Kyla vid olika hastigheter

GuW skrev:
Den springande punkten här tycker jag är "upplevd"
Upplevd i shorts och oknäppt flanellskjorta eller upplevd i NASA's bästa rymddräkt?

Det är en jävla skillnad mellan en nylonskjorta och en skoteroverall

Är inte skoteroverall oxå gjord i nylon?

Vad har bävrar med bävernylon att göra?

Så suddendäringa termotrar som sitter på en bil och mäter yttertemperaturen visar fel hela tiden då när de kommer upp i fart eller har de suddendäringa vindkompensationsmätare som sitter i nosen på ett stridsflygplan. Om man stoppar termometern i en glasbuk blir det varmare eller kallare då? Om man stoppar två teskedar salt och en död fluga i samma burk, blir det varmare eller längre sträcka då? Om en döv slår sönder glasburken, blir det längre avstånd till månen då?

Vatten fryser fortare vid stor köldeffekt. På samma sätt påverkas huden vid körning i höga hastigheter. Alltså du får samma köldskador vid 10 minus (köldeffekt: 40 minus) som vid 40 minus, låg fuktighet och vindstilla. :tungan

flugan skrev:
Så suddendäringa termotrar som sitter på en bil och mäter yttertemperaturen visar fel hela tiden då när de kommer upp i fart eller har de suddendäringa vindkompensationsmätare som sitter i nosen på ett stridsflygplan. Om man stoppar termometern i en glasbuk blir det varmare eller kallare då? Om man stoppar två teskedar salt och en död fluga i samma burk, blir det varmare eller längre sträcka då? Om en döv slår sönder glasburken, blir det längre avstånd till månen då?

Känner du dig nöjd när du skriver en massa goja? Får du abstinens när du inte skriver något? Har du själv gjort din avatar? Har du funderat på en karriär inom animation? Ser du ut som en fluga? Borde jag lägga mig så jag iaf. får 6h sömn?

Ja! Gonatt...

GuW skrev:
Fråga en amerikan, dom är närmast besatta av "the wind-chill factor" och redovisar alltså även upplevd temperatur i sina väderprognoser.

Är det minus fem så är det grinigt, är det minus fem och blåser är det ännu grinigare, strunt samma om någon upplever det som minus 12 eller en annan upplever det som minus 18.

Är jag bra och vindtätt klädd och går med vinden så upplever jag det som minus fem, är jag dåligt klädd och går mot vinden upllevs det kallare, det fattar var och en själv, utom då i USA möjligen, där wind-chill är en konstant faktor?

Vi har nått liknade i örnsköldsvik, kallas nilssongrader

http://www.allehanda.se/vader/

Bifogat

• nilssongrader.jpg
    nilssongrader.jpg
    29.6 KB · Visningar: 123
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!