KX 250, trasig kolv

RoadKILL

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Hoj
HyM1100-08
Skulle byta kolv på crossen och upptäckte då att kolven var trasig.
Saknades lite bitar av den plus massa skit som slagit i toppen.
Grejjen är den att Jag har ju inte märkt nått när jag kört:confused:
Inte en repa i cyllen heller.
Vad gör man nu? Måste man riva isär skiten lr??

Kanske självklart, men är ganska grön på d här:va

Aluminium är mjukt så jag skulle bara vända motorn upp och ner och försöka få ut allt gammalt skrot. Skölj gärna med bensin och när du tror du fått ut allt så blås med lite tryckluft.

Man tar naturligtvis en lite risk men om man väger kostnaderna och riskerna för de olika alternativen så tycker jag det är värt den chansningen

Sätter kanster, pins och kolvringar där så fyll vevhuset med soppa, jucka runt med vevstaken, blås rent och KÖR.

Okej tack för hjälpen, får göra det i morgon.
Vad gör man med toppen gör det nått om en det är lite intryckningar i den?
Nån som vet vad som kan ha orsakat det fresten. Kan det bli så av att kolven gått för långt lr nått?

Jag brukar vid sådana tillfällen lägga cykeln på sidan och spola ur vevhuset med vattenslangen.. Sedan rensa det sista med tryckluft, dra i lite olja, tryckluft, olja, tryckluft. Done.

Oseriöst.. Riv skiten, det tar bara ca en timme, och försäkra dig om skicket på ramlager o vevlager o rengör ordentligt.

folk är så lata nuförtiden...

byt kolvbults-nållagret med! :tummenupp

slå i ren bensin i vevhuset och blås ur det ordentligt me tryckluft sedan! gör detta några ggr.

slå i 2-taktsolja mixade med 50% bensin för att återfetta ram/vevlager i vevhuset blås ur det mesta sedan dock så ska en rejäl oljeyta finnas kvar.

att blåsa i vevhuset nedre delar samtidigt som vevhalvorna vevas runt gör att de små metallbitar som finns där fastnar på de oljekletiga vevhalvorna som du sedan kan torka borta samtidigt som du vevar runt partiet med vevstaken!

mvh.T

Har kolven gått så länge att den börjat ge upp, och du inte ens märkt något så gissar jag att underhållet är ordentligt eftersatt. Totalrivning med rengöring, nya ramlager & packboxar för några hundralappar är kanske inte helt olämpligt. Kolla hur staken mår också, när den ändå är åtkomlig...

Jag själv får renovera mina 2-takts crossar 1-2 gånger per år. Då är ramlager, stake o.sv SOPSLUT.

Alltså är din cykel nyligen renoverad hade jag nog chansat och rengjort grejorna. MEN vet du inte status på underdelen och den inte är renoverad sen cykeln va ny (05?) hade jag rivit.

Det är inga herresjösses dyra delar.

Stak kit 1500-2000:-
Ramlagerkit 700:-
Packningssats 800:-
Kolv ca. 1400:- för en bra Wössner / Athena kolv.

Överkomligt om du meckar själv! Du lär nog däremot behöva hjälp att pressa om staken på vevpartiet, det är inte lätt själv om du inte har bra press OCH mät möjligheter med mätklockor o.sv.

Vevstakslagret.

Jag sätter min gamla svärmor på att det är delar av vevtapslagret som du har bankat fast på kolvdomen.
Det brukar bli så då.
Det är lika bra att riva veven och byta alla delar tycker
Roffe :tummenupp

Sköljt ur med soppa 5 ggr och kört igenom med tryckluft,va lite silver spån som kom ut.
Ingen aning om när den renoverats sist, då det ända han ja köpte av sa att kolven skulle ha gått 10 timmar typ när han köpte den, och att han kankse kört 5-8 timmar totalt efter det.
Kankse inte helt sant med andra ord, men d är det väl aldrig.
Det ända glappet ja kände av var vevstaken i sidles men det är väl normalt??

Har satt ihop allting och den drog igång utan problem på första.
Kan nog vara vettigt att renovera skiten å byta alla lager m.m men nu får den fan hålla tills nästa lön iaf

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back