Kylarfläkt problem!!!

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Min temperatur mäter över 100 grader ibland och jag tycker fläkten borde komma igång men det gör den inte. Vad kan det vara för fel? Vad gör man för att åtgärda det? Hur mycket ligger temperaturen runt normalt? Tacksam för svar. :tummenupp

Hojjen är en gsxr 600 +98

mamartin skrev:
Min temperatur mäter över 100 grader ibland och jag tycker fläkten borde komma igång men det gör den inte. Vad kan det vara för fel? Vad gör man för att åtgärda det? Hur mycket ligger temperaturen runt normalt? Tacksam för svar. :tummenupp

100 grader är ingen fara. Fläkten ska nog inte gå igång förrän över 105-107 grader någonstans.

mamartin skrev:

Min går igång vid 109...

Det är ingen fara det ska vara så. :tummenupp
Vi snackar ju F1 här ingen j*la fiat uno... :fatta!

Har en likadan hoj som din, min fläkt går igång vid 108 grader. I fina boken man får till hojen står det att man ska sluta köra om tempen är över 125 grader, så du har marginal.

sege skrev:
Har en likadan hoj som din, min fläkt går igång vid 108 grader. I fina boken man får till hojen står det att man ska sluta köra om tempen är över 125 grader, så du har marginal.

Ahh ok ja da finns det en del over =) Fick juh aldrig boken men har bestallt den, kan vara bra att ha om man ar lite novis som jag :confused:

mamartin skrev:
Ahh ok ja da finns det en del over =) Fick juh aldrig boken men har bestallt den, kan vara bra att ha om man ar lite novis som jag :confused:

Vette fan, står mest idioti i den. Hade jag ingen bok till den skulle jag nog lägga pengarna på en mekbok från Haynes istället. Klart mer användbar.

Liten förklaring:
Vatten kokar vid 100 gr. (Som om det skulle vara något nytt?)
Vatten/glykol kokar vid typ 110-120 gr eller nåt sånt.
Trycksättning (som i kylsystemet) höjer kokpunkten ännu mer.

Därför kan man ha en bra bit över 100 i kylsystemet. Men öppna aldrig varmt system eftersom det då står under tryck. Ännu värre blir det av att trycket då sjunker i systemet = kan börja koka efter att du öppnat systemet.

Robban_C skrev:
Men öppna aldrig varmt system eftersom det då står under tryck. Ännu värre blir det av att trycket då sjunker i systemet = kan börja koka efter att du öppnat systemet.

Vill tillägga att det plötsligt börjar koka överallt samtidigt, i hela volymen. Som en geijser mao, sprutar ut kokhett vatten o ånga. Kan gå riktigt illa. Låt bli.
/u

ulf_lundin skrev:
Vill tillägga att det plötsligt börjar koka överallt samtidigt, i hela volymen. Som en geijser mao, sprutar ut kokhett vatten o ånga. Kan gå riktigt illa. Låt bli.
/u

Det är därför det står "WARNING, DO NOT OPEN WHEN HOT" på korken! :tummenupp

Alldeles korrekt och bara för att få sista ordet :) :
1 liter vatten som kokar vid atmosfärstryck blir ca 1700 liter het ånga. Kylsystemet innehåller typ 5-6 liter vatten eller nåt sånt och som Ulf skrev, hela volymen börjar koka samtidigt om trycket sjunker vid tillräckligt hög temp.
Med andra ord läge att bli redigt brännskadad om man inte tänker till lite här.

Ulf:
Tack för ditt tillägg! :tummenupp

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...