kylarglykol i avgassystemet!!

bonebreak

Bussbörnarn!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
honda 954
När jag skulle ut o gasa idag så rann det kylarglykol från avgassystemet!!

tillsaken hör att hojen kokade kraftigt nåra gånger sist jag körde!!!

Finns det någon möjlighet att det är nåt annat än topplockspackningen som gått??

HJÄLP
 
Med allra största sannolikhet topplockspackningen tyvärr ... bara hoppas inte toppen slagit sig.
 
Buhu!! låter inte bra det här!! märkligt att den va så känsligt!!
gammla bladen koka säkert 100 gånger förra året!!!
 
UrbanTiger skrev:
Klart att det kan finnas en möjlighet att godset i cyllen spruckit så att kylvätskan runnit ut i avgasmynningen. På en skala mellan 1-100 så är det väl ungefär 0,012 chans. Troligast är att du blåsit topplockspackningen.
Risken för att toppen slagit sig är väl ca 70% isåfall eftersom den kokat. Rent fysikaliskt så expanderar väl vatten upp till 1000 gånger volymen när det kokar och blir gasformigt om jag inte har helt fel. en droppe vatten blåser packningen i ett nafs och ett par droppar knäcker toppen :huvet

..och det är därför locket på kylaren/expansionskärlet släpper vid ett visst tryck. Inte fasen går topplockspackningen bara för att hojen kokar lite. Men visst låter det som att det är det som hänt i ditt fall bonebreak.
 
bonebreak skrev:
Buhu!! låter inte bra det här!! märkligt att den va så känsligt!!
gammla bladen koka säkert 100 gånger förra året!!!
Varför låter man hojen koka 100 gånger utan att göra något åt det? :confused:
 
UrbanTiger skrev:
Klart att det kan finnas en möjlighet att godset i cyllen spruckit så att kylvätskan runnit ut i avgasmynningen. På en skala mellan 1-100 så är det väl ungefär 0,012 chans. Troligast är att du blåsit topplockspackningen.
Risken för att toppen slagit sig är väl ca 70% isåfall eftersom den kokat. Rent fysikaliskt så expanderar väl vatten upp till 1000 gånger volymen när det kokar och blir gasformigt om jag inte har helt fel. en droppe vatten blåser packningen i ett nafs och ett par droppar knäcker toppen :huvet
Vill minnas att det är 1700 ggr volymen vid atmosfärstryck. Det sista är viktigt i sammanhanget eftersom ångan är kompressibel.
Och att en droppe blåser en packning i ett nafs är fel. Eller att ett par droppar knäcker toppen.
Tänk på alla överladdade hojar/bilar med vatteninsprutning.
Och tänk på mina första försök med vatteninsprutning:
Corvette med turbo. Petade dit vatteninsprutning men hade ingen aning om hur mycket vatten puffran skulle ha. Så jag satte dit ett 2mm munstycke i turbons inlopp. Vattenbehållare från tidig VW bagge vindrutespolning, de är ju trycktåliga (drevs ursprungligen av trycket i reservdäcket), jag lät laddtrycket trycka in vattnet på sugsidan. Ut och provkörde, stämplade men bilen gick inget vidare. Tittade i backspegeln, gigantiskt ångmoln bakom bilen. Ångmaskin? För stort munstycke, den tömde hela behållaren (2 liter) på totalt 500 meter. Inte bra. Men inga knäckta packningar eller toppar.
Kan också tillägga att jag gick över till justerbar nål med "något" mindre flöde.

Men jag håller helt med om att han säkert har blåst topplockspackningen. Eller möjligen står med spräckt topp. Men det får nån som kan just den hojen svar på.
 
Det kanske kan vara topplockspackningen som pajat :)
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top