Kylarbehållare??

kimppa

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2013
Hoj
2003 yamaha r1
måste man ha kylarbehållaren på en r1a 03a'?
då den är ful och min hoj är ombyggd till streetfighter!!

Nej man måste inte. Men hojen mår bäst med kylarbehållare :). När kylarvätskan blir varm så ökar volymen och vätskan måste ha nån plats att ta vägen, slangen till kylarbehållaren. Om du målar behållaren svart (eller nån bra färg) så syns, avviker den inte lika mycket från motorn.

PS Om man inte har kylarbehållare, vad händer då? Kan vara svårt få ut all luft ur kylsystemet. Dålig kylning med luft i kylvätskan ger kortare motor livslängd :(. Jag har sett en installation i ett fastighet (industri) där man under delar av industriprocessen lyckades koppla bort expansionskärlet (som motsvarar kylarbehållaren). Resultat var att det läckte där det kunde. Och man fick varje vecka fylla på mera kylvätska.
För din del ökar chansen betydligt för läckage (t.ex. trycka in kylarvätska i oljan :( inte bra) eller för att nån kylarslang bara poppar av när du är ute och kör. Utan kylarbehållare. Och då är det minuter till motorn skär. Ordna bärgning. Trist. :( DS

Last edited:
Nu överdriver du å det skarpaste, visst om man är dum nog att limma igen locket på kylaren får man sånt övertryck. Tar du bara bort expansionskärlet och leder slangen neråt istället så överskottsvätskan rinner ut är dte ingen större fara, varenda crosshoj är byggd så (och en del äldre bilar med innan miljönissarna börja gnälla).

Vad som kommer hända är att när vätskan blir varm rinner en del ut, och sen när du parkerar hojen så suger den in luft istället, nästa gång du kör åker luften ur när vätskan blir varm och sen suger dne tillbaka luft när dne blir kall.

Hade inte varit rädd för att köra utan men precis som med crossen hade jag skruvat av locket och kollat så man ser ytan på vätskan innan jag kör

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort