Kylarfläkt som ej vill starta? Triumph 900 Legend

Live2Ride

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Motorcycle emptiness..
Som rubriken lyder.. Den snurrar om jag matar med ström, så själva fläkten är ok. Men hittar ingen givare på kylaren (dock så kan man köpa en givare löst till fläkten :confused: ).

Dock finns det en givare, men den sitter på motorn (vänster sida), går en gul kabel från den. Säkringarna är helt ok..

Hittar ingen annan på hela nätet med samma problem (googlade).

Hade precis samma problem på min ninja det var givaren som satt i kylaren som skall tala om för fläkten att det är för varmt och starta den som var kass. Dock tar det vildigt lång tid för den att gå igång om man bara står på tomgång. Men i stadskörning i lungt tempo i värmen som är nu borde fläkten gå igång ett par gånger. Någon bättre vetande kanske har någon bra ide om hur man testar givare. Annars är mitt tips att bara köpa en ny. Du kan ta ut kablarna ut givarern som sitter där nu och lägga ihop dem startar fläkten är det inget fel på kablaget utan troligen givaren.

EDIT så att det bara gick en kabel från givaren....?

Om jag inte minns fel och det tror jag inte :
Så ligger den under tanken - Alltså så måste du lossa sadeln (2 skruvar i bakkant) och sedan ser du 2 skruvar till tanken som du lossar samt koppla loss bensinslangen på kranen.
Därefter lyfter du bort tanken och då ser du givaren "högst" upp, där alla slangarna kopplas ihop. Har för mig att det är 2 stift på denna

Den givaren du nämner, borde vara för hög vatten temperatur varningen

Inte ovanligt är att precis innan fläkten går igång så kan hög temperatur varningslampan blinka till.
Och låter man den gå på lite förhöjt tomgångsvarvtal så skall kylfläkten starta efter en stund

Last edited:
Jag hade precis samma problem med min Triumph Legend.Problemet är att givaren till varningslampan och givaren till kylfläkten ej är synkade med varandra, min varningslampa tänds innan fläkten går igång. (engelsmän och el :va

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D