakkin' 14 mil om dagen med full värme!