KX 500 KIPS ventil

crossman

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2004
Hoj
HONDA CR 500R -96
Tjena. Funderar på en sak angående Kawasakis KIPS ventil. Om man kikar in i utblåset på cylindern så finns det en kammare på var sin sida om utblåset. Där sitter det en ventil. Jag misstänker att båda dom är öppna. Hur kan man avgöra det. Nån som kan förklara dess funktion? Har hört att dom skall vara stängda när motorn är avstängd. För jag tycker det är dåligt med kräm i hojen, borde vara mer i en KX 500 2t.

Tacksam för svar.

För jag tycker det är dåligt med kräm i hojen

ska vara bra med kräm i den, funkar inte KIPS så går den nog lite dåligt

som jag fattar det ska dom vara stängda

http://www.onthepiperacing.com/forum/viewtopic.php?p=1833&sid=d136950cb957ea409f39e8e908f13563

http://www.buykawasaki.com/scripts/...\C1982\E1110.TIF&ilIF=P&ilSC=25&ilIV=0&ilBR=0

The KIPS valves retard exhaust port timing at low rpm to increase low-end torque, then advance the timing as rpm rises to increase top-end power.

Within the KIPS is an automatic decompression system that makes starting the big-bore engine easy by bleeding off compression at low engine cranking speeds.

http://www.csracing.com/1999-kx500.htm

Last edited:
Jag fattar det som att dom skall vara stängda med. Men hur kan man se det? Just nu är det som 1st kammare på varje sida och det verkar vara nån slags ventil som man kan se i nedkant.

Tjena. Funderar på en sak angående Kawasakis KIPS ventil. Om man kikar in i utblåset på cylindern så finns det en kammare på var sin sida om utblåset. Där sitter det en ventil. Jag misstänker att båda dom är öppna. Hur kan man avgöra det. Nån som kan förklara dess funktion? Har hört att dom skall vara stängda när motorn är avstängd. För jag tycker det är dåligt med kräm i hojen, borde vara mer i en KX 500 2t.

Tacksam för svar.

Det är nog så att dom stänger när motorn går upp i varv. Motsvarar att expantionskammaren blir kortare.

Dom ska vara stängda på lågvarv. Skulle dom vara öppna så får en grym ketchupeffekt vilket jag skulle vilja säga är livsfarligt på en 500a. Dom kan vara slitna också som du ser på min bild. Jag har en mekbok ligger om det är nåt du undrar över.

Bifogat

• Bild 047.jpg
    Bild 047.jpg
    107.6 KB · Visningar: 47
Ta lös kåpan på h-sidan av cylindern och rör på armen så ser du om portarna öppnar som dom ska.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg