Kyla vid olika hastigheter

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Funderade på detta när jag tinade upp igår i badet!

Jo på vintern när man e brädburen så åkar man i 10 minus o det e 20 m/sec så blir det låt säga 15 grader kallt mot huden!
Men när man åker mc då å det e 1 grad vad händer då man kör i 160??

Har aldrig vart med om att det har frusit till iaf!
Måste det vara minus grader för att generera mer minus grader eller?

Låter ju sjukt det med men det borde ju finnas finnas en fomel för just detta!
Någon som vet??

Den effekt du talat om är enbart en upplevd effekt. Detta pga att den snabbare luften kyler som om det vore kallare fast vindstilla. Fast enbart ner till att objektet som kyls har originaltemperaturen. 1 grad i mc-fallet.

Om man har en termometer ser man att temperaturen är samma i 0 km/h som i 160.

Just den här grejen har jag diskuterat i timmar med ett pucko, han hävdade bestämt att del blir kallare, jag att det upplevs kallare, så vi tejpade helt enkelt en mugg med vatten på biltaket på hans bil en dag när det var nollgradigt och bar honom att köra tills det blev en isbit...

Kvicktänkt var han IAF, han hävdade att det aldrig skulle bli is eftersom vattnet i muggen rörde på sig...

Den gången var det bara att ge upp!

*citat* Tänkte inte på det!
Jäkligt sant det ni säger!

Vet om att det inte e nice iaf, lätt o förfrysa sig när det blåser o e kallt!
Nu skall jag gå o begrava mig..
Hade jag tänkt efter så hade jag kunnat kommit fram till allt detta sj :huvet

Men hade vart roligt o veta motsvarande temperna vid olika grader =)
Den torde ju vara konstant!
-10 20sec/m -18
+20 20sec/m +12
Typ elle så!
Nåja skit i samma...

Lindén skrev:
*citat* Tänkte inte på det!
Jäkligt sant det ni säger!

Vet om att det inte e nice iaf, lätt o förfrysa sig när det blåser o e kallt!
Nu skall jag gå o begrava mig..
Hade jag tänkt efter så hade jag kunnat kommit fram till allt detta sj :huvet

Men hade vart roligt o veta motsvarande temperna vid olika grader =)
Den torde ju vara konstant!
-10 20sec/m -18
+20 20sec/m +12
Typ elle så!
Nåja skit i samma...
Hehe, 20sec/m är ju toklångsamt, i den hastigheten blir du ju inte så kall, det är ju 0.18km/h

:rolleyes:

stoffer skrev:
Hehe, 20sec/m är ju toklångsamt, i den hastigheten blir du ju inte så kall, det är ju 0.18km/h

:rolleyes:
Man fryser som mest i den hastigheten eftersom man rör på sig minst. Det brukar ju som bekant vara kallt som fan i liftarna. :rolleyes:

GuW skrev:
Just den här grejen har jag diskuterat i timmar med ett pucko, han hävdade bestämt att del blir kallare, jag att det upplevs kallare, så vi tejpade helt enkelt en mugg med vatten på biltaket på hans bil en dag när det var nollgradigt och bar honom att köra tills det blev en isbit...

Kvicktänkt var han IAF, han hävdade att det aldrig skulle bli is eftersom vattnet i muggen rörde på sig...

Den gången var det bara att ge upp!
Be honom ta en vanlig hemmatermometer (en sån med sladd mellan sensor och grejjen med display och det). Sedan ska han tejpa fast displaydelen på ratten samtidigt som han håller ut sensorn med rak arm ut genom fönstret och sedan får han köra 100kmh i hundra meter eller så. Armen kommer att vara iskall men termometern kommer inte påvisa några större skillnader i temperatur.

Utetemp. sjunker med vindhastigheten!!!

Vindhastighet 2m/sec. o-gradigt blir -2
Vindhastighet 7m/sec. o-gradigt blir -11
Vindhastighet 11m/sec. o-gradigt blir -16
Vindhastighet 16m/sec. o-gradigt blir -18

Vindhastighet 2m/sec. -5 gradigt blir -5
Vindhastighet 7m/sec. -5 gradigt blir -12
Vindhastighet 11m/sec. -5 gradigt blir -17
Vindhastighet 16m/sec. -5 gradigt blir -26

:fakta :fakta

Lindén skrev:
Låter ju sjukt det med men det borde ju finnas finnas en fomel för just detta!
Någon som vet??

Finns formler, men de ar nog mer popularvetenskapliga for att ge en forstaelse for hur mycket lufthastigheten paverkar nedkylningen.

Ju mer det blaser, desto mer maste kroppen kampa for att ersatta den varme runt kroppens ytskikt som blaser bort.

Temperaturen i sig ar nog densamma, men kroppen upplever det som kallare vid hogre vindhastigheter.

Sedan spelar luftfuktigheten in på den upplevda temperaturen också. Därför känns det bra mycket kallare i Karlskrona än i Kiruna när det är +5 grader. Tung luft transporterar bort mer värme från kroppen!

Fråga en amerikan, dom är närmast besatta av "the wind-chill factor" och redovisar alltså även upplevd temperatur i sina väderprognoser.

Är det minus fem så är det grinigt, är det minus fem och blåser är det ännu grinigare, strunt samma om någon upplever det som minus 12 eller en annan upplever det som minus 18.

Är jag bra och vindtätt klädd och går med vinden så upplever jag det som minus fem, är jag dåligt klädd och går mot vinden upllevs det kallare, det fattar var och en själv, utom då i USA möjligen, där wind-chill är en konstant faktor?

Kylan tränger in snabbare med ökad vindhastighet. Även kallat konvektion.

Vid 500 km/h är det varmt utanför rutan även om det 50- ute även bilplåten börjar bli ljummen och såvitt jag vet är den temperaturen inte en upplevd temp utan en verklig. :va l

GuW skrev:
Fråga en amerikan, dom är närmast besatta av "the wind-chill factor" och redovisar alltså även upplevd temperatur i sina väderprognoser.
Är det minus fem så är det grinigt, är det minus fem och blåser är det ännu grinigare, strunt samma om någon upplever det som minus 12 eller en annan upplever det som minus 18.
Det där är vanligt i fjällen här i sverige också. Ska man liks väga in kyleffekten av vinden så ska man även väga in luftfuktigheten som en bidragande faktor tycker jag.

Står man på en fjälltopp där det endast är 20 minusgrader så gör det inte så mycket. Blåser det däremot med 35m/sec så blir man fort en isglass.

Last edited:
robbandalal skrev:
Vid 500 km/h är det varmt utanför rutan även om det 50- ute även bilplåten börjar bli ljummen och såvitt jag vet är den temperaturen inte en upplevd temp utan en verklig. :va l

Det beror på att luftens friktion mot plåten gör att det blir varmare.

Rasorblade skrev:
Utetemp. sjunker med vindhastigheten!!!

Vindhastighet 2m/sec. o-gradigt blir -2
Vindhastighet 7m/sec. o-gradigt blir -11
Vindhastighet 11m/sec. o-gradigt blir -16
Vindhastighet 16m/sec. o-gradigt blir -18

Vindhastighet 2m/sec. -5 gradigt blir -5
Vindhastighet 7m/sec. -5 gradigt blir -12
Vindhastighet 11m/sec. -5 gradigt blir -17
Vindhastighet 16m/sec. -5 gradigt blir -26

:fakta :fakta

Sant, det där står i "skoterboken" också när man tar skoterkort... 150km/h i -20 blir ganska kallt :näsblod

Går nog inte tyvärr att säga sådär i en formel, det är nog som ett exempel mer än som en exakt temperatur (trots att det står i skoterboken).

Den upplevda temeraturen ändras ju lika mcyket med luftfuktigheten. Om man blandar in den också med "blåsten" då börjar vi närma oss den riktigt upplevda temperaturen.

Mvh Stephenj

Ps. Har för mig att det finns ett exempel på Åreskutans officiella hemsida också med temperatur/vindhastighet....som jag tycker visar "upplevd temperatur"

Den springande punkten här tycker jag är "upplevd"
Upplevd i shorts och oknäppt flanellskjorta eller upplevd i NASA's bästa rymddräkt?

Det är en jävla skillnad mellan en nylonskjorta och en skoteroverall

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...