Kylar luftning?

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Nu ere problem igen...
Bytte kylarvätska för ett tag sen och tog den första riktiga rundan idag.
Lät den stå på tomgång i ca 10 min och då helt plötsligt började det koka.
Började lufta kylarsystemet och det rann en hel del vatten från både expansionkärlet och radiatorn. Efter en hel del luftande så verkade tempen ligga bra. Tog en runda till rosenhill, och på tillbaka vägen så gick tempen upp igen.
Som tur var kunde jag stanna vid OK och fylla på med kylarvätska, nästa 1 liter gick i???
Nu till min fråga, hur F*N funkar expansionkärlet? Det sitter under allting, i nedersta kåpan. Det går en slang från radiatorlocket nästan till toppen av kärlet. I kärlet sitter även en slang nästan i botten på det och gå mer eller mindre ut i naturen. Ska det verkligen vara så? Vattnet som expanderar ska inte det komma tillbaka sen? För som det är nu så verkar det som att allt vatten som expanderar bara försvinner ut. Innan jag bytte kylarvatten så funkade hojen utan problem.

Oljenivån verkar densamme, men kan det vara topplockspackningen? :7peta

Ingan som har lust att förklara hur ett expansionskärl fungerar?
Jag kom att tänka på en sak. Kan det inte vara så att slangen från radiatorn ska sitta i det nedersta hålet, och den andra slangen i det översta? :va

Vet inte hur det ser på din hoj eller kylare. Men att bli av med 1 liter vatten då är nått kapitalt fel. Kolla om du satt alla slangar på plats. Fungerar vatten pumpen som den ska. Om den gått tortt kan den ju ha gett upp. Kolla så att du inte kopplat så att det går vatten till kärlet som ska gå någon annanstans. På min cbr sitter slangen till expantionskärlet precis under locket till påfylningen. Där borde även din sitta.

björn

Last edited:
Enligt min manual på org Honda cbr ska slangen under locket på radiatorn gå in i botten på expantionskärelet och den i toppen på kärlet ut i luften.

björn

Akrylamid skrev:
Där verkar det som vi har felet :)
På min sitter det tvärtom, förra ägarna måste ha strulat till det ordentligt

Jag kan ju inte lova att det ska vara så på din hoj. Smit in hos en handlare och fråga inge kul om den börjar gå torrt.

björn

ecce skrev:
Jag kan ju inte lova att det ska vara så på din hoj. Smit in hos en handlare och fråga inge kul om den börjar gå torrt.

björn

Jag hittade sprängskisser på kylarsystemet (som inte fanns med i Haynes boken av nån jä*la anledning). Och där var det som du påpekade.
Rent logiskt så måste det vara så, varför skulla det annars finnas ett expansionkärl? Man skulle ju lika gärna bara dra en slang rakt ut i naturen.
Tack för hjälpen :tummenupp

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...