Kyla/smörja motor efter körning

hEcYh00k

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR1100XX Blackbird
Hur låter ni motorn kylas/smörjas efter körning?

Själv kör jag grusväg den sista km i knapp styrfart,,,vet inte ifall det räcker riktigt. :confused:

Hur gör ni andra/hur ska man göra?

Är det ingen av ni 44 st som har kollat in denna tråd som brukar stänga av eran motorcykel!!!? :eek: :eek: :eek:

Jag brukar vrida om nyckeln och hoppas att det ska räcka för att ta död på motorn...har alltid funkat hittils :fakta

Varför skulle motorn kylas bättre av att köras i krypfart? :confused:

Och varför skulle man kyla av den överhuvudtaget? Stäng bara av.

Vill du nu kyla den så är nog det bästa att du lägger dig på runt 4000 varv på högsta växeln och kör en bit så jobbar motorn lugnt och fartvinden kyler.

Jag har en sån där lyxig bike som har både olje
och vattenpump :rolleyes: så smörjning/kylning
fungerar helt automatiskt :confused:

Däremot brukar jag kyla mej själv med en kall
bira efter dagens körning :öl

Funkar skitbra :D

hade du haft turbo så hade jag förstått det där med att stå och kyla ner motorn på tomgång eller så.
Men varför inte bara vrida av nyckeln, hojen lär vara byggd för att
klara det.

Det var gamla saab turbo som hade en miss i smörjningen som gjorde att man inte skulle stänga av motorn tvärt...

Turbon fortsatte nämligen att snurra och fick då inte någon smörjning och skar...

Nyare bilar har inte det problemet och för motorcyklar är det inte heller nåt som man behöver tänka på...

gäller fler gammla turbobilar. Det kommer sig av att oljan inte pumpas runt när du slår av motorn, nyare bilar har en funktion som gör detta. När så turbon är stekhet så koksar oljan i kanalerna(om du inte låter det kylas ner lite försiktigt) och sätter igen dem, sen är det strax slutåkt.

Inte helt fel köra lugnt nån minut direkt efter fullgaskörning. Ventilerna hinner svalna lite o det finns några mkt heta punkter i toppen som ev. kan ge lite lokal kokning efter stopp. Trycker kanske ut lite kylvätska i exp.kärlet, men den sugs ju in igen när motorn svalnar. Risken f att toppen slår sig borde minska om den får chansen att jämna ut temperaturen lite.
Tror inte det är nåt problem egentligen, men det kostar inget låta den lugna sig lite. O hur ofta kör nån fullt o sen tvärstänger motorn ?
/u

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back